يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲

آمریکا دنبال راه‌اندازی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در سوالبارد

مرکز علمی غیرنظامی بریکس معتقد است که ایالات متحده آمریکا و ناتو می‌خواهند آزمایشگاه بیولوژیکی نظامی در سوالبارد احداث کند. به گزارش دیدبان روسیه، مرکز علمی غیرنظامی بریکس در گزارشی نوشت: مشخص است که این یک آزمایشگاه بیولوژیکی پنتاگون در جزیره خرس در جنوبی‌ترین جزیره مجمع الجزایر سوالبارد خواهد بود. مرکز علمی غیر نظامی بریکس در ادامه تاکید می‌کند: بودجه آزمایشگاه ویروسی- بیولوژیکی پنتاگون از بودجه دولتی تامین و کل تجهیزات توسط جنرال الکتریک و جانسون تامین خواهد شد، همچنین پاتوژن‌های ناشناخته قبلی این آزمایشگاه در سوالبارد کشف شده‌اند.
گفتنی است ناتالیا بلیشووا (مرکز تحقیقاتی مشکلات پزشکی و بیولوژیکی سازگاری انسان در قطب شمال) در کنفرانس علمی بین‌المللی امنیت مرزهای قطب شمال گفت: ایستگاه هواشناسی نروژی در ساحل شمالی جزیره واقع شده است و طبق معاهده سوالبارد، نروژ نمی‌تواند از مجمع الجزایر از جمله جزیره خرس برای اهداف جنگی استفاده کند.
بلیشووا تحقیقات زیست پزشکی در سوالبارد و چگونگی سازگاری انسان با زندگی در مناطق مرتفع قطب شمال، نروژ را متهم کرد که وارد یک توافقنامه محرمانه شده است و به ایالات متحده آمریکا اجازه می‌‌دهد یک مرکز نظامی با یک آزمایشگاه بیولوژیکی در جزیره خرس بسازد.
مرکز علمی بریکس در ادامه تصریح می‌کند که یکی از عوامل اصلی این امر، سفر ناگهانی رئیس کمیته دائمی امور خارجی و دفاع پارلمان نروژ به جزیره خرس در ۱۶ ژوئن سال جاری بود. در همان زمان روسیه از کشورهای دوردست از جمله هند، ترکیه، چین، برزیل و تایلند به مرکز علمی سوالبارد در پیرامیدن دعوت کرد. البته باید توجه داشت که این کشورها همگی علاقه‌مند هستند که در کنار مسکو در یک مجتمع علمی جدید با هم متحد شوند.
از سوی دیگر دیمیتری نگروتسا، معاون مدیر شرکت دولتی که تمامی عملیات مسکو در سوالبارد را اداره می‌کند، گفت: مرکز علمی بریکس مبنای همکاری چندجانبه و علمی و آموزشی بین روسیه و کشورهای دوست خواهد بود. علاقه به این مرکز از سوی جوامع علمی کشورهای بریکس، از جمله چین، برزیل و هند، و همچنین ترکیه و تایلند صورت گرفته است. وی گفت: این علم بر اقلیم، زیست شناسی، زمین شناسی، تحقیقات فضایی ژئوفیزیک، آب و هوا، اکولوژی، آلودگی و تحقیقات تاریخی-فرهنگی متمرکز خواهد بود. همچنین آندریاس اوستاگن، محقق از موسسه فریتیوف نانسن می‌گوید: چین و هند به طور فزاینده ای به امور قطب شمال ابراز علاقه کرده‌اند، گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و در عین حال حمایت از حضور روسیه می‌تواند برای آنها مفید باشد.