پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲

افشای مداخله نظامی سری بریتانیا در ۱۹ کشور

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که سرویس هوایی ویژه ارتش بریتانیا و سایر نیروهای ویژه بریتانیایی در ده‌ها سال گذشته در عملیات‌های مخفیانه در ۱۹ کشور از جمله در نیجریه، فیلیپین، روسیه، سوریه، اوکراین و اخیرا در سودان شرکت داشته‌اند.
به نوشته روزنامه گاردین، این واحدهای نظامی نخبه به صورت مخفیانه و بدون تایید علنی از سمت وزرای بریتانیا فعالیت خود را انجام می‌دهند. اما یک گروه تحقیقاتی به نام «اقدام علیه خشونت مسلحانه»
(Action on Armed Violence) فهرستی از فعالیت‌های آنها را از سال ۲۰۱۱ و براساس لو رفتن اطلاعات به رسانه‌ها تهیه کرده است.
این گزارش، تصویری از اعضای سرویس هوایی ویژه (SAS)، خدمات ویژه قایقرانی و هنگ شناسایی ویژه انگلیس را ترسیم می‌کند که به طور مکرر به دستور نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور برای انجام ماموریت‌های پرخطر مستقر می‌شوند و معمولا محل ماموریت مکانی است که بریتانیا با آن در حال جنگ نیست.
نیروهای ویژه انگلیسی به‌ویژه در سوریه فعال بوده‌اند و گزارش‌هایی مبنی بر ورود آنها به این کشور از سال ۲۰۱۲ برای کمک به گروه‌های شورشی علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه وجود دارد. همچنین گزارش شده است که آنها در سال ۲۰۱۳ برای شناسایی اهداف نظامی سوریه پیش از بمبارانی که نمایندگان مجلس انگلیس در نهایت به آن رای منفی دادند، فرستاده شدند.
اما وسواس به پنهانکاری تا حدی بود که وقتی یکی از اعضای سرویس هوایی ویژه بریتانیا به نام «مت تونرو» در سال ۲۰۱۸ در سوریه کشته شد، رسما به عنوان یکی از اعضای هنگ چترباز معرفی شد. بعدها مشخص شد که او توسط یک بمب دست‌ساز کشته نشده است، بلکه بر اثر انفجار تصادفی نارنجکی که توسط همکار آمریکایی‌اش حمل می‌شد، کشته شد.
در اسناد لو رفته پنتاگون، نام ۵۰ تن از نیروهای ویژه بریتانیایی آمده است که در اوایل سال جاری میلادی در اوکراین حضور داشتند، گرچه انگلیس رسما یک طرف این درگیری نیست. در مقابل، شمار نیروهایی از ایالات متحده و فرانسه به ترتیب ۱۴ و ۱۵ تن ذکر شده اما هدف از حضور آنها اعلام نشده است.