پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲
مسئولان اجرایی انتخابات تاکید کردند

ممنوعیت تبلیغات و برگزاری انتخاباتی برای همه و با امنیت

گروه سیاسی: احمد وحیدی وزیر کشور در جمع عوامل اجرایی انتخابات در استان لرستان تاکید کرد: فراهم ساختن شرایط برای رای دادن همه افراد، وظیفه ستاد انتخابات استان است. صندوق‌های سیار باید به میزانی در یک مکان بماند که همه افراد رای بدهند.
وزیر کشور همچنین به قانون شفافیت مالی نمایندگان اشاره کرد و ادامه داد: برای نخستین بار شفافیت مالی نمایندگان اجرا می‌شود. وحیدی با بیان اینکه کف و سقف هزینه‌های هر نماینده مصوب و ابلاغ شده است، اضافه کرد: اگر کسی مقررات را رعایت نکند، دچار تخلف شده است.
وی یادآور شد: ۲۰۰ کانال تلویزیونی، کانال فضای مجازی در شبکه‌های داخلی و تلوبیون، شرایط خوبی را برای تبلیغات نمایندگان فراهم ساخته است. استفاده از اماکن عمومی هم مشخص شده و به طور مساوی در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار می‌گیرد.
وزیر کشور تصریح کرد: این قانون برای جلوگیری از تاثیر پول در انتخابات است و تمهیدات فراهم شده باعث شناخت مردم و شایسته گزینی می‌شود.
وحیدی مساله مهم دیگر را آموزش برشمرد و گفت: وزارت کشور از حدود ۸ ماه پیش تاکنون این کار را شروع کرده است.
نمایندگان فرماندار و مجریان انتخابات باید توجیه باشند تا بتوانند به سرعت مسایل را حل و فصل کنند. وی با بیان اینکه نباید هیچگونه تاخیر یا وقفه‌ای در کار رای‌گیری ایجاد شود، بر آمادگی لازم و پیش‌بینی‌های مورد نیاز تاکید کرد. وزیر کشور همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر سلامت و امنیت انتخابات که تکلیف مجریان است، اظهار کرد: سلامت انتخابات برعهده مجریان، نامزدها و رای دهندگان است. علاوه بر مجریان که حق دخالت در رای ندارند، نامزدها و رای‌دهندگان هم نباید خلاف قانون رفتار کنند.
تبلیغات زودرس انتخاباتی خلاف قانون است
همچنین در تمامی انتخابات‌ها یکی از مهمترین اقداماتی که دستگاه‌های نظارتی به عنوان تخلف مطرح می‌کنند، شروع تبلیغات زودرس انتخاباتی است.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه زمان تبلیغات انتخابات شروع نشده است، گفت: در حال حاضر هرگونه تبلیغات خلاف قانون محسوب می‌شود.
محسن اسلامی درباره مدارک لازم برای اخذ رای از مردم اظهار کرد: رای دهندگان می‌توانند با ارائه اصل یکی از مدارک شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه رای بدهند.
یک دستگاه احراز هویت مدارک افراد را تایید می‌کند. پیش از این صرفا شناسنامه و کارت ملی لازم بود اما در قانون جدید افراد می‌توانند با مدارکی که نام بردم رای دهند. وی در پاسخ به این پرسش که چه احزابی می‌توانند لیست ارائه کنند؟ گفت: صرفا احزاب و جبهه‌های سیاسی قانونی می‌توانند در انتخابات لیست ارائه کنند. براساس اعلام کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ۷۳ حزب ملی، ۳۰ حزب استانی و ۲۰ جبهه مجوز انتشار لیست‌های انتخاباتی را دارند البته از سوی احزاب و جریان‌های سیاسی درخواست‌هایی برای ارائه لیست داده شده که ما آن را به خود ستادهای انتخابات استان‌ها یا هیات بررسی انتخابات استانی واگذار کردیم و این ستادها این درخواست‌ها را بررسی و اعلام نظر می‌کنند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه اگر الان تبلیغاتی انجام شود خلاف قانون است، اظهار کرد: بازه تبلیغات انتخابات از سوم اسفندماه آغاز شده و تا ساعت ۸ صبح ۱۰ اسفندماه ادامه پیدا می‌کند. دستورالعمل تبلیغات هم ابلاغ شده است. بعضا گزارش از تبلیغات زودرس رسیده است و ما آن را به ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی اعلام می‌کنیم.
فراجا مسئول امنیت انتخابات است
امنیت برگزاری انتخابات نیز از مهمترین چالش‌های برگزاری این همایش سیاسی بزرگ در کشور است به شکلی که این موضوع همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و مسئولان برگزاری انتخابات را به تامین امنیت مردم تاکید کرده اند.
رییس ستاد امنیت انتخابات استان تهران با اشاره به اینکه امنیت برای برگزاری انتخابات تامین شده است، گفت: تامین امنیت انتخابات در استان تهران به فراجا سپرده شده است.
محسن نایبی با بیان اینکه «امنیت یکی از چهار مولفه‌ای است که رهبری برای انتخابات فرمودند»، اظهار کرد: ما از ابتدای شروع به ثبت نام‌ها، بررسی صلاحیت‌ها و مراحل بعدی انتخابات، فرایند تامین امنیت انتخابات را اجرا کرده‌ایم.
وی افزود: در کنار ستاد انتخابات، ستاد امنیت انتخابات هم تشکیل شده است تا مسائل امنیتی انتخابات را پیگیری کند. فرایند تامین امنیت از چاپ تعرفه، جابجایی تعرفه‌ها، صندوق‌های رای و دستگاه احراز هویت اجرا شده است.
نایبی همچنین با اشاره به اینکه «تامین امنیت انتخابات در استان تهران به فراجا سپرده شده است»، افزود: در استان تهران ۶ هزار و ۸۱۱ صندوق و حدود ۵ هزار صندوق در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس وجود دارد. برای روز رای گیری، پایان رای‌گیری، جمع آوری آرا و اعلام نتیجه تمهیدات امنیتی اندیشیده شده است.
از شش ماه گذشته همه تمهیدات امینتی دیده شده است تا انتخاباتی در کمال آرامش و امنیتی داشه باشیم.
رییس ستاد امنیت انتخابات استان تهران خاطرنشان کرد: تهدیدات امنیتی از ابتدای انقلاب وجود داشته و با اتفاقات اخیر جهان اسلام و پیروزی جبهه مقاومت، دشمن علنا کشورمان را تهدید می‌کند با این حال ما هم تدابیر لازم براساس نوع تهدیدات در فضای واقعی و مجازی اندیشیدیم.
نایبی در پایان گفت: فضای مجازی را به لحاظ فعالیت دشمنان و همچنین در خصوص تبلیغات نامزدها رصد می‌کنیم تا کسی علیه دیگری اقدام تخریبی نکند.