يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲
رفتارشناسی نمایندگانی که نمی‌دانند چه تصویب می‌کنند

حضور اشتباهی در مجلس با حاکمیت یکدست

گروه سیاسی: نمایندگان محترم مجلس در طول چند هفته گذشته نطق‌ها و سخنان فراوانی درباره رد مصوبه خود درباره افزایش سن بازنشستگی و همچنین افزایش نرخ گاز مایع که قانون خودشان در قانون بودجه امسال است ایراد کردند و حتی یکی از آنها افزایش نرخ گاز مایع را دست‌هایی از دشمنان دانسته که به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند!
یکی از نمایندگان محترم مجلس که سابقه طولانی نیز در فرماندهی لشکر امام صادق (ع) سپاه و همچنین جانشینی نمایندگی ولی فقیه در این نهاد دارد و غریبه با کارهای سیاسی و امنیتی نیست، چند روز گذشته در صحبت‌هایی در میان دانشجویان و حتی در مصاحبه با برخی رسانه‌ها از رای به افزایش سن بازنشستگی ابراز پشیمانی کرده بود و به گفته خودش نامه ای هم برای شورای نگهبان فرستاده تا این شورا به دلالیل قانونی و شرعی این مصوبه مجلس را رد کند و برای اصلاح دوباره به مجلس بفرستد.
این اولین اقدام اشتباهی نیست که وی در طول چندین سال نمایندگی مجلس از خود نشان داده است. از تکرار ادعایی که هرگز ثابت نشد و مورد استناد دشمنان از جمله ترامپ قرار گرفت تا موضوع اعطای هزاران وام ازدواج بدون نام در قم می‌توان نام برد.
این فرد که عضو جبهه پایداری است از آن جمله افرادی است که بدون استناد به مدارک قوی فقط برای اینکه به هدف خود برسد وسیله را توجیه می‌کند و برای نظراتش هرگز سند و مدرکی ارایه نکرده و نمی‌کند.
وی در مجلس نهم منتخب مردم قم شد و با علی لاریجانی و احمد امیرآبادی دیگر نماینده ای که او نیز نمی‌داند به چه چیزی رای می‌دهد(براساس توییتی خود درباره افزایش نرخ گاز مایع)، وارد مجلس شد.
وی از جنجالی ترین نمایندگان سه دوره پیشین مجلس یعنی نهم، دهم و یازدهم است. این فرد را باید نمادی از نمایندگانی دانست که سواد تقنین ندارند ولی تنها به دلیل اینکه انقلابی است وارد مجلس شد.
پاس گل به ترامپ
ذوالنوری از زمانیکه اولین نشانه‌های خروج آمریکا از برجام و تحریم یعنی افزایش قیمت پوشک در ایران نمایان شد، به ابراز عقیده پرداخت و روز 14 آبان سال 98 ایسنا نوشت که وی در همایش ملی پدافند غیرعامل گفت: «گاهی دشمنان پنبه‌هایی که با آنها پوشک بچه یا مشابه آن تولید می‌شود را به گونه‌ای تهیه می‌کنند که موجب عقیم‌سازی می‌شوند.»
8 بهمن ماه 98 نیز وی در جلسه علنی مجلس در تذکری به حسن روحانی رئیس جمهوری وقت براساس مطلب منتشر شده خبرگزاری دانشجو گفت: «آقای رئیس‌جمهور! اگر واقعاً انتخابات، انتصابات بود [آیا] نظام اجازه می‌داد شما امروز روی کرسی ریاست‌جمهوری بنشینید؟»
وی افزود: آیت‌الله کلانتری به دلیل سرقت علمی از شما شکایت کرده و عنوان شده پایان نامه دکتری شما برای ایشان است، چرا می‌گویید حقوقدان هستید؟ این انسجام مردم را از بین نبرید.
اما تا اینجا تنها سخنان وی جنبه داخلی داشت ولی سخنان وی با روزنامه اعتماد بازتاب جهانی یافت.
وی تیرماه 97 در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: « وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ٢٥٠٠ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسوولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندانشان جزو این ٢٥٠٠ نفر باشند. امروز اگر این افراد از آمریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات امریکا می‌فروشند.»
پس از آن سخنان وی از سوی وزیر خارجه و برخی از مسئولان وقت دولت اوباما تکذیب شد اما این پاس گل را شبکه خبری جمهوریخواه فاکس‌ نیوز در آمریکا با گزارشی درباره سخنان ذوالنور منتشر کرد و دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین امریکا در تبلیغات انتخابی به دست گرفت در این باره توییت کرد و به انتقاد از دولت اوباما پرداخت.
اندکی بعد وقتی از ذوالنور درباره مستندات ادعایش پرسیده شد، او پاسخ داد: «هر وقت یقه‌مان را گرفتند مستندات را هم ارایه می‌کنیم.» او البته تا امروز سندی در این باره منتشر نکرده است.
مجتبی ذوالنوری همچنین به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جز امضا کنندگان طرح تعقیب قضایی محمدجواد ظریف وزیر خارجه بوده است.
غیر از این موارد روشنی که وی صدمات و خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد کرد، اقدامات دیگری نیز داشت.
آتش زدن برجام در مجلس
در مجلس دهم وی که متن برجام را در دست داشت در محل سخنرانی نمایندگان حاضر شد و اقدام به اتش زدن برجام کرد که علی لاریجانی به کنایه گفت: برجام اتش نمی‌گیرد و مواظب باشید حالا مجلس را آتش نزنید.
ولی پس از برچیده شدن تحریم‌های تسلیحاتی براساس همین برجام وی در مصاحبه‌های مختلف خوشحالی خود را پنهان نکرد ولی درباره چرایی سوزاندن برجام نیز پاسخگو نبود.
وی در مجلس دهم از سوی نمایندگان جبهه پایداری به عنوان نایب رئیس مجلس معرفی و انتخاب شد و تا امروز همچنان عضو هیات رئیسه مجلس است.
اشتباهی رای دادن به افزایش سن بازنشستگی
اما در مجلس دهم که مصوبات بسیار زیادی دارد و تقریبا تمامی آنها حاصل بی سوادی نمایندگان در تقنین است و بخصوص اینکه صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد کرده، یکی از آنها بندی درباره افزایش سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه بود که واکنش‌ها و انتقادات فراوانی به همراه داشت. ایسنا نوشت که مجتبی ذوالنوری نماینده قم، در مراسمی که شامگاه ۱۳ آذرماه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه قم برگزار شد، درخصوص رای موافق به افزایش سن بازنشستگی و مخالفت با آن تشریح کرد: در این مورد موضوع به گونه‌ای مطرح شد که بعضا نمایندگان به درستی متوجه بحث نشدند و حین رای‌گیری و با توجه به زمان بسیار محدود آن، به موضوع مورد بحث رای اشتباه داده شد؛ در این خصوص هم چنین بوده که بنده و برخی نمایندگان به دلیل تداخل مباحث متوجه نشده و به اشتباه رای دادیم که وقتی موضوع مشخص شد شخصا هم به صورت علنی و هم از طریق نامه به دبیر شورای نگهبان اعلام کردم که این مصوبه ایراداتی دارد و شرعا نیز اشکال دارد.
وی اضافه کرد: این اشتباه صورت گرفته و از اعتراف به آن نه ابایی دارم و نه خجالت می‌کشم؛ لذا با صدای رسا اشتباه خود را اعلام کرده و بابت آن عذرخواهی می‌کنم. یکی از اعضای داوطلب سامانه شفافیت مجلس هستم که همه مردم در تمام نقاط کشور می‌توانند با مراجعه به این سامانه تمامی آراء صادر شده بنده در مجلس را مشاهده کنند و از همین رو از اعتراف به اشتباهات خود ابایی ندارم.
اما در آخرین مورد نیز ۱۳ آذرماه دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به دستگیری متهمان پرداخت وام ازدواج با جعل اسناد رسمی در این استان گفت: کیفرخواست مدیر یک بانک به‌ همراه همدستانش به‌دلیل پرداخت ۲۴۴ فقره وام با جعل اسناد رسمی صادر شد. علی رضایی مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره صندوق قرض‌الحسنه موسی بن جعفر قم، اما ابعاد تازه‌ای از تخلف مالی را نمایان کرد. موضوع زمانی آغاز شد که یکی از نمایندگان در اظهارنظری که در رسانه‌های استانی بازتاب پیدا کرد با انتقاد از چهره‌های دیگری نسبت به معرفی برخی افراد به موسسات مالی برای اخذ وام انتقاد کرده و آن را به معنای گداپروری تفسیر و تحلیل می‌کند.
عضو هیات‌مدیره صندوق موسی بن جعفر با اشاره به نقش یک نماینده قم در اعطای این حجم از وام‌های ازدواج خطاب به وی می‌گوید: سخنرانی جنابعالی در جمع قمی‌های مقیم مرکز که در هفته‌نامه«قم بزرگ» و بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های استانی و ملی انعکاس داشت را خواندم که شما در بخشی از سخنرانی فرموده بودید اینکه کارهای کلان مجلس و نماینده مردم بودن را رها کنیم و بگوییم نماینده خوب منم که یک نفر را من معرفی کنم تا ۵ میلیون تومان صندوق موسی بن جعفر(ع) نیروگاه وام قرض‌الحسنه بدهد؛ یعنی مردم را گدا کنیم و منت سرشان بگذاریم که مثلا وام ۵ میلیونی به تو دادم و این کارها صحیح نیست!!! چون جنابعالی به‌رغم ملبس بودن به لباس مقدس روحانیت رعایت حق و انصاف را ننموده‌اید و حتی کتمان حقیقت نموده‌اید بر خود وظیفه دیدم با این نامه سرگشاده از حقیقت دفاع نمایم.
به احتمال زیاد منظور جنابعالی از این سخنان جناب آقای ... همکار دیگر شما در مجلس شورای اسلامی است. این فرمایش جنابعالی از آن جهت برایم تعجب‌آور بود که رفتار شما با گفتارتان در تضاد و تناقض است چرا که جنابعالی نیز به عنوان نماینده قم تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر را برای اخذ وام ۵ میلیون تومانی به صندوق موسی بن جعفر علیه‌السلام معرفی نموده‌اید که نامه‌های مرقومه از طرف دفتر جنابعالی موجود است.
برای من جالب بود که دفتر آقای ... از زمان شروع ثبت‌نام انتخابات هیچ‌کس را جهت اخذ وام معرفی نکرده‌اند؛ وقتی علت را از دفتر ایشان جویا شدم، گفتند طبق ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی وام از زمان شروع ثبت‌نام‌ها تا انتخابات جرم محسوب می‌شود ولی دفتر جنابعالی برخلاف قانون در این زمان ممنوعه هم افرادی را برای اخذ وام معرفی نموده‌اند که مدارک آن هم در صندوق موسی بن جعفر علیه السلام موجود است.» رضایی در ادامه یادآور می‌شود: «رطب خورده منع رطب کی کند...؟ و جنابتان فرمودید ۵ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه گداپروری است.
سوال اساسی این است در این ۸ سالی که در مجلس هستید چه اقدام ملی و بزرگ را که در سخنرانی مدعی انجام کارهای بزرگ بوده‌اید، داشته‌اید که مانع فقیر شدن مردم نشوید؟ کدام طرح یا پیشنهاد یا طرح اقتصادی را ارایه داده‌اید؟
حاج آقا خبر دارید مردم با همین ۵ میلیون تومان برخی مشکلات‌شان حل می‌شود آیا به این عبارت گرفتن وام ۵ میلیونی گدایی است فکر نکردید؟ به این ۹۰۰ نفری که خود معرفی کردید ظلم و توهین کرده‌اید؟ آیا این جمله شما توهین به مشتریان صندوق و کسانی که از طرف بزرگان شهر معرفی شده‌اند نیست؟
گفتنی است شهر قم سه نماینده در مجلس دارد، مجتبی ذوالنوری، احمد امیرآبادی و علیرضا زاکانی که نفر سوم که این روزها به تانک انقلاب معروف شده است، بعد از استعفا از مجلس، شهردار تهران شد و چون در زمانی شهردار شد که زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای گذشته بود، تنها ذوالنوری و امیرآبادی نمایندگان قم در مجلس هستند و از اصطلاحات بکار رفته نگارنده نامه کاملا مشخص است که منظور چه فردی است.
مشک نمونه خروار
در نهایت ذوالنوری از همان جنس نمایندگانی است که باید شورای نگهبانی که تاکید بر رصد رفتارهای نمایندگان در طول دوره نمایندگی دارد و برهمین اساس صلاحیت آنها را بررسی و تایید می‌کند، مورد سنجش و ارزیابی دوباره قرار گیرد تا همچنان افرادی برای بار چندم در مجلس حاضر نشوند تا زیان‌های بسیاری را به کشور وارد کنند و نشان می‌دهد که «مشک نمونه خروار است». زیان تنها جنبه حاکمیتی ندارد و حتما نباید از خطوط قرمز نظام عبور کرد، بلکه منافع مردم که ولی نعمتان انقلاب هستند نیز از خطوط قرمز است.
اینکه فردی در چندین سال و چندین دوره نمایندگی خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور وارد کند ملاک بررسی صلاحیت‌ها باید باشد و اینکه بگوییم وی چندین سال در جبهه بوده براساس سخنان رهبر کبیر انقلاب، ملاک حال حاضر افراد است.
مهران مدیری در سکانسی از سریال مردهزار چهره در برابر قاضی دادگاه زمانیکه در حال دفاع از خود بود، می‌گوید «من نمی‌خواستم به بانک بروم، من نمی‌توانسم طبابت کنم، من نمی‌خواستم سرهنگ باشم، من مقاومت کردم تا حد توانم، ولی توانم کم بود و من شروع به بازی کردن و سرگرم شدن کردم و بعضی وقت‌ها یادم رفت که کجا هستم؛ من اشتباهی ام و از اولش هم اشتباهی بودم و من یادم رفت که همه اینها برای من نیست و من جایگاهم اینجا نیست...»