سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

توانمندسازی زنان روستایی گامی لازم برای توسعه پایدار

دکتر ملیکا ملک‌آرا
با نگاهی به تجربه‌های دنیای امروز می‌توانیم نتایج ملموس توانمندسازی زنان روستایی را در جهت توسعه پایدار دریابیم. مطالعات نشان می‌دهد که در تاجیکستان در جریان طرح معیشت مقاومتی این برنامه موفق شده آسیب‌‌ها را برطرف و معیشت زنان روستایی را با بالا بردن قابلیت اشتغال، بهره‌وری کشاورزی و ارتقای فرهنگی بهبود ‌بخشد. در این طرح تمرکز روی کشاورزان زن دارای مزارع و باغ‌های کوچک (کمتر از یک هکتار زمین) بود که توانست مهارت‌های کشاورزی زنان را ارتقا بخشد، نقش زنان را در زنجیره ارزش کشاورزی افزایش دهد و اشتغال زنان کشاورز را در جهت بهبود درآمد خانوار و کاهش ناامنی غذایی بیشتر کند که در نهایت این فرایند منجر به توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی در جهت توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست گردید.
در کامبوج با همکاری بنیاد ویزا و بانک ملی کامبوج طرحی آموزشی به نام برنامه «پیشبرد توانمندسازی اقتصادی زنان در مناطق روستایی از طریق ارتقای سواد مالی و دیجیتال» در جهت ارتقای مهارتها و دانش زنان روستایی در زمینه رفاه مالی و مدیریت پول و شناخت ارز دیجیتال به اجرا درآمد که بسیار موفق عمل کرد.
این طرح شامل کارگاه‌های آموزشی ویژه در مناطق روستایی در مورد تدریس مهارت‌های ضروری سواد دیجیتال و سواد مالی و ابزارهای تعاملی بود که کارکنان بانکی آن را رهبری می‌کردند.
در مالی که کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه به‌ طور گسترده‌ای تغذیه کودکان را تحت تاثیر قرار داده است، زنان برای تولید و فروش آرد غنی‌شده آموزش دیدند و خیلی زود شرکت‌های تعاونی زنان توانمند روستایی علیه فقر غذایی وارد عمل شد که نتایج درخشانی پدید آورد.
اکنون باید با نگاه به تجربه‌های دیگر کشورها با طرحهای جدید و برنامه‌های آموزشی نو در مناطق روستایی با توانمندسازی زنان روستایی گامی لازم برای توسعه اقتصادی پایدار برداشت و به سوی شرایط بهتر زندگی حرکت کرد.
مشاور استراتژی کسب و کار و پژوهشگر کارآفرینی اجتماعی