۰
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵

رشد اقتصادی به کمترین میزان از ۱۴۰۲ رسید

بررسی آمار رشد اقتصادی بهار امسال نشان می‌دهد که به جز گروه کشاورزی، تقریبا همه گروههای مهم اقتصاد کشور در بهار امسال کمترین رشد اقتصادی از ابتدای بهار ۱۴۰۲ را تجربه کرده‌اند.
رشد اقتصادی به کمترین میزان از ۱۴۰۲ رسید
به گزارش مردم سالاری آنلاین، آخرین گزارشهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست امسال، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه به ۳.۲ درصد رسیده است. این در حالی است که با حذف بخش نفت از تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳ با کاهشی محسوس به ۲.۵ درصد کاهش می‌یابد.

گزارش اخیر نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳ در مقایسه با بهار پارسال کاهش ۲.۵ واحد درصدی را تجربه کرد. در بهار سال گذشته نرخ رشد اقتصادی را ۵.۷ درصد برآورد کرده بودند. همچنین رشد اقتصادی منهای نفت در بهار ۱۴۰۲ نیز ۴.۶ درصد برآورد شده بود که نسبت به نرخ رشد امسال ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته است.


 

در میان ۵ فصل اخیر بیشترین رشد اقتصادی کشور در بهار ۱۴۰۱ حاصل شد و کمترین آن در بهار ۱۴۰۲ به دست آمده است.

از میان گروههای مختلف، بخش نفت پررنگ‌ترین سهم در مثبت شدن رشد اقتصادی کشور در سالهای اخیر داشته است. در پنج فصل اخیر، به جز بهار امسال نرخ رشد این بخش دو رقمی بوده است و در بهار امسال نیز ۹.۵ درصد محاسبه شد.

در گروه صنعت نیز نرخ رشد به دست آمده در بهار پیش، کمترین نرخ رشد این بخش از ابتدای بهار ۱۴۰۲ بوده است. گروه کشاورزی اما رویه معکوسی داشت به نحوی که در تمام چهار فصل ۱۴۰۲ نرخ رشد این بخش حتی به یک درصد هم نرسید ولی محاسبات اخیر سیاستگذار پولی کشور نشان می‌دهد که بهار امسال رونق نسبی این بخش بوده و نرخ رشد آن هم به ۳.۱ درصد افزایش یافت.

در بخش خدمات نرخ رشد بهار امسال را ۱‍.۹ درصد اعلام کردند که این نیز کمترین نرخ رشد تجربه شده این بخش بوده است. بخش خدمات به تنهایی نیمی از اقتصاد و اشتغال کشور را در خود دارد و هر نوسانی در میزان تولید ناخالص داخلی این بخش به سرعت می‌تواند شاخص‌های کلان کشور را دستخوش تغییراتی اساسی کند.

کد مطلب: 223263
برچسب ها: بانک مرکزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *