۰
يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۹

معرفی رشته «سفال و لعاب»

آموزش سفالگری به‌طور کاملاً تخصصی و علمی بیش از یک دهه است که در هنرستان‌های کاردانش کشور اجرا می‌شود.
آموزش سفالگری به‌طور کاملاً تخصصی و علمی بیش از یک دهه است که در هنرستان‌های کاردانش کشور اجرا می‌شود.
به گزارش فارس، رشته «سفال و لعاب» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.
*معرفی رشته
رشته سفالگری یکی از رشته‌های زمینه هنر از شاخه کاردانش است که علاوه بر داشتن دروس عمومی و پایه، دارای دروس مهارتی متنوعی است و فراگیران اصولی و مبانی لازم را برای ورود به این رشته و گرایش‌های تخصصی مربوطه را کسب می‌کنند.
*سطح آموزشی مهارت‌ها
سفال اشیای ساخته شده از گل پخته را گویند.
علم و فن سفالگری در عین داشتن قدمت چندین هزارساله در ایران، پدر علم نوینی در جهان به نام علم سرامیک که از واژه‌ یونانی keramos به معنی خاک رس گرفته شده است.
محصولات سرامیکی طیف بسیار وسیعی از چینی مظروف و کاشی گرفته تا قطعات پیشرفته صنعتی مانند سلول‌های خورشیدی و فیبرهای نوری و... را در برمی‌گیرند که تولید بسیاری از آنها در انحصار کشورهای پیشرفته است.
هنر سفالگری در جهان معاصر بسیار پررونق است به‌طوری که در کشورهای توسعه‌یافته با بهره‌گیری از تکنولوژی روز مشتاقان بی‌شماری به این حرفه مشغول‌ هستند.
آموزش سفالگری به‌طور کاملاً تخصصی و علمی بیش از یک دهه است که در هنرستان‌های کاردانش کشور اجرا می‌شود و هنر فارغ‌التحصیلان این رشته بناهای تهران و شهرهای بزرگ دیگر و حتی نمایشگاه‌های خارج از کشور را مزین کرده‌ است.
دروس تخصص و مهارتی این رشته شامل شیمی، طراحی سنتی درجه 2(نظری و عملی) طراحی سنتی درجه 1 (نظری و عملی) و سفالگری است
*آینده تحصیلی و شغلی
طراحی و ساخت انواع سفالینه‌های لعابدار و بدون لعاب با کاربردهای مصرفی و تزئیناتی مختلف از شمعدان و گلدان گرفته تا نقش برجسته‌ها و احجام تزئینات فضاهای معماری از جمله توانایی‌های هنرجویان رشته سفال و لعاب است.
هنرجویان پس از اخذ دیپلم می‌توانند در دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی و آزاد و سایر دانشگاه‌ها در رشته مهندسی سرامیک و سفالگری، صنایع دستی و... ادامه تحصیل دهد.
*ساعت آموزش
رشته «سفال و لعاب» دارای 106 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 49.5 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 3.5 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «طراحی سنتی درجه 2 متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی سنتی درجه 1 متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی» «سفالگری متشکل از 8 واحد نظری و 23 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.
کد مطلب: 79463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *