; ?>; ?> پیگیری تبلیغات سلبریتی‌ها در کوروش کمپانی - مردم سالاری آنلاين
 
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد خبر داد

پیگیری تبلیغات سلبریتی‌ها در کوروش کمپانی

مدیرکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد از پیگیری و راه‌اندازی سامانه‌ای برای تبلیغات چهره‌ها و فعالان حوزه تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی خبر داد و همچنین به ابلاغ وزیر ارشاد هم در این حوزه اشاره‌ای کرد.
بحث «کوروش کمپانی» ما را به یادِ پدیده شاندیز، کرمِ حلزون و خیلی از موارد دیگر می‌اندازد و حتی فضایِ بی‌سامان تبلیغات در فضای‌مجازی که هر از چندگاهی چهره‌هایی برندها و محصولاتی را تبلیغ می‌کنند که البته با آسیب‌ها و حواشی‌ای همراه است. زمانی تبلیغات در تلویزیون بدون حضور چهره‌ها یا با محدودیت‌های بسیاری همراه بود و این روزها چهره‌ها بیشترین میدان را برای تبلیغات هم در تلویزیون دارند و هم در فضای تبلیغات به خصوص فضای‌مجازی که کمتر مورد نظارت قرار می‌گیرد.
عباس محمدیان مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: دستورالعملی برای تبلیغات چهره‌ها وجود دارد و قانون تبلیغات از این جامعیت برخوردار است که همه دوستان باید از این قانون در فضای‌مجازی و حقیقی تبعیت کنند. قانون تبلیغات می‌گوید هرگونه تبلیغی که قرار است انجام شود باید در حوزه تعاریف تبلیغ گنجانده شود؛ یعنی به واقع در چارچوب و به صورت ضابطه‌مند پیش برود. محتوای آن را چه صاحبان برنامه و چه چهره‌ها باید به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.
محمدیان با اشاره به اینکه بنابر ابلاغ وزیر ارشاد باید برای تبلیغات فرآیند قانونی آن از سویِ وزارتخانه طی شود، افزود: کسانی که در فضای‌مجازی تبلیغ می‌کنند مجوز ندارند و خلاف مقررات عمل کنند طبق ابلاغ وزیر ارشاد همه فعالان عرصه تبلیغات باید در حوزه تبلیغات از وزارتخانه مجوز بگیرند. یعنی در واقع بایستی فرآیند قانونی موجود را از مجموعه اداره کل تبلیغات و اطلاع‌رسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی کنند.
مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص تبلیغات تلویزیونی هم این نکته را یادآور شد: تبلیغاتی که در رسانه ملی انجام می‌شود طبق قانون باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید محتوا بگیرند. حتی برنامه‌ای که اسپانسری است و تبلیغاتی در آن انجام می‌شود چه در تلویزیون و چه در پلتفرم‌ها نیاز به مجوز دارد؛ چهره‌ها در قالب دستورالعمل پیش می‌رود و مجوزها هم به صورت قانونی باید پیگیری شود. چون در غیر این صورت تبلیغی بدون گذراندن فرآیند قانونی منتشر شود حتماً اقدام قانونی با آن برنامه و یا محصول تبلیغاتی انجام خواهد شد.
وی در خصوص ماجرای کوروش کمپانی تأکید کرد: اگر برای انجام تبلیغات چهره‌ها، برنامه‌ها و صاحبان محصولات تبلیغاتی در هر رسانه‌ای که هستند فرآیند قانونی را از وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال کنند شاید کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که به چهره‌های ما هجمه‌ای وارد شود. رسانه‌ها و هنرمندان سرمایه مهم هر کشوری محسوب می‌شوند از این رو در قالب طرح ساماندهی انسان رسانه‌ها، در سایه آگاه‌سازی و همچنین افزایش تعهد کنشگران فضای مجازی نسبت به حقوق و مصالح افکار عمومی به دنبال حفظ و افزایش اعتماد عمومی نسبت به سرمایه‌های معنوی کشور از جمله هنرمندان و رسانه‌ها هستیم.
محمدیان با اشاره به راه‌اندازی سامانه تبلیغات خاطرنشان کرد: علت اصلی این اتفاق (کوروش کمپانی» را عدم ساماندهی انسان‌‌رسانه‌ها می‌دانیم که به آن توجه نشده است. فضایی که نابسامان بوده و به همین خاطر سامانه تبلیغات راه‌اندازی شده و به زودی فراخوان آن اعلام خواهد شد که فعالان عرصه تبلیغات چه چهره‌ها، اینفلوئنسرها و بلاگرها در آن مسائل تبلیغی و کاری خودشان را پیگیری و دنبال کنند.
بازگشت پول تبلیغ
توسط تعدادی از هنرمندان
بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون از برگرداندن هزینه‌ای که تعدادی از هنرمندان بابت تبلیغ برای کوروش کمپانی دریافت کرده‌اند، خبر داد.
به گزارش پارسینه پلاس، سیدجواد هاشمی بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون که اخیراً پس از افشای کلاهبرداری کوروش کمپانی بابت تبلیغ برای این کمپانی عذرخواهی کرده بود، درباره بازگشت مبالغ تبلیغی که خودش و تعدادی از هنرمندان دریافت کرده، توضیح کوتاهی داد.
او به خبرنگار تسنیم گفت: با اینکه اعتقاد دارم هیچ تقصیری گردن هنرمندان نیست و واقعاً همه استعلام‌های لازم انجام شده است. همواره این ملاحظات را داریم، چون خودمان را جزئی از مردم می‌دانیم، بنابراین این روال را برای هر نوع تبلیغ از هر برند و محصولی را در دستور کار داریم.
هاشمی خاطرنشان کرد: بنده و تعدادی از هنرمندان دیگر به احترام مردم تصمیم گرفتیم پول ناشی از تبلیغات «کوروش کمپانی» را برگردانیم و پول به حساب مراجع ذیربط واریز شد. قطعاً برای استیفای حق مردم تلاش خواهیم کرد.
به گزارش تسنیم، سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده کوروش کمپانی گفته بود: متأسفانه تعدادی از چهره‌های مطرح هنری و ورزشی کشور برای این شرکت در فضای مجازی مبادرت به تبلیغاتی ناصحیح کرده‌اند که در جلب اعتماد شهروندان موثر بوده است که بر اساس قانون باید مبالغی که برای تبلیغات این شرکت دریافت کردند را به صندوق دولت برگردانند و این روند ادامه دارد.
البته در میانِ این حواشی در وهله اول بسیاری از هنرمندان و چهره‌ها به واسطه اتفاقی که
پیش آمده عذرخواهی کردند و در کنار اعلامِ سیدجواد هاشمی،‌ الهام حمیدی دیگر بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون هم در قالب ویدئویی اعلام کرد که همه پول تبلیغ کوروش کمپانی را به حساب اعلامی مراجع قضایی برگشت داده است.