۰
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۵

فروشنده ارز نایاب شد

در بازار طلا و ارز، ‌ قیمت درهم امارات در حالی نتوانست بر قیمت دلار اثرگذار باشد که قیمت سکه تحت تاثیر نوسان آن از مسیر نزولی دنده عقب گرفت.
فروشنده ارز نایاب شد

ریسک اخبار سیاسی این روزها در بازار شدت گرفته است و همین موضوع عاملی شد تا معامله‌گران شاهد کاهش فروش نقدی در بازار ارز باشند و قیمت ها هم نسبت به روز گذشته تغییر چندانی را تجربه نکنند. انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، تشدید تنش میان لبنان و اسرائیل، ‌ اخبار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و پیش بینی ها درباره موضع گیری بازار نسبت به این اخبار سیاسی، ‌ عاملی شده است تا معامله گران از فروش دست کشیده و منتظر تعیین تکلیف وضعیت بازار بمانند.

همچنین اظهارات کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره تنش میان حزب الله لبنان و اسرائیل مورد توجه معامله گران بازار طلا و ارز قرار گرفت. خرازی به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «جمهوری اسلامی ایران علاقه‌ای به جنگ منطقه‌ای ندارد، اما اگر اسرائیل به لبنان حمله کند، تهران و «محور مقاومت» از لبنانی‌ها و جنبش حزب‌الله با تمامی امکانات و ابزارها حمایت خواهند کرد.»

فراز و نشیب قیمت دلار در بازار

اما ثبات قیمت دلار در جریان معاملات دیروز علت دیگری هم داشت و بررسی های اقتصادنیوز از کف بازار ارز نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت درهم امارات در جریان معاملات، قیمت دلار نوسان محسوسی را به ثبت نرساند و در دامنه رنج ماندگار شد. معامله گران معتقدند عدم نوسان دلار در بازار دیروز از تزریق بازارساز در هرات و سلیمانیه با هدف بازگشت نرخ دلار به کانال ۶۰ هزار تومان، ‌ نشات گرفته است. قیمت دلار هرات، معاملات را با نرخ ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرده و در نیمه دوم روز هم در همین محدوده نوسان داد و به ۶۱ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. البته در معاملات پشت خطی قیمت دلار هرات با کاهش به مرز حمایت ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که به دلیل آن قیمت دلار تهران هم از مرز ۶۲ هزار تومان دور شد. در مقابل قیمت درهم امارات که با نرخ ۱۶ هزار و ۸۶۰ تومان آغاز کرده بود، پایان فعالیت بازار به ۱۶ هزار و ۹۱۰ تومان رسید.

قیمت سکه تحت تاثیر درهم

نوسان افزایشی قیمت درهم امارات اگر چه نتوانست بر روند قیمت دلار اثرگذار باشد اما در بازار طلا و سکه نقش آفرین بود و حرکت قیمت سکه را دستخوش تغییر کرد. سکه امامی که در آغاز معاملات دیروز نوسان صعودی را به ثبت رسانده بود، در ادامه معاملات شیب نزولی را تجربه کرد اما با بالا رفتن قیمت درهم امارات، ‌ از روند نزولی دنده عقب گرفت و در کانال ۴۳ میلیون تومان تثبیت داد. بنابر پیگیری اقتصادنیوز، به عقیده معامله گران، ‌ افزایش قیمت سکه در ابتدای معاملات، از افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی نشات گرفت. این گروه معتقدند قیمت دلار در بازار ارز رنج بود و همین موضوع عاملی شد تا اونس طلا به عنوان دومین مولفه اثرگذار بر قیمت سکه در بازار نقش آفرین شود.

دیروز قیمت سکه در بازار ۴۳ میلیون تومان قیمت خورد و سایت اتحادیه طلا و جواهر هم این فلز گرانبهای داخلی را ۴۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان ارزش گذاری کرد. قیمت سکه رفاه هم به ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید تا شکاف قیمتش با سکه نقدی به حدود ۵۰۰ هزار تومان برسد.

همچنین آمار منتشر شده از چهاردهمین حراج سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران که در تاریخ ۱۱تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد؛ مورد توجه فعالان این بازار قرار گرفت. هر سکه تمام در این حراج به قیمت ۳۹ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان معامله شد که سود قابل توجهی را نصیب خریداران کرد. طبق آمار رسمی اعلام شده توسط مرکز مبادله ایران، قیمت سکه تمام در حراج با بازار نقدی، اختلاف ۲ میلیون و ۷۶۵ هزار تومانی دارد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در سایت اتحادیه طلا و جواهر به سه میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته حدود ۱۱ هزار تومان کاهش داشته است. طلای آبشده هم در بازار مسیری جز کاهش را پیش روی خود ندید و در کانال ۱۵ میلیون تومان عقب نشینی کرد و ۱۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد.

خروج پول از صندوق‌های طلا

دیروز در بازار بورس هم شاهد خروج پول از صندوق های طلا بودیم، اتفاق مهمی که از تاریخ ۲۷ خرداد امسال سابقه نداشته است و موضوع مهمی برای معامله گران بود. طبق آمار اعلام شده، حدود ۱۱ میلیارد تومان پول از صندوق های طلا خارج شد.

همچنین در سمت رسمی بازار هم قیمت دلار مبادله ای ثبات را دنبال کرد و براساس اعلام مرکز مبادله ایران، ‌ ۴۶۱۶۷ تومان قیمت خورد. حواله دلار هم در کانال ۴۳ هزار تومان ماندگار و ۴۳۱۰۶ تومان قیمت خورد. قیمت یورو مبادله ای هم در بازار به ۴۹۵۲۳ تومان رسید و حواله یورو هم ۴۶۲۴۰ تومان معامله شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران، ‌ درهم امارات هم دیروز ۱۲۵۷۱ تومان خرید و فروش شد و حواله آن هم ۱۱۷۳۷ تومان قیمت گذاری شد.

کد مطلب: 218884
برچسب ها: ارز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *