چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲

کوتاه از استان‌ها

تحقق 115 درصدی شستشو و لایروبی شبکه جمع‌آوری فاضلاب در استان اصفهان

گروه شهرستانها - زهرا مسیبی: در9ماهه سال جاری 3 هزار و 161 کیلومتر شستشو و لایروبی شبکه فاضلاب در سطح استان اصفهان انجام گرفت که بیانگر تحقق 115 درصدی برنامه شستشوی و لایروبی شبکه فاضلاب در این استان بوده است. مدیرعامل آبفای استان اصفهان با اشاره به پاک‌سازی شبکه و کنترل پس‌زدگی فاضلاب گفت: طبق برنامه از قبل تدوین شده مقرر گردید، که در سال جاری 2 هزارو 780 کیلومتر از شبکه فاضلاب در شهرهای استان لایروبی و شستشو شوند که خوشبختانه در 9 ماهه سال جاری ، بیش از 3هزارو 161کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای استان موردلایروبی و شستشو قرار گرفت. حسین اکبریان با بیان اینکه شستشو و لایروبی شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب با هدف حفظ بهداشت محیط، کنترل پس‌زدگی فاضلاب و رفاه حال شهروندان عملیاتی می‌شود، اظهار داشت: سعی شده در شهرهایی که درصد بالایی از مردم تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند لایروبی و شستشوی شبکه فاضلاب انجام گیرد تا وقوع حوادث شبکه فاضلاب نیز کاهش یابد.
وی افزود: اقداماتی همچون وصل نکردن آب باران به شبکه جمع‌آوری فاضلاب، جلوگیری از ریختن زباله، نخاله، مواد نفتی، اسیدی و چربی‌های ناشی از پخت‌وپز رستوران‌ها، واحدهای صنعتی، به داخل شبکه و درون منهول‌های فاضلاب از اصول بهره‌برداری درست از شبکه فاضلاب شهری است.

بهره‌مندی 80 درصد روستاهای کردستان
از آب آشامیدنی سالم

گروه شهرستانها - سهیلا مرادی: محمد فرهاد مدیرعامل آبفا کردستان اظهار کرد: برخورداری از آب آشامیدنی سالم در روستاهای کردستان تا قبل از دولت سیزدهم 76 درصد بود که این عدد در این دولت به ۸۰ رصد ارتقا یافته است. مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با اشاره به اینکه شرق استان و خاصتا شهرستان قروه، دچار خشکسالی چهارساله است، افزود: این موضوع موجب شده منابع آب زیرزمینی در این استان افت شدیدی داشته باشد و در حوزه روستایی با تنش آبی مواجه شویم. فرهاد تصریح کرد: دولت برای رفع این مشکل اعتبارات ویژه و جهشی در نظر گرفته و امسال ۷۷۰ میلیارد ریال به شهرستان قروه اختصاص یافت که ۴۶۰ میلیارد ریال آن تخصیص پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: تامین آب پایدار از چاهها امکانپذیر نیست از این رو طرح انتقال آب از سد قوچم در دست اجراست که با اتمام آن مشکل کمبود آب قروه و دهگلان مرتفع می‌شود. مدیرعامل آبفا کردستان با بیان اینکه ۱۰۰ روستا از ۱۲۸ روستای قروه زیرپوشش خدمات آبفا قرار دارد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 8 روستای دیگر هم تا پایان سال مالی جاری به این تعداد افزوده خواهد شد. به گفته فرهاد، سه روستای دوسر، سلطانآباد و جداقایه به دلیل مشکل در کیفیت آب به صورت سیار آبرسانی می‌شود.
وی با اشاره به افزایشی بودن روند متوسط بارش نزولات جوی در مقایسه با پارسال در سطح استان، گفت: با توجه به میزان بارش نزولات آسمانی امسال کمترین تنش آبی را در سطح استان خواهیم داشت. مدیرعامل آبفا کردستان همچنین به ساماندهی شبکه فاضلاب قروه به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم این شهرستان هم اذعان کرد: عملیات احداث شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه این شهرستان در شهرهای قروه و سریش‌آباد به اتمام رسیده و در دلبران نیز در حال اجراست. فرهاد در پایان اذعان کرد: برای دزج، مالوجه و ۱۸ شهر دیگر استان نیز طرح مطالعاتی شبکه فاضلاب انجام گرفته و در حال پیگیری برای اختصاص ردیف اعتباری هستیم.

زاینده‌رود چهارم اسفند بازگشایی می‌شود

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: بازگشایی زاینده رود روز چهارم اسفند امسال برای دوره دوم آبیاری مزارع شرق و غرب این استان خواهد بود. حسین وحیدا با اشاره به بازگشایی زاینده رود گفت : مدت زمان رهاسازی رودخانه به منظور استفاده کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان ۱۰ روز و از محل دریچه‌های آبیاری است.
وی اضافه کرد: پیش‌تر قرار بود اواخر بهمن شاهد بازگشایی رودخانه باشیم اما بارش‌های مفید چند روز اخیر سبب شد جاری‌سازی زاینده رود با تاخیر مواجه شود. رودخانه زاینده‌رود از بیستم آبان به‌منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع بازگشایی شده بود و جریان آن پس از تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی دوباره قطع شد. زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر به‌دلیل برداشت‌های بیرویه در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

تخلیه ۱۲ واحد روستایی به دلیل رانش زمین در مهاباد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: رانش زمین در روستای سلوک، چندین خانواده در این روستا را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرد. به گزارش ایلنا، رحمت نویدی نیا در خصوص جزئیات این حادثه اظهار کرد: بر اثر بارش‌های چند روز گذشته قسمتی از بالادست روستای «سلوک» از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد به شعاع ۱۰۰ متر دچار رانش شد و حرکت رانش به دو متری واحدهای مسکونی روستا رسید. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان مهاباد گفت: با حضور جمعی از مسئولان شهرستان ۱۲ واحد مسکونی این روستا که در مسیر رانش قرار داشتند تخلیه شده و ساکنان آنها در سایر خانه‌ها اسکان داده شدند.وی افزود: این حادثه خوشبختانه تلفات جانی نداشت، اما زنگ خطری است که جدی گرفته نمی‌شود.

عوارض صادرات خرما حذف شد

استاندار کرمان از حذف عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما خبر داد.
محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و پیگیری‌های صورت گرفته، خوشبختانه عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما حذف و از سوی وزیر اعلام شد.فداکار با اعلام رسمی‌این تصمیم گفت: کشاورزان و نخلداران مراقبت داشته باشند که دچار خسارت نشوند.