۱
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۲۹

دانشگاه با پادگان باید فرق داشته باشد

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر نقش و تاثیر دانشجویان در کشور، بر لزوم فعال بودن این قشر تاکید کرد و گفت: دانشجویان نباید از کنار مسائل سیاسی بی‌تفاوت بگذرند.
به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در نخستین نشست انتخاباتی دانشگاه بوعلی سینا، اظهار کرد: درست است که رسالت اصلی و مسئولیت مهم دانشجویان علم‌آموزی، کسب دانش، ارتقاء سطح معلومات، کسب تخصص در رشته‌های مختلف علمی و دانشگاهی در دانشگاه است اما به هر حال یک دانشجوی متعهد به جامعه و آرمانگرا حتما باید درباره مسائل سیاسی - اجتماعی واکنش‌های متناسبی از خودش بروز دهد.
وی ادامه داد: رهبری تاکید داشتند که خدا لعنت کند دستهایی را که نمی گذارند دانشجویان ما سیاسی باشند. همچنین امام راحل در آستانه انتخابات مجلس دوم این نکته را تاکید داشتند که قبل از انقلاب یک توطئه‌ای بود که روحانیت را از سیاست جدا کند و الان هم یک توطئه بالاتری وجود دارد، اینکه بگویند سیاست در انحصار مجتهدین و روحانیون است و دانشگاهیان نباید دخالت کنند. این مساله برای همه دانشجویان باید درس آموز باشد چراکه شما در آستانه برگزاری چهارمین انتخابات شوراها و یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حتما باید فعال باشید.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "دانشجویان مرجع فکری برای خانواده‌هایشان هستند، چراکه خانواده‌ها نظرات آنان را جویا می‌شوند و به آن اتکا می‌کنند"، تصریح کرد: اصل مشارکت حداکثری و حضور گسترده به طور قطع به نفع کشور، منافع ملی و افزایش ضریب امنیت ملی است و بسیاری از مشکلات را در سطح روابط بین الملل و داخل حل می کند اما باید در گزینش فرد مطلوب و اصلح حتما دقت داشته باشید و بحث ها و مسائل را خوب پیگیری کنید.
کواکبیان در ادامه خطاب به دانشجویان اظهار کرد: با ابهام، جو زدگی و عوام فریبی رای ندهید بلکه با بینش صحیح که در سخنان رهبری به چشم می‌خورد و این سخن امام که انتخابات در انحصار هیچ‌کس نیست، گام بردارید. انتخابات متعلق به مردم است و آنان باید تعیین کنند که چه کسی حاکم باشد.
وی شعار انتخاباتی خود را "زنده باد اصلاحات" خواند و خاطرنشان کرد: از نظر جبهه اصلاح‌طلبان دولتی که باید روی کار بیایید دولت «اخلاق» نام دارد که به سه علت این نام برگزیده شده است؛ یکی اینکه رسالت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تامین معیشت مردم و اداره امور مادی
در متن قانون اساسی اصل 131، رییس‌جمهور منتخب باید سوگند یاد کند که در راه ترویج اخلاق گام بردارد و مروج اخلاق باشد. کشور ما نیازمند دولت اخلاق است؛ بی‌اخلاقی‌هایی مثل حوادث سال 88، ریشه در بداخلاقی‌ها و بی‌انصافی‌های مناظره‌ها، نفسانیت و لجبازی‌ها دارد که همچنان تا به امروز ادامه دارد. آنچه در مجلس رخ داد و روابط موجود بین سه قوه که بعضا در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست، از دیگر موارد بی‌اخلاقی‌هایی است که شاهد آن بوده‌ایم
مردم، تحقق معنویت، کمالات انسانی و رشد فضائل اخلاقی است.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "اگر قرار باشد صرفا در امور مادی پیشرفت کنیم، یک کشور سکولار یا لائیک می‌شویم"، گفت: در مکتب امام و سیستم فکری که آبشخور اصلی نظام ریشه در این تفکرات دارد، دو پایه امور مادی و معنوی با هم دیده می‌شود و معنویت در کنار امور مادی بسیار برای ما اهمیت دارد. اوج پیشرفت‌ها به تشکیل دولت رفاه می‌انجامد که در کنار آن نباید خلق معنوی، اخلاق و فضیلت اخلاقی را فراموش کرد.
کواکبیان افزود: علت دیگر آن است که در متن قانون اساسی اصل ۱۳۱، رییس‌جمهور منتخب باید سوگند یاد کند که در راه ترویج اخلاق گام بردارد و مروج اخلاق باشد. کشور ما نیازمند دولت اخلاق است؛ بی‌اخلاقی‌هایی مثل حوادث سال ۸۸، ریشه در بداخلاقی‌ها و بی‌انصافی‌های مناظره‌ها، نفسانیت و لجبازی‌ها دارد که همچنان تا به امروز ادامه دارد. آنچه در مجلس رخ داد و روابط موجود بین سه قوه که بعضا در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست، از دیگر موارد بی‌اخلاقی‌هایی است که شاهد آن بوده‌ایم؛ بنابراین دولت اخلاق ضرورت دارد.
وی تصریح کرد: دانشجویان باید بدانند که اخلاق خود واژه مخففی است به طوریکه «الف» ابتدای واژه مخفف اقتصاد پیشرفته بر مبنای توسعه پایدار و متوازن، «خ» مخفف خدمات بی‌شائبه بر مبنای کرامت انسانی و امانتداری زمامداران، «ل» مخفف لغو انواع تحریمهای بین المللی، «الف» مخفف اصلاحات همه جانبه در همه زمینه ها، مقابله با هر نوع فساد اداری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و «ق» مخفف قانونمنداری مقتدرانه است.
کواکبیان همچنین، ۵۰ برنامه مشخص و آماده را برای خود مطرح کرد که به گفته وی به موقع منتشر خواهد شد بطوریکه ۱۲ مورد برنامه اقتصادی، ۱۰ مورد برنامه سیاسی، ۸ مورد برنامه فرهنگی، ۵ مورد امور زیربنایی و کلان، ۵ مورد بین‌المللی و دیپلماسی، ۵ مورد برنامه اداری و ۵ مورد برنامه اجتماعی است. سه سند اصلی و فرادستی شامل قانون اساسی، سند چشم انداز ۱۴۰۴ و برنامه پنج ساله پنجم را داریم که در تنظیم ۵۰ برنامه ذکر شده در بالا نقش داشته است. ما باید این سه سند را نصب العین خود قرار دهیم به طوریکه روح حاکم به این برنامه ها این سه سند باشد.
این فعال سیاسی درباره برقراری عدالت در کشور نیز اظهار کرد: «عدالت‌گو» زیاد و «عدالت‌جو»
اخلاق خود واژه مخففی است به طوریکه «الف» ابتدای واژه مخفف اقتصاد پیشرفته بر مبنای توسعه پایدار و متوازن، «خ» مخفف خدمات بی‌شائبه بر مبنای کرامت انسانی و امانتداری زمامداران، «ل» مخفف لغو انواع تحریمهای بین المللی، «الف» مخفف اصلاحات همه جانبه در همه زمینه ها، مقابله با هر نوع فساد اداری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و «ق» مخفف قانونمنداری مقتدرانه است
کم است و همه شعار عدالت سر می‌دهند. عدالت بحثی مهم است و عدالت را به عنوان امری بر اساس قبح و حسن عقلی می‌دانیم نه تنها حسن و قبح شرعی، هرچه جامعه عادلانه‌تر باشد دینی‌تر است. هرچه قوه قضاییه عادلانه‌تر عمل کند جامعه عادلانه‌تر خواهد بود، عدالت سیاسی بر عدالت حقوقی، اقتصادی، قضایی و اجتماعی اولویت دارد.
وی با انتقاد از روند توزیع عدالت در کشور، درباره یارانه‌ها اظهار کرد: نباید به مردم صدقه دهیم. این زائده اقتصادی باید از اقتصاد جدا شود. باید آزادسازی قیمتها را داشته باشیم اما به صورتی که بر قشر متوسط و محروم فشار نیاید. راهکار من دادن کارت اعتباری به مردم است تا هزینه سلامت، بهداشت و درمان، مسکن و ... در آن لحاظ شود اما پول نقد که منشاء تورم است به مردم داده نشود. کواکبیان با اشاره به برخی آمارها درباره نرخ تورم، تاکید کرد که اگر جلوی رشد نقدینگی را نگیریم نمی‌توان گرانی را مهار کرد و دانشجویان نیز باید به گرانی اعتراض کنند، چراکه مردم مشکلات زیادی در این زمینه دارند.
این مدرس دانشگاه در ادامه، با بیان اینکه "راهکار تحقق مردمسالاری دینی، ارائه الگوی عملی و ملموس و پیشبرد اخلاق و اقتصاد در کنار یکدیگر است"، گفت: غرب تنها اقتصاد را مورد توجه قرار داده و معتقد است وظیفه دولت ایجاد اخلاق و معنویت نیست. ما برای الگو شدن باید هر دو را در کنار هم داشته باشیم.
وی درباره برقراری ارتباط با آمریکا نیز بیان کرد: ریشه مشکلات پرونده هسته ای، حقوق بشر، تحریم‌های بین المللی و مسائل دیپلماسی مشکلی است که با آمریکا داریم. ذات انقلاب تضاد منافع برای غرب و آمریکا ایجاد کرده است، اما نباید تا ابد این رابطه اینگونه بماند. از موضع تسلیم، سازش و کوتاه آمدن نباید با آمریکا وارد مذاکره شویم بلکه موضع ما مصلحت، حکمت، اقتدار و قدرت ملی است. این رابطه با کار کارشناسی و برنامه ریزی شده در یک بازه زمانی ۶ ماهه اتفاق می افتد، باید خطوط قرمز مورد توجه مقام معظم رهبری همانطور که در اصل ۱۷۶ قانون اساسی آمده رعایت شود، سیاستها و برنامه‌های ما به روزمرگی افتاده، اگر رویکرد برقراری رابطه داشته باشیم باید از موضع عزت برنامه‌ریزی کنیم.
این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: نمی‌گوییم اگر با آمریکا رابطه داشته باشیم گلستان می‌شود اما حداقل قطعنامه جدید صادر نمی شود و عرب‌ها نمی‌توانند در منطقه جولان بدهند. از نوع رابطه
نباید به مردم صدقه دهیم. این زائده اقتصادی باید از اقتصاد جدا شود. باید آزادسازی قیمتها را داشته باشیم اما به صورتی که بر قشر متوسط و محروم فشار نیاید. راهکار من دادن کارت اعتباری به مردم است تا هزینه سلامت، بهداشت و درمان، مسکن و ... در آن لحاظ شود اما پول نقد که منشاء تورم است به مردم داده نشود
ایران و آمریکا بیشترین منافع را صهیونیستها می‌برند. ما باید روابط مساوی و در چارچوب موزاین بین المللی و دیپلماتیک با آمریکا برقرار کنیم و نه اینکه ما نوکری آمریکا را بکنیم و مرعوب آنها باشیم.
کواکبیان خاطرنشان کرد: ما می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم در حالیکه برخی نگرانند ما ارتباطات گسترده برقرار کنیم، برخی کشورها مبادله تجاری کمی با آمریکا دارند ولی با آمریکا رابطه دارند همچنین کشور چین بالای ۸۰ میلیارد دلار سالانه تجارت بازرگانی با آمریکا دارد، مذاکره با آمریکاه به این معنی نیست که ما نیاز داریم به آمریکا ولی خود این موضوع تابو شکنی بوده و مذاکره خیلی از مسائل ما را برطرف می کند.
وی در برابر این پرسش که "در صورت کاندیداتوری خاتمی، شما انصراف می‌دهید؟"، گفت: من در کنفرانس مطبوعاتی‌ام اعلام کردم و جلساتی را برگزار کردیم که برخی ما را "تکلیفاندند" که در نهایت نتیجه این شد که اگر خاتمی بیاید من به نفع وی کنار می‌روم؛ البته باید بدانید که من از تشکیلات حزبی آمده‌ام بنابراین باید به نظر دوستانم احترام بگذارم که در نهایت آنها را در این شرایط متقاعد می کنم. در صورتی کنار می‌روم که خود آقای خاتمی ورود پیدا کند، ‌نه اینکه شخصی دیگر وارد شود. البته شأن خاتمی بالاتر از این است که بخواهد دوباره بیاید.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "اگر اصلاح‌طلبان اجماع کنند حامیان دولت و اصولگرایان کنار می‌روند"، در ادامه به تغییر زمان امتحانات دانشگاهها در دوره انتخابات اشاره کرد و گفت: شاید برخی نگرانند ولی گفته‌اند دست دانشگاه‌ها را باز گذاشته‌ایم که به هر شکلی که دوست دارند امتحانات را برگزار کنند اما در مجموع این کار خوبی نیست.
کواکبیان همچنین به وقایع پس از انتخابات ۸۸ اشاره کرد و یادآور شد: در کشوری که ارمنی‌ها برای امام حسین (ع) نذر می‌کنند و به ایشان اعتقاد دارند چطور ممکن است اصلاح‌طلبان پرچم امام حسین(ع) را آتش بزنند، در حالی که این امام خودشان بزرگترین اصلاح طلب تاریخ بودند؟ من تقلب در انتخابات را قبول ندارم ولی تخلف آشکار و روشن بود و اگر دستگاه قضایی جلوی این مساله را نگیرد، تخلف همچنان وجود خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه "معنای اصلاحات ضدیت با نظام نیست"، اظهار کرد: در سفری که هفته قبل به مشهد داشتم و در جمعی گفتم که ۱۲ نفر از بستگان من شهید شده‌اند و من از
ریشه مشکلات پرونده هسته ای، حقوق بشر، تحریم‌های بین المللی و مسائل دیپلماسی مشکلی است که با آمریکا داریم. ذات انقلاب تضاد منافع برای غرب و آمریکا ایجاد کرده است، اما نباید تا ابد این رابطه اینگونه بماند. از موضع تسلیم، سازش و کوتاه آمدن نباید با آمریکا وارد مذاکره شویم بلکه موضع ما مصلحت، حکمت، اقتدار و قدرت ملی است. این رابطه با کار کارشناسی و برنامه ریزی شده در یک بازه زمانی 6 ماهه اتفاق می افتد
خانواده شهید هستم، فردی از آن جمع گفت که دروغ می‌گویی، مگر اصلاح طلب می تواند از خانواده شهید باشد؟ اصلاح طلب قبول ندارد کل چارچوب‌ها باید از بین برود. اصلاحات درون چارچوبهای باقیمانده یعنی درون نظام، ارزشهای دینی، قانون اساسی و چارچوبهایی که نظام پذیرفته و مطالبات مردم، نابسامانی‌ها را سامان می‌دهد.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: همواره ذات انقلاب به دنبال امر به معروف و نهی از منکر که گونه ای از اصلاح طلبی است، بوده و جامعه سعادتمند جامعه ای است که این فریضه الهی در آن تجلی یابد مانند نماز صبح. اگر بچه مسلمان واقعی هستیم دغدغه داریم، مگر می شود هیچ کدام از شما با این مفهوم اصلاح‌طلب نباشید؟ امر به معروف و نهی از منکر اساس کار ما است ولی ما به ظواهر بیشتر می‌پردازیم. این شعار زمانی تحقق می یابد که ضعیف ترین فرد جامعه یقه قوی ترین فرد زمامدار جامعه را بگیرد.
کواکبیان ابراز عقیده کرد: زمانی که یک دانشجو در برابر نارضایتی ها با احترام و بدون توهین و تمسخر به ارزش‌ها و بدون کینه ورزی عمل می کند، اصلاح‌طلب می‌شود و البته این وظیفه یک مسلمان است.
وی همچنین درباره برنامه‌های خود برای تحقق حماسه اقتصادی و در پاسخ به این پرسش که "چقدر یارانه پراخت خواهید کرد؟" گفت: یارانه‌ها به موازات آزادسازی قیمت‌ها پرداخت خواهد شد و به محض رسیدن به شرایط مطلوب قطع می‌شود، چراکه ما به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها هستیم. تحقق شعار امسال نیازمند کار کارشناسی است. احیای سازمان برنامه و بودجه جزو نخستین کارهاست و همچنین در هر بخش، شهر، شهرستان و استان برنامه ها را مدون کرده و در تهران کار کارشناسی بر روی آنها انجام می شود به عبارت دیگر کارها از ادامه از سر گرفته خواهد شد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه "یکی از برنامه های ما، برافراشتن پرچم ضدفساد در همه جا است به طوریکه کسی جرأت نکند چنین درخواستهایی داشته باشد و طرف مقابل بپذیرد"، بر لزوم مبارزه با رشوه‌گیری در ادارات و سازمانها تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد: اصلاحات همه‌جانبه یعنی ریشه فسادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جاهایی که وجود دارد، گرفته شود. حماسه اقتصادی یک برنامه نیست بلکه جلوگیری از واردات بی‌رویه و رشد نقدینگی بی‌رویه است؛ همچنین باید بر سیاستهای ارز کنترل و مدیریت داشته باشیم تا نوسانات ارز کنترل شود.
کواکبیان
: من قبول دارم که بسیاری از تشکلهای دانشجویی اصلاح طلب در دانشگاه ها مجوزشان لغو شده است. باید دانشگاه با پادگان فرق داشته باشد چراکه پادگان محل گذراندن دوره سربازی است و دانشجو یعنی پرسشگر، یعنی باید بیاید حرف بزنید چون شما آینده سازان و دلسوزان کشور هستید. برای فعالیت تشکلهای دانشجویی باید برنامه داشته باشیم و فعالیت آنها را در دانشگاه ها در چارچوب قانون تقویت کنیم
در برابر پرسش دیگری درباره اقتصاد بومی، اسلامی و برکت‌محور ابراز عقیده کرد: وضع موجود باید آسیب‌شناسی شود. اینقدر سطح نرخ تورم بالاست که هرچه نرخ بهره بانکی بالا رود باز به پای تورم نمی‌رسد، صاحبان صنایع تولید را به صرفه نمی‌دانند و به خرید سکه و دلار روی آورده‌اند. سود بانکی مورد تایید شورای نگهبان است به همین دلیل ما نیز آن را شرعی می دانیم. مشکل ما نرخ سود بانکی نیست، تورم است.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان این وعده که در صورت انتخاب، در یک دوره چهار ساله تورم را به زیر ۲۰ درصد و نرخ بیکاری را به کمتر از ۱۰ درصد می‌رساند، درباه اعتقادش به اصل هشتم قانون اساسی اظهار کرد: اعتقاد دارم که باید نظارت جمعی تعریف شود، دانشجویان، اساتید، نمایندگان مجلس، روزنامه نگاران باید بتوانند به صراحت در چارچوب قانون صحبت کنند، کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها داشته باشیم. برای کرسی های آزاد اندیشی بودجه هایی در مجلس تصویب می شد اما در دانشگاهها هزینه نشد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: زمانی که امام در قید حیات بود تشکیل وزارت امر به معروف مورد توجه بود. کم کم این توجه کاهش یافت و در حال حاضر ستاد احیای امر به معروف را داریم که نشان می دهد این فریضه حال خوشی در کشور ندارد. در صورت انتخاب، در کابینه‌ام حداقل سه وزیر زن به کار می‌گیرم. البته ممکن است این تعداد افزایش نیز پیدا کند.
این نماینده پیشین مجلس در برابر پرسش یکی از دانشجویان درباره اجرای قوانین وضع شده در دولت دهم در صورت انتخاب، پاسخ داد: قوانین و مقرراتی که دولت وضع می‌کند اگر واقعا درست است باید ادامه پیدا کند، نمی‌توان گفت هرچه در دولت احمدی نژاد بوده از «دَم» تا «دُم» نادرست است.
کواکبیان در پایان در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه "برای احیا فضای سیاسی دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟" اظهار کرد: من قبول دارم که بسیاری از تشکلهای دانشجویی اصلاح طلب در دانشگاه ها مجوزشان لغو شده است. باید دانشگاه با پادگان فرق داشته باشد چراکه پادگان محل گذراندن دوره سربازی است و دانشجو یعنی پرسشگر، یعنی باید بیاید حرف بزنید چون شما آینده سازان و دلسوزان کشور هستید. برای فعالیت تشکلهای دانشجویی باید برنامه داشته باشیم و فعالیت آنها را در دانشگاه ها در چارچوب قانون تقویت کنیم.
کد مطلب: 28366
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *