چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲
دبیرکل حزب مردم سالاری در مراسم یادبود مرحوم محمدرضا خباز در سمنان:

مردمی بودن، رعایت اخلاق و صداقت گفتاری و رفتاری مهمترین ویژگی مرحوم خباز بود

مراسم یادبود دکتر محمدرضا خباز، استاندار اسبق سمنان با حضور جمع کثیری از دوستداران آن مرحوم در سالن کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.
در این مراسم مردمی، که خانواده دکتر خباز نیز حضور داشتند، یاد و خاطره وی گرامی داشته شد. در ابتدای مراسم سیدمسعود سیادتی، مسئول ستاد مردمی برگزاری این یادبود، با اشاره به خدمتگذار بودن دکتر خباز گفت: دکتر محمدرضا خباز به جای «المامور المعذور»، همیشه «المامور مسئول» بود و خودش را در قبال مسئولیتی که داشت متعهد می‌دانست.
وی افزود: این مرد متدین همیشه قبل از بازگشایی مساجد، پشت درب آن مساجد حاضر بود تا نماز شب بخواند و همین تدین ایشان بود که در مقابل حق مظلوم هیچ وقت کوتاه نمی‌آمد و تا آخرین توان تلاش می‌کرد.
دکتر مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری در این مراسم، با تسلیت ارتحال دکتر خباز نماینده ادوار مجلس گفت: حقیقتا برای من سخت بود شنیدن خبر آسمانی شدن دکتر خباز و زمانی هم که این خبر را شنیدم واقعا به هم ریختم و همان روز هم برنامه‌ای در شبکه سوم سیما داشتم از فرصت استفاده کردیم و به رخ کسانی که واقعا ایشان را بدون هیچ گونه دلیل منطقی رد صلاحیت کرده بودند نکاتی را عرض کردیم.
وی، با اشاره به سابقه آشنایی خود با مرحوم خباز و با بیان اینکه بنده چهار پنج زمینه همکاری، دوستی و قرابت با مرحوم دکتر خباز داشتم، اظهار کرد: اولین زمینه همان فعالیت‌های سیاسی حزبی در حزب همبستگی بود که بنده به عنوان قائم مقام مرحوم دکتر راه چمنی بودم و مرحوم دکتر خباز و خیلی شخصیت‌های دیگر هم در این حزب به عنوان عضو شورای مرکزی فعالیت داشتند. شاید بتوان این موضوع را مطرح کرد که از سال 78 دوستی ما آغاز و آشنایی ما با ایشان به بیش از 24 سال می‌رسد و حقیقتا هر چه از فضایل اخلاقی و سجایای معنوی ایشان بگویم کم گفتم. کواکبیان، با بیان اینکه در مجلس هشتم شورای اسلامی هم که ایشان به عنوان نماینده کاشمر و بنده هم به عنوان نماینده سمنان حضور داشتم ارتباط بسیار خوبی با هم داشتیم و در طول چهار سال از وی بسیار نکات آموزنده فرا گرفتیم.
نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم، گفت: در دوره‌ای که ایشان استاندار سمنان بودند و علی رغم اینکه بنده نماینده سمنان نبودم ولی دائما تماس داشتیم و بسیاری از مواردی که بنده غبطه می‌خوردم و می‌گفتم که آقای دکتر خباز عجب صبر و شکیبایی دارد و حتی موضوعاتی که شاید خیلی هم ضروری نبود گاهی مشورت می‌کرد و می‌پرسید و ما آنچه می‌فهمیدیم بیان می‌کردیم.
کواکبیان با اشاره به ویژگی‌های شخصی و شخصیتی مرحوم دکتر خباز، گفت: همان گونه که در کلیپ‌ها هم مشاهده کردیم به نظر بنده عنصر صداقت حرف اول را در ویژگی‌های شخصی ایشان می‌زد و هیچ وقت ندیدم حرفی بزند که به آن باور نداشته باشد. دوستانی دارم که حرف‌هایی را بیان و بعدا می‌گویند ما خواستیم آن موقع چیزی بگوییم اما ایشان هیچ وقت حرفی نمی‌زد که واقعا به آن باور نداشته باشد و بخواهد پس بگیرد یا غیر صادقانه آن را بیان کرده باشد.
وی، صبوری را دومین ویژگی شخصی ایشان بیان کرد و گفت: صبر ایشان ما را برخی اوقات کلافه می‌کرد. دکتر خباز به معنای واقعی صبور بود. یادم هست بعضی مواقع بعضی دوستان سوالی را از ایشان مطرح می‌کردند و تا زمانی که به یقین نمی‌رسید جواب لازم را داده است، دست بردار نبود.
کواکبیان، مردمی بودن را از دیگر ویژگی شخصی مرحوم خباز عنوان کرد و گفت: واقعا این بحث مردمی بودن عجیب بود. صادقانه به شما عرض می‌کنم که خیلی‌ها به مسئولیتی که می‌رسند حالتی به آنان دست می‌دهد که خودشان را فراموش می‌کنند و از آن هویت واقعی خودشان خارج می‌شوند اما حقیقتا دکتر خباز هیچ وقت احساس نکرد که پستی گرفته و مقامی دارد که دیگران باید مثلا تبعیت کنند و او هم باید آقایی کند. خیلی می‌شناسیم و دیدیم که از بالا به به افراد می‌نگرند ولی در آقای دکتر خباز چیزی جز تواضع و مردمی بودن وجود نداشت و در مقابل مردم خضوع و فروتنی خاصی داشت.
نماینده ادوار مجلس در ادامه به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم خباز اشاره کرد و گفت: خداوند در 3 آیه از قرآن مجید امتیازاتی را بیان می‌کند که بسیار مهم است. یکی از مهمترین آنها تقوا است. خداوند می‌فرماید که إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ نزد خداوند، با ارزش‌ترین، با کرامت‌ترین و والاترین فرد شما کسی است که باتقوا تر از همه باشد. تقوا اگر در وجود انسان بود بسیاری از خصیلت‌های منفی و خصایص ناپسند از انسان دور می‌شد و اگر تقوا نباشد خیلی چیزها به سراغ آدم می‌آید.
وی افزود: واقعا قصد اغراق کردن ندارم ولی در شخصیت‌های سیاسی که من می‌شناختم و شما هم می‌شناسید کمتر کسی به درجه تقوای آقای دکتر خباز دیدم. واقعا چیزی برای خودش از این بیت‌المال و از این مناصب پس انداز نکرده است. قطعا اگر می‌خواست از خیلی‌ها هم بهتر می‌توانست انجام دهد ولی نکرد.
دبیر کل حزب مردم سالاری، با اشاره به آیه «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ» از علم آموزی و معلمی به عنوان دومین ویژگی شخصیتی مرحوم خباز یاد کرد و گفت: دکتر خباز هر اظهارنظری را مبتنی بر علم و دانش بیان می‌کرد و بیهوده اظهار نظر نمی‌کرد. ایشان با مطالعه در طرح و لایحه ورود می‌کرد و دیدگاه خود را بیان می‌کرد و این موضوع برخورداری ایشان از دانش و علم سرشاری بود که از آن استفاده می‌کرد.
کواکبیان، با بیان آیه «فَضَّل‌َ اللّه‌ُ المُجاهِدِين‌َ عَلَي‌ القاعِدِين‌َ أَجراً عَظِيماً» سومین ویژگی شخصیتی ایشان را مجاهدت و مبارزه در طول دوران زندگی برشمرد و گفت: حقیقتا این موضوع مهم است که انسان در سراسر زندگی خود مبارز باشد و در راه حق، خدا، انسانیت و مطالبات مردمی مبارزه داشته باشد .اینکه سر از پا نشناسی و برای مردم این گونه مجاهدت کنی نوعی جهاد در راه خداست.
وی، با بیان اینکه واقعا کسانی که او را رد صلاحیت کردند خجالت نکشیدند، افزود: ما به او می‌گفتیم زیادی مثلا فلان جا جانب‌داری می‌کنی و او را حکومتی‌تر می‌دانستیم ولی می‌گفت من هر جا تشخیص بدهم در آن راه محکم می‌ایستم و دفاع می‌کنم.
وی گفت: ویژگی مبارز بودن و در همه صحنه‌ها برای مردم تلاش کردن، زمینه ایجاد می‌شود که در تشییع جنازه وی جمعیتی بیشتر از راهپیمایی 22 بهمن آن منطقه حضور یابند. چهار دوره از یک حوزه انتخابی انتخاب شدن خودش یک هنر است. خیلی از ما بیشتر از دو دوره نتوانستیم از یک حوزه انتخابیه انتخاب شویم ولی ایشان کاری کرد که مردم دوستش داشته باشند.
دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه شهید مدرس نام بزرگی از خود بر جای گذاشتند، گفت: من معتقدم که دکتر خباز مدرس گونه بود و یک نشانه‌ای از آن شخصیت آرمیده در کاشمر در وجود خودش داشت و مردم نیز در تشییع جنازه آن قدرشناسی کردند. این شخصیت بسیار بسیار کم نظیر بود و تاریخ قطعا از او به نیکی یاد خواهد کرد. وی با اشاره به چندین بار حضور در مزار شهید مدرس در سالروز دهم آذر از عظمت اقدامات مرحوم خباز خاطراتی را نقل کرد.
کواکبیان با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم گفت: امروز ناگهان به بنده اعلام شد که برخی با برگزاری جلسه در اینجا مخالفت کردند و باعث تعجب بنده شد که به هر حال با پیگیری مشکل رفع شد.
وی با بیان اینکه بالاخره بد برخورد کردند و بنده معتقدم کسانی که آن مرحوم را رد صلاحیت کردند در این دنیا چوب خدا را خواهند خورد و اگر هم نخورند در آن دنیا باید پاسخگو باشند. این بود دستمزد این شخصیت مردمی. البته اینها قاعده ای دارند که هر کس در دولت روحانی بوده و بانیان وضع موجود است و دارای پست و مقامی بوده باید رد صلاحیت شود. این چه حرفی است که می‌زنند و این چه قاعده‌ای است؟ این چه روشی است که باید چوب آن دولت را بخورد. شخصیت خودشان باید ملاک باشد.
کواکبیان افزود: بنده شنیدم آن فردی هم که ایشان در کاشمر در نظر گرفته بود که از او حمایت کند وی نیز رد صلاحیت شده است. اینها همه باید جواب دهند.
نماینده ادوار مجلس گفت: امیدواریم که شرمنده این عزیزان نباشیم و در روز قیامت در مقابل خون‌هایی که برای کشور ریخته شده شرمنده نباشیم. کارهای عجیب و غریبی می‌کنند که انسان شرمش می‌شود و آخری هم کوروش کمپانی بود که 4 هزار میلیارد تومان پول مردم را خوردند و بردند. می‌گویند مردم نباید اعتماد می‌کردند. شما که این گونه حرف می‌زنید دستگاه‌های نظارتی بررسی می‌کرد که چرا چهل میلیون تومان را بیست میلیون تومان می‌دهد. مسئولین پس چه کاره هستند؟
محمدرضا خباز (زاده ۲۸ تیر ۱۳۳۳ در کاشمر)، سیاستمدار اصلاح‌طلب، استاندار استان خراسان شمالی در دولت دوازدهم و استاندار سمنان در دولت یازدهم بوده است. وی همچنین معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور ایران بود. وی به عنوان نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در چهار دوره چهارم، پنجم، ششم و هشتم به عنوان نماینده حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی موکل مردم دیار ترشیز بود.
او سیاستمدار، عضو حزب اعتماد ملی و نماینده منتقد دولت بود. وی برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شده بود که صلاحیتش طبق استناد به بند ۲ ماده ۳۱، به دلیل عدم التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی رد شد.
محمدرضا خباز، چهره سیاسی اصلاح‌طلبان بیستم بهمن‌ماه بر اثر سکته در ۷۰ سالگی در منزل خود در کاشمر دار فانی را وداع گفت.