سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

افزایش بودجه نظامی بریتانیا

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا با صدور بیانیه‌ای از افزایش پنج میلیارد پوندی بودجه نظامی این کشور طی ۲ سال، با هدف تقویت بخش نظامی در برابر آنچه «تهدیدهای ژئوپلیتیکی نوظهور» خواند، خبر داد.
به گزارش دیلی میل، در بیانیه دفتر نخست وزیر این کشور آمده است: «به‌روز رسانی گزارش بازبینی جامع ۲۰۲۳ » (IR۲۳) تایید می‌کند طی ۲ سال آینده و به منظور تامین نیاز مالی وزارت دفاع بریتانیا مبلغ ۵ میلیارد پوند به مجموع بودجه این وزارتخانه اضافه خواهد شد.
آخرین به گزارش به روزرسانی گزارش بازبینی جامع در سال ۲۰۲۱ صورت گرفته بود.
هدف از گزارش IR۲۳ پاسخ به تهدیدات ژئوپلیتیکی نوظهور از جمله جنگ اوکراین عنوان شده است. این گزارش اقدامات در جهت مقابله با تهدیدها اولویت بندی می‌کند، روسیه را اولین و مهم‌ترین تهدید برای امنیت اروپا معرفی می‌کند. به‌روز رسانی گزارش بازبینی جامع همچنین چگونگی تطبیق رویکرد بریتانیا در برابر چین و نگرانی فزاینده از فعالیت‌های نظامی مالی سیاسی حزب کمونیست این کشور را تعیین می‌کند. قرار است از بودجه دفاعی افزوده شده برای پر کردن و تقویت ذخایر مهمات حیاتی، مدرن‌سازی برنامه هسته‌ای و تامین مالی برنامه زیردریایی پیمان آکوس (AUKUS)، استفاده شود. پیشتر و در سال ۲۰۲۰ نیز طی برنامه‌ای چهار ساله ۲۴ میلیارد پوند بر بودجه دفاعی بریتانیا افزوده شده بود.
این بیانیه می‌افزاید: ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا همچنین تصمیم گرفت در برنامه‌ای طولانی مدت بودجه دفاعی این کشور را تا ۲.۵ درصد درآمد حاصل از تولید ناخالص داخلی (GDP) افزایش دهد.