بیانیه چند روز قبل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت یحیی سنوار، واکنش بعضی از جمله سعید جلیلی، روزنامه کیهان و برخی جریانهای فکری نزدیک به آنها را برانگیخت. در بخشی از این بیانیه آمده: «تنها راهحل صلح پایدار، تشکیل دو دولت مستقل و بازگشت اسرائیل به مرزهای قانونی است».
راهحل دو کشوری مدتهاست که مورد قبول حماس واقع شده و اخیراً خلیلالحیه که اکنون یکی از نامزدهای جانشینی یحیی سنوار است در مصاحبهای به صراحت از این راهحل حمایت کرد. اما گویا طیف تندرو هنوز نتوانستهاند به طور کامل برای باختشان در انتخابات ریاستجمهوری عقدهگشایی کنند. بنابراین همین جمله کافی بود تا حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان، تندترین تعابیر را برای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به کار ببرد و بنویسد: «این مجمع به خیال خود شقالقمر کرده و بهعنوان یک راهحل! خواستار «بازگشت این رژیم به مرزهای قانونی پیش از تهاجم ۱۹۶۷ و تشکیل دولت مستقل فلسطین»! شدهاند که باید پرسید آیا نمیدانید که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ و بعد از قتلعام گسترده مردم فلسطین که با حمایت و کمکهای مالی و تسلیحاتی و نظامی قدرتهای استکباری صورت گرفته بود، جعل شده است؟! اگر میدانید، پیشنهاد «قانونی بودن!»
کیهان در ادامه، این مجمع را گروه انحرافی اعلام میکند: «اگر دشمنان اسلام و انقلاب و ماشینهای تبلیغاتی آنها، مجمع به اصطلاح مدرسین را در همان حدواندازه چند نفری که عضو آن هستند، مطرح و معرفی میکردند، نیازی به این وجیزه نبود ولی از آنجا که دشمن از بزرگنمایی به عنوان یک ترفند تبلیغاتی استفاده میکند، بعید نیست که این گروه چند نفره را در جایگاه جامعه عزیز و محترم حوزه علمیه بنشاند و دیدگاه انحرافی این گروه را به جمعیت فراگیر و پرشمار «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» نسبت بدهند!»
پس از انتشار سرمقاله توهینآمیز کیهان، احمد زیدآبادی طی یادداشتی با عنوان «اتهام و اهانت کیهان به مجمع مدرسین یا اسماعیل هنیه؟» نوشت: «مدیرمسئول روزنامه کیهان با ادبیاتی اهانتآمیز و زهرآگین، مجمع مدرسین حوزه را به علت درخواستش برای «بازگشت اسرائیل به مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ و تشکیل کشور مستقل فلسطینی» به «مقابله با اسلام و حمایت از صهیونیستها» متهم کرده است. اگر درخواست از اسرائیل برای بازگشت به مرزهای قبل از جنگ ژوئن و تشکیل کشور فلسطینی، «مقابله با اسلام و حمایت از صهیونیستها» باشد، در آن صورت که این اتهام جانب بسیاری از رهبران حماس ازجمله مرحوم اسماعیل هنیه را هم میگیرد! اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی حماس ۱۱ آبان سال پیش به صراحت اعلام کرد: «آماده مذاکره سیاسی برای راهحل دو کشوری با پایتختی قدس هستیم». آیا از نظر حسین شریعتمداری، اسماعیل هنیه هم به «مقابله با اسلام وحمایت از صهیونیستها» برخاسته بود؟»
در ادامه این واکنشها، سعید جلیلی هم از این فرصت استفاده کرد و طی سخنانی در هفتادوسومین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن نیز گفت: «متاسفانه امروز دیدیم، کسانی که تمام حیثیت خود را از انقلاب اسلامی و امام راحل دارند، اقدام به مشروعیتبخشی به رژیم صهیونیستی میکنند! امیدوارم این مساله تکذیب شود. اینها اگر خائن نباشند حتماً جاهل هستند». تولیت حرم حضرت معصومه(س) هم با اشاره تلویحی به این بیانیه، این حرف که عدهای میگویند، دعوا را تمام کنید و همه برگردند سر مرزهای خودشان و دو دولت فلسطین و اسرائیل تشکیل شود را سادهلوحانه دانست و گفت: «اسرائیل به دنبال حذف فلسطین و تشکیل حکومت از بحر تا نهر است؛ در زمان یاسر عرفات توافق شد که ۲۲ درصد خاک فلسطین تحت حاکمیت فلسطینیان باشد و ۷۸ درصد نیز تحت حاکمیت صهیونیستها باشد ولی آنها به این مقدار هم راضی نبودند و توافق خود را زیر پا گذاشتند».
در این بین حتی افرادی مانند حجتالاسلام علیاصغر مجتهدزاده، مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور و عضو بسیج اساتید حوزه علمیه قم در گفتوگویی با ارگان رسانهای نزدیک به جبهه پایداری در حوزه علمیه (رسا) خواستار منحل شدن مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم شد و اعلام کرد: «کمیسیون ماده ۱۰ احزاب زیر نظر وزارت کشور گفته؛ درخواست انحلال تشکل اصلاحطلب مجمع مدرسین و محققین حوزه را تصویب و برای صدور رای نهایی به دستگاه قضایی ارسال کرده اما از دهه ۸۰ تاکنون نتیجهای اعلام نشده است».
در پی این اطلاعیه، محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی اصولگرا نیز یادداشتی را با عنوان «توهم دو دولت در فلسطین!» به جماران ارسال کرد که در قسمتی از این یادداشت آمده است: «حضرات «مجمع» از کدام «دو دولت» و از کدام «مرزهای قانونی» اسرائیل یاد میکنند؟! طرف دیگر این گفتوگوها چه کسانی بودند؟ آنها هیچ نمایندگی از سوی ملت فلسطین نداشتند، نه یاسرعرفات، نه انورسادات و نه محمود عباس، نماینده مردم فلسطین نبودند و نیستند. اگر بودند مبارزان و مجاهدان کرانه غربی، حماس و جهاد اسلامی در غزه چهکارهاند؟!» همچنین دفتر تحکیم وحدت در واکنش به بیانیه اخیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره نحوه مواجهه با رژیم صهیونی نوشت: «به تأسی از امام به اطلاع این گروه سیاسی میرساند که اسرائیل شر مطلق است و امت اسلام تا ازاله کامل آن و برپایی حکومت فلسطینی از پای نخواهد نشست».
به هر حال با اینکه ایده دودولتی مدتهاست که حتی از سوی حماس نیز مطرح شده است اما تندروها دست از بهانهتراشی برنمیدارند و حتی چنین اطلاعیه تسلیتی را نیز بهانهای برای فشار بر اصلاحطلبان و معتدلین میشمارند. زیرا مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم میان اصلاحطلبان و اعتدالیون کشور، جایگاهی ویژه دارد و در انتخابات و جریانات سیاسی همراه با اقدامات و بیانیهها و حمایتها با تندروها همراهیای نداشته است.