کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت نفت همچنان زیر فشار تنش‌های خاورمیانه

12 مهر 1403 ساعت 19:40

قیمت نفت برنت، به عنوان شاخص جهانی، پس از چندین هفته کاهش، از روز سه‌شنبه و پس از تشدید تنش‌های خاورمیانه شیب صعودی به خود گرفت و از مرز ۷۵ دلار عبور کرد.


قیمت نفت برنت دریای شمال امروز ۱۲ مهر با ۲.۱۸ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۲.۳۷ درصد افزایش به ۷۲ دلار و ۲۲ سنت رسید.
در پی حمله سپاه پاسدارن به اسرائیل در روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه نگرانی‌ها در بازار نفت به دنبال کاهش عرضه بالا گرفت و همین موضوع منجر به افزایش ناگهانی قیمت نفت به بیش از چهار درصد شد. این افزایش با شیب کمتری نسبت به روز سه‌شنبه، کماکمان به جان بازار نفت افتاده است.

نگرانی از کاهش عرضه نفت

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار نفت، عنوان کرد که بازار‌های نفت تا حد زیادی بر روایت تضعیف چشم‌انداز اقتصاد جهانی که تقاضا برای سوخت را کاهش می‌دهد، متمرکز شده‌اند. با این حال، پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، قیمت نفت به سرعت تحت تاثیر عاملی مانند ترس از اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه قرار گرفت.

آن طور که رویترز گزارش داده، تاماس وارگا، تحلیل‌گر سیاسی عنوان کرد: در صورت تشدید تنش، حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان عراقی، ممکن است به تولیدکنندگان نفت خاورمیانه، یعنی عربستان سعودی حمله کنند.

تحلیل‌گران ANZ نیز در طی یادداشتی گفتند که حمله مستقیم ایران به عنوان یکی از اعضای اوپک، چشم‌انداز اختلال در عرضه نفت را افزایش می‌دهد، چرا که تولید نفت این کشور در ماه اوت به بالاترین میزان در شش سال گذشته یعنی ۳.۷ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

تغییر سیاست اوپک پلاس

اعضای اوپک‌پلاس با در نظر گرفتن کاهش تولید جمعی، طی مجموعه اقدام‌هایی از اواخر سال ۲۰۲۲، در مجموع روزانه پنج میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه از عرضه خود کاسته‌اند.

هشت عضو اوپک‌پلاس تصمیم دارند برنامه تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه خود را به مقدار روزانه ۱۸۰ هزار بشکه اجرا کنند، تصمیم برای تسهیل تدریجی کاهش عرضه که قرار بود در اکتبر اجرا شود برای دو ماه به تأخیر افتاد. با این حال، بسیاری از تحلیل‌گران انتظار ندارند که اوپک سیاست خود را تغییر بدهد و از این رو، تاثیر چندانی بر قیمت نفت نخواهد داشت.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد برخی از اعضا مانند عربستان سعودی، تصمیم به افزایش عرضه نفت داشته باشند. این موضوع، در کنار کاهش تقاضای چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت، ترمز ناگهانی قیمت نفت را خواهد کشید.

منبع: تجارت نیوز


کد مطلب: 224136

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/224136/قیمت-نفت-همچنان-زیر-فشار-تنش-های-خاورمیانه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir