۰
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۰

دستان حزب الله روی ماشه؛ شمارش معکوس برای رویارویی بزرگ خاورمیانه؟

در شرایطی که نشانه ای دال بر توقف جنگ در غزه وجود ندارد، خاورمیانه بر لبه چاقو قرار گرفته، ترور فرمانده ارشد حزب الله و رئیس دفتر سیاسی حماس صرفا به این پرسش دامن زده است که ایا خاورمیانه در آستانه رویارویی تمام عیار قرار دارد یا نه.
دستان حزب الله روی ماشه؛ شمارش معکوس برای رویارویی بزرگ خاورمیانه؟

اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس مستقر در دوحه؛ همانی بود که رهبری مذاکرات آتش بس را بر عهده داشت؛ رایزنی هایی که با میانجیرگی های ایالات متحده، مصر و قطر قرار بود زمینه را برای برقراری صلح در غزه و آزادی گروگان ها هموار کند. اما حالا با ترور اسماعیل هنیه، رایزنی ها متوقف شده و در کوتاه مدت امیدی به احیای گفتگوها وجود ندارد.

این بخشی از مطلبی است که آسیا تایمز در واکنش به ترور خونین اسماعیل هنیه در تهران منتشر کرده است. آسیا تایمز در این یادداشت مدعی شد در حالی که اسرائیل هنوز مسئولیت ترور رهبر ارشد حماس را بر عهده نگرفته و بعید است صراحتا آن را بپذیرد چرا که پیشتر نیز این بازیگر مسئولیت ترورهای خود را عهده دار نمی شد، خاورمیانه درگیر التهاب غربی است.

آسیا تایمز در ادامه با اشاره یه اینکه اسماعیل هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران به تهران سفر کرده بود، نوشت: جزئیات آنچه اتفاق افتاده هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد رهبر ارشد حماس به همراه یکی از محافظانش بر اثر انفجار در ساختمان محل اقامتش ترور شد. با این همه هنوز مشخص نیست که این انفجار به واسطه حمله موشکی بوده است یا نه. در این باره گزارش ها متفاوت است.

آسیا تایمز در ادامه مدعی است، فارغ از مسائل مرتبط با ترور اسماعیل هنیه، دو نکته در باب این رخداد قابل تامل است.اولین سوال این است که با توجه به این واقعیت که این ترور درپایتخت ایران رخ داد، آیا تهران به کنش ماجراجویانه اسرائیل پاسخ خواهد داد و دست به اقدامی تلافی جویانه می زند یا نه. بالاخص آن که ترور رهبر ارشد حماس، خشم مردم ایران را برانگیخته و گروهی ممکن است در داخل بر پاسخ به اسرائیل تاکید داشته باشند.

به ادعای این نشریه، تنش ها بین ایران و اسرائیل مدت هاست بالا است. ماه آوریل، ایران در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری اش در دمشق، بیش از 300 موشک و پهپاد به سمت این بازیگر پرتاب کرد. حالا بسیاری این سوال را مطرح می کنند که سناریوی آوریل تکرار خواهد شد یا خیر.دومین سوال مهم این است که آیا حزب الله مستقر در لبنان رویاروی اسرائیل قرار خواهد گرفت یا نه.

آسیا تایمز در پاسخ به این سوال مدعی است، ترور اسماعیل هنیه ساعاتی بعد از حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت رخ داد؛ حمله ای که در جریانش فواد شکر، رهبر ارشد حزب الله لبنان به شهادت رسید.تحلیلگران با قرار دادن تحولات اخیر در کنار هم، چند سناریوی احتمالی را مطرح می کنند، از منظر آنها ایران ممکن است به اسرائیل پاسخی محدود دهد، چرا که خواهان رویارویی مستقیم نیست.

احتمال دیگری هم وجود دارد و آن رویارویی حزب الله با اسرائیل است. به ادعای گروهی از ناظران که بر سناریوی ادعایی دوم تاکید دارند، رگبار موشکی حزب الله به شکلی بالقوه این توان را دارد تا سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل را هدف قرار داده و برای این بازیگر پرهزینه باشد.

به ادعای این نشریه ایران همچنین این توان را دارد تا با حمایت اعضای محور مقاونت مستقر در عراق، سوریه و یمن رویاروی اسرائیل قرار بگیرد، پیشتر حمله انصار الله به مواضع اسرائیل ثابت کرد که اعضای مقاومت این توان را دارند تا هزینه بالایی را به تل آویو تحمیل کنند. آسیا تایمز در انتهای یادداشت خود ضمن اشاره به دامنه محدود جزئیات از آنچه رخ داده، ادعا کرد، پیش بینی آینده اندکی دشوار است با این همه ترور رهبر ارشد حماس معادلات خاورمیانه را تغییر داده، دامنه تنش ها را تشدید کرده و این احتمال را برجسته کرده جنگ در غزه به تمامی خاورمیانه سرازیر شود.

کد مطلب: 220578
برچسب ها: حزب الله
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *