۰
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۰۳

روز شنبه ،روز اول ماه مبارک رمضان

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اعزام ۱۵۰ گروه برای استهلال ماه رمضان گفت: کارشناسان رؤیت هلال ماه اعتقاد دارند هلال ماه رمضان جمعه ۳۰تیرماه قابل رؤیت است و شنبه اول ماه مبارک رمضان است
به نقل از مهر نشست خبری در رابطه با استهلال ماه مبارک رمضان با حضورحجت الاسلام علیرضا موحد نژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز پنج شنبه ۲۹ تیرماه مصادف با ۲۹ شعبان در دفتر مقام معظم رهبری برگزارشد.

موحد نژاد در این نشست گفت: بر طبق روال معمول ۲۹ هرماه قمری استهلال ماه جدید انجام می‎شود. پنچ شنبه ۲۹ شعبان هم استهلال در سراسر کشور برای رویت ماه مبارک رمضان انجام می‎گیرد.

وی افزود: بنابر پیش‎بینی کارشناسانِ رویت هلال، پنج شنبه ۲۹ شعبان هلال ماه قابل رویت نیست بنابراین روزجمعه هم ۳۰ شعبان استهلال صورت می‎گیرد. ۱۵۰ گروه استهلال درسراسر کشور ودر استانهای مختلف به رصد هلال ماه مبارک رمضان می پردازند.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: بنابراین شنبه ۳۱تیرماه مصادف با اول ماه مبارک رمضان است. اما برای اطمینان و رفع هرگونه شبهه جمعه ۳۰ شعبان استهلال توسط کارشناسان زبده و آموزش دیده رویت هلال در سراسر کشور صورت می‎گیرد. اگر نتیجه‏ای غیر از نتیجه اعلام تقویم حاصل شود ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری آن را به استحضار عموم خواهد رساند.

وی درمورد سؤال خبرنگاری که چرا با وجود نزدیکی کشورهای اسلامی به هم، روز آغاز و پایان ماه مبارک رمضان در این کشورها متفاوت است اظهارداشت: بیشتر این اختلافات به دلیل آن است که کشورهای دیگر از رصدگرایان با تجهیزات کامل و مدرن و افراد زبده و آموزش دیده‎ای همچون ما در امر استهلال ماه استفاده نمی‎کنند و چنین دقتی مثل ما ندارند بنابراین امکان اشتباه یا توهم در رویت ماه توسط ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری وجود ندارد.

موجدنژاد یادآورشد: بعضی اختلافات هم به خاطر بعضی از فتواهاست اینکه فقها فتوا داده‎اند رویت هلال ماه در یک نقطه جهان برای محرز شدنش کافی است ولی آنها به این بسنده نمی‎کنند و خواهان رویت هلال ماه در کشورشان می‎باشند.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال خبرنگارمهر که آیا ممکن است در بعضی از کشورها جمعه روز عید فطر بشود در اینصورت تکلیف روز جهانی قدس چیست؟ گفت: یا جمعه آغاز ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی دیگر است یا شنبه که در هر دوصورت عید فطر به روز جمعه در هیچ یک از کشورهای اسلامی نخواهد خورد. بنابراین روزقدس جمعه آخر ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.



کد مطلب: 325
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *