محمد سعیدی کیا، وزیر سابق مسکن و شهرسازی، دقایقی پیش با حضور در وزارت کشور، کاندیداتوری خود را برای ریاست جمهوری یازدهم رسماً ثبت کرد.
محمد سعیدیکیا که اعلام کرده است برای انتخابات ریاست جمهوری منتظر نظرسنجی های سفارشی نخواهد ماند و تا آخر می ماند و مستقل عمل خواهد کرد، متولد ۱۳۲۵ در اصفهان و متأهل و دارای سه فرزند است.
وی تحصیلات خود را در دوره دبیرستان در رشته ریاضی با دریافت دیپلم در سال ۱۳۴۴ به پایان رساند و سپس تحصیلات خود را در رشته عمران ادامه داد و از دانشگاه امیرکبیر درجه کارشناسی ارشد را در رشته عمران اخذ کرد.
محمد سعیدیکیا پس از طی دوران سربازی، بخش خصوصی را به عنوان حوزه فعالیت انتخاب کرد و از سال ۱۳۵۰ تا اوایل سال ۱۳۵۸ در طرحهای عمرانی استانهای خوزستان و بندرعباس تجربیات ارزنده ای را در پروژه های ساختمانی و راهسازی کسب نمود. البته با پیروزی انقلاب اسلامی مقارن تشکیل جهاد سازندگی بمنظور خدمت رسانی به روستائیان به بندرعباس عزیمت کرد.
ولین سمت دولتی سعیدیکیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدیرکل راه و ترابری استان هرمزگان در سال های ۱۳۶۰ - ۱۳۵۹ بود. مسئول کارگاه احداث راه آهن بافق- بندر عباس قطعه یک در بندرعباس و معاون نوسازی راه آهن، مدیرکل خط و ابنیه راهآهن سمت های بعدی وی بود. در تیرماه سال ۱۳۶۰ پس از واقعه هفتم تیر سعیدی کیا در وزارت راه و ترابری به عنوان معاون راهداری و هماهنگی امور استانها مشغول خدمت شد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۱ مجدداً به بندرعباس عزیمت و احداث قسمتی از راه آهن بافق - بندرعباس را با همراهی تنی چند از یاران خویش راه اندازی و هدایت کرد. وی همچنین در سال ۱۳۶۳ به عنوان معاون نوسازی و همزمان مدیرکل خط و ابنیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
سعیدیکیا سکانداری وزارت راه و ترابری را در دولت میرحسین موسوی در سال های ۶۴ تا ۶۸ در یک دوره چهار ساله با همکاری دیگر نیروهای این وزارتخانه سهم قابل ملاحظه ای از مهندسی جنگ را بعهده گرفت. در دولت اول هاشمی رفسنجانی نیز در سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ وزارت راه و ترابری را بر عهده داشت.
شروع احداث آزادراههای قزوین - زنجان، تهران - ساوه، قم - کاشان باهمکاری نهادهای پولی کشور و راه آهن های مشهد - سرخس، باد - میبد، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و بنادر شیلاتی چابهار بخشی از فعالیتهای چهار ساله دوم وزارت وی در وزارت راه و ترابری است.
لازم به ذکر است محمد سعیدیکیا در سال ۱۳۷۲ به عنوان قائم مقام اقتصادی منصوب شد و در سال ۱۳۷۳ موفق به دریافت نشان درجه یک سازندگی جمهوری اسلامی ایران شد که تا به حال تنها دارنده این نشان در کشور است، همچنین در سال ۱۳۷۴ عضو هیئت امنای بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی نیز شد.
سعیدیکیا در دولت اول خاتمی در سالهای ۷۶ تا ۷۹ با اکثریت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جهاد سازندگی مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفت و برای بار سوم در دولت حضور یافت.
در اواخر سال ۱۳۷۹ به عنوان مشاور رئیس جمهور و در سال ۱۳۸۰ به عنوان عضو شورای مرکزی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد.
قائم مقامی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی در بخش اقتصادی و رییس دانشکده مهندسی راه آهن، رئیس شورای علمی مرکز و رئیس هیئت اسناد پژوهشکده سوانح طبیعی، رئیس کار گروه تخصصی زلزله و لغزش لایههای زمین، نماینده رئیس جمهور و مسئول اجرائی بازسازی و دبیر ستاد راهبردی و سیاستگذاری بم از جمله فعالیت های دیگر سعیدیکیا در این حوزه محسوب می شود.
در دولت اول محمود احمدینژاد در سال ۱۳۸۴ برای چهارمین بار و با رأی بسیار بالا، نمایندگان خانه ملت بعنوان وزیر مسکن و شهرسازی به وی رأی اعتماد دادند.وی در دولت دوم احمدی نژاد حضور نداشته و در این زمینه نیز میگوید : من در دولت دوم آقای احمدی نژاد خودم هم اصلا مایل نبودم که بروم. چون نمیخواستم همراه این روش و رفتار باشم.
عضویت در شورای عالی فنی، عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران از جمله مهم ترین فعالیت های علمی وی محسوب می شود.
در حال حاضر نیز محمد سعیدیکیا عزم خود را جزم کرده است که تا آخر بماند و در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پیروز شود.