چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

آمریکایی‌ها دنبال تعیین تکلیف پرونده ترامپ

یافته‌های نظرسنجی اخیر سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که بسیاری از پاسخ‌دهندگان، صدور آرای دادگاه رسیدگی به عملکرد دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ پیش از برگزاری دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری را ضروری دانسته و پیش‌بینی می‌کنند که رئیس جمهوری سابق در صورت پیروزی در رقابت‌های ۲۰۲۴ فرمان عفو خود را صادر کرده و یا در صورت شکست دوباره از پذیرش آن خودداری کند.
تارنمای سی‌ان‌ان دیشب (۱۶ بهمن) گزارش کرد که حدود نیمی‌(۴۸ درصد) از جامعه آماری نظرسنجی مشترک با موسسه پژوهشی «اس‌اس‌آراس»، «ضروری» می‌دانند تا پیش از برگزاری انتخابات ۲۰۲۴، تکلیف پرونده ترامپ مشخص شود. ۱۶ درصد دیگر «ترجیح» می‌دهند که چنین اتفاقی بیفتد. ۱۱ درصد گفتند که دادگاه رسیدگی به اتهامات ترامپ باید به پس از انتخابات موکول شده و ۲۵ درصد نیز زمان بررسی اتهامات ترامپ را مهم نمی‌دانند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۲ درصد پاسخ‌دهندگان به آراء دیوان عالی در زمینه پرونده‌های احتمالی مرتبط با انتخابات ۲۰۲۴ اعتماد زیادی داشته و ۳۵ درصد تا حدی نسبت به آراء آن اعتماد دارند. ۲۳ درصد نیز هیچ اعتمادی به این تصمیم‌ها ندارند. ۵۲ درصد جمهوریخواهان و ۳۶ درصد دموکرات‌ها دستکم تا حد متوسط به آراء دیوان اعتماد دارند. نظرها در مورد تلاش ترامپ برای باقی ماندن در سمت ریاست جمهوری پس از انتخابات ۲۰۲۰ بدون تغییر باقی مانده و ۴۵ درصد معتقدند که وی به صورت غیرقانونی رفتار کرده، ۳۲ درصد عملکرد وی را غیراخلاقی دانسته و ۲۳ درصد نیز معتقدند که هیچ اقدام اشتباهی از جانب وی رخ نداده است. در میان دموکرات‌ها، ۸۰ درصد به غیرقانونی بودن رفتار وی اعتقاد داشته و ۴۹ درصد جمهوریخواهان نیز وی را از هرگونه خطا پس از انتخابات ۲۰۲۰ مبرا می‌دانند. ۴۰ درصد نیز رفتار وی را غیراخلاقی و ۱۱ درصد غیرقانونی می‌دانند.
به نوشته سی‌ان‌ان، بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند که ترامپ در صورت نامزدی از جانب حزب جمهوریخواه و باخت در این انتخابات، دوباره از پذیرش نتایج سرباز خواهد زد و در صورت پیروزی با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری فرمان عفو خود را در هرگونه محکومیت احتمالی صادر و حتی انجام تحقیقات فدرال از رقبای سیاسی خود را آغاز خواهد کرد. آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که ترامپ در صورت پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری، سیاست‌هایی از قبیل اخراج میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی، لغو طرح درمانی دولت اوباما (اوباماکر) و تصفیه کارمندان دولت از مخالفان خود را در پیش خواهد گرفت. ۸۶ درصد مردم آمریکا همچنان باور دارند که نامزدها باید نتایج انتخابات را بپذیرند. درصد افرادی که باور دارند ترامپ به نتایج انتخابات گردن می‌نهد در مقایسه با ۴ سال پیش کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۲۵ درصد رسیده است. یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر طرفداران ترامپ (۷۸ درصد) معتقدند بازنده انتخابات باید نتایج را بپذیرد. با این حال ۵۴ درصد آنها تردید دارند که ترامپ چنین اقدامی‌را انجام دهد. نظرسنجی سی‌ان‌ان از ۲۵ تا ۳۰ ژانویه (۵ تا ۱۰ بهمن) از میان یک هزار و ۲۱۲ بزرگسال آمریکایی انجام شد و حاشیه خطای آن ۳.۴ درصد است.