۰
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲

آیا حجامت برای بیماران قلبی ضرر دارد؟

حجامت به عنوان یک روش درمانی سنتی، طرفداران و مخالفان زیادی دارد. خصوصاً برای بیمارانی که مشکلات قلبی دارند، این سوال که آیا حجامت برای بیماران قلبی ضرر دارد با نه، بسیار مهم است. اگر بخواهیم کوتاه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم بله، حجامت برای همه بیماران قلبی مناسب نیست و می‌تواندخطراتی را به همراه داشته باشد. اما اینکه چرا حجامت ممکن است برای بیماران قلبی مضر باشد را در این مطلب بررسی میکنیم.

حجامت به عنوان یک روش درمانی سنتی، طرفداران و مخالفان زیادی دارد. خصوصاً برای بیمارانی که مشکلات قلبی دارند، این سوال که آیا حجامت برای بیماران قلبی ضرر دارد با نه، بسیار مهم است. اگر بخواهیم کوتاه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم بله، حجامت برای همه بیماران قلبی مناسب نیست و می‌تواندخطراتی را به همراه داشته باشد. اما اینکه چرا حجامت ممکن است برای بیماران قلبی مضر باشد را در این مطلب بررسی میکنیم. 


مزایای حجامت، آری یا خیر؟

حجامت روشی سنتی و درمانی است که نه‌تنها در اسلام و ایران، بلکه در بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش خراش‌هایسطحی روی پوست ایجاد شده و سپس خون به‌وسیلۀ دستگاه مکش به بیرون کشیده می‌شود.

بی‌شک حجامت در منزل به‌واسطۀ مزایایی که دارد تا این حد توانسته نظر پزشکان و بیماران را به خود جلب کند. این تکنیک روشی طبیعی برایکاهش التهاب، و تقویت سیستم ایمنی بدن بوده و بسیاری از طرفداران حجامت معتقدند که این روش می‌تواند به کاهش فشار خون، بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی و کاهش استرس کمک کند. این روش هم به بهبود دامنۀ حرکتی کمک می‌کند و هم می‌تواند درد عضلات را نیز از بین ببرد.

یکی از مهم ترین فواید حجامت بهبود گردش خون می باشد. حجامت با ایجاد خلاء در ناحیه مورد نظر، باعث کشیده شدن خون به سطح پوست و خارج شدن مقداری خون می شود. این امر می‌تواند به افزایش جریان خون، بهبود گردش خون در کل بدن و کاهش فشار بر قلب کمک کند.

ادعاهای زیادی در مورد فواید حجامت برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی وجود دارد، اما همچنان تحقیقات علمی محدودی در این زمینه موجود است. سؤال اصلی این است که آیا حجامت برای بیماران قلبی ضرر دارد؟

سایت sciencedirect در پاسخ به این سوال در این مطلبش گفته است:

Dry cupping is thought to reduce inflammation and alleviate pressure on organs such as the heart, liver, and lungs, while also enhancing the immune system and potentially reducing the risk of conditions like coronary heart disease and cardiac dysrhythmias

چرا حجامت ممکن است برای بیماران قلبی مضر باشد؟

با وجود ادعاهای فراوان در مورد مزایای حجامت، برخی از متخصصان پزشکی معتقدند که این روش درمانی می‌تواند برای بیماران قلبی مضر باشد. آن‌ها برای این توصیه خود دلایل و مدارکی ارائه می‌کنند که شما نیز باید از آن مطلع شوید. دلایل اصلی این نگرانی‌ها به شرح زیر است:

کاهش شدید فشار خون

در برخی افراد حجامت به‌طور موقت باعث کاهش فشار خون می‌شود. برای برخی از بیماران قلبی، به‌ویژه کسانی که فشار خون پایین دارند یا داروهای کاهندۀ فشار خون مصرف می‌کنند، این کاهش فشار می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد. افت فشار خون باعث کاهش جریان خون به اعضای حیاتی مانند مغز و کلیه‌ها شده و منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر سرگیجه، غش یا حتی سکتۀ مغزی می‌شود.

افزایش استرس فیزیکی

فرایند حجامت به خودی خود باعث افزایش استرس و فشار بر قلب می‌شود. برای بیماران قلبی که به‌دلیل ضعف قلبی یا عوارض دیگر نمی‌توانند فشار اضافی را تحمل کنند، این استرس می‌تواند خطرناک باشد. البته این امر از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بااین‌وجود بهتر است این نکته را نیز در نظر بگیرید و سپس با توجه به شرایط روحی فرد به این سؤال پاسخ دهید که آیا حجامت برای بیماران قلبی ضرر دارد یا خیر

خطر عفونت و خونریزی

همان‌طور که می‌دانید در حجامت خراش‌های سطحی بر روی پوست ایجاد می‌شودکه همین عامل می‌تواند خطر عفونت یا خونریزی را افزایش دهد. در بیماران قلبی که از داروهای رقیق‌کنندۀ خون مانند وارفارین یا آسپیرین استفاده می‌کنند، احتمال خونریزی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر سیستم ایمنی این بیماران ضعیف‌تر بوده در نتیجه، بیشتر مستعد عفونت هستند. در این باره سایت bannerhealth نوشته است:

it can't be used if you have hemophilia, anemia or similar blood disorders, heart disease or are on blood thinners

تداخل دارویی

بیماران قلبی معمولاً داروهای مختلفی برای کنترل سلامت قلبی خود مصرف می‌کنند. احتمال اینکه حجامت یا برخی از این داروها تداخل دارویی ایجاد کند و اثرات آنها را تغییر دهد بسیار زیاد است. به‌عنوان نمونه، داروهای ضد انعقاد خون با حجامت تداخل دارند. این داروها برای پیشگیری از تشکیل لختۀ خون استفاده می‌شوند و در مقابل حجامت نیز خون‌ریزی را افزایش می‌دهد.

پزشکان چه پیشنهاد می‌دهند؟

پزشکان متخصص قلب و عروق در پاسخ به این سؤال که آیا حجامت برای بیماران قلبی ضرر دارد؟ معمولاً توصیه می‌کنند که بیماران قلبی از حجامت اجتناب کنند. البته اگر اصرار به انجام این روش دارید بهتر است تحت نظر پزشک یا متخصصان باتجربه مانند کادر یارا درمان و بااحتیاط آن را انجام دهید. پزشکان معتقدند که هر گونه مداخله در وضعیت سلامت بیماران قلبی باید با دقت و توجه به وضعیت خاص هر بیمار انجام شود.

از طرف دیگر، آنان تأکید دارند که هر گونه روش درمانی جایگزین مانند حجامت باید به‌عنوان مکملی در کنار روش‌های علمی و مورد تأیید پزشکی استفاده شود و نمی‌‌تواند نقش روش اصلی را برای درمان ایفا کند. اگر بیماری قلبی دارید و به فکر انجام حجامت هستید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمن بودن آن برای وضعیت خاص شما مطمئن شوید.

توصیه‌های عملی برای بیماران قلبی

اگر به‌عنوان فرد مبتلا به بیمار قلبی تصمیم به انجام حجامت گرفته‌اید، بهتر است همۀ جوانب را در نظر داشته باشید و قبل از هر کار برخی ضوابط را بررسی کنید. در نظر داشته باشید که احتیاط شرط اول حجامت است و برای نتیجه مطلوب‌تر باید از نکات زیر پیروی نمایید:

• مشورت با پزشک: قبل از انجام حجامت، با پزشک معالج خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند بهترین راهنمایی‌ها را با توجه به وضعیت خاص شما ارائه دهد.
• انتخاب متخصص ماهر: اگر پزشک شما حجامت را مجاز دانست، مطمئن شوید که این کار توسط یک متخصص ماهر و با استفاده از تجهیزات بهداشتی و استریل انجام شود. ما متخصصان یارا درمان را توصیه می‌کنیم.
• پیگیری وضعیت پس از حجامت: بعد از انجام حجامت، به‌دقتوضعیت سلامت خود را پیگیری کنید و در صورت بروز هر گونه علائم نگران‌کننده، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
• اجتناب از داروهای رقیق‌کنندۀ خون قبل از حجامت: اگر داروهای رقیق‌کنندۀ خون مصرف می‌کنید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مدتی قبل از حجامت مصرف آنها را قطع کنید.

حجامت در منزل

مرکز مراقبت های پرستاری در منزل یارا درمان خدمات حجامت در منزل را توسط پرستاران با تجربه و آموزش دیده در شهر تهران ارائه می دهد. مرکز یارا درمان از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجوز فعالیت دارد و با مجرب ترین پزشکان و پرستاران تهران همکاری می کند.

حجامت در منزل توسط پرستاران عضو نظام پرستاری که آموزش های تکمیلی پزشکی سنتی را گذرانده اند انجام می شود. کلیه ی وسایل و ابزارمورد استفاده، یکبار مصرف و استریل بوده و حجامت با بالاترین سطح دقت و بهداشت انجام خواهد شد. نوع و تعداد جلسات حجامت برای هر فرد بسته به شرایط سلامتی او متفاوت است و توسط پرستار تعیین می شود.

سخن پایانی

درست است که حجامت به‌عنوان روش درمانی سنتی می‌تواند مزایای متعددی برای سلامت عمومی داشته باشد؛ اما برای بیماران قلبی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. در نهایت، سلامت قلب شما مهم‌ترین دارایی شماست و هر تصمیمی که برای بهبود سلامت خود می‌گیرید، باید با دقت و دانش کافی همراه باشد. از آنجاکه وضعیت هر بیمار متفاوت است، برای پاسخ به این سؤال که آیا حجامت برای بیماران قلبی ضرر دارد؟ مهم است که قبل از انجام حجامت با پزشک خود مشورت کنید. بعد از آن با متخصصان یارا درمان به مشورت بپردازید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

کد مطلب: 223055
برچسب ها: حجامت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *