۰
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۹

بهترین نمای آجری مدرن: انواع نمای آجری ساختمان را بشناسید!

 انواع نمای ساختمان چیست؟ در این مطلب به معرفی انواع نمای آجری مدرن پرداختیم و به جزئیات آن پرداختیم.
بهترین نمای آجری مدرن: انواع نمای آجری ساختمان را بشناسید!

مهندسین و طراحان ساختمانی برای طراحی‌های داخلی و خارجی ساختمان از متریال و مصالح مختلفی استفاده می‌کنند. آجرنما یکی از این متریال مهم به شمار می رود که در معماری نشان‌دهنده فرهنگ و طرز فکر مالک ساختمان و طبیعتا فرهنگ شهری است.

در بسیاری از ساختمان‌ها برای ساخت سازه و طراحی از انواع نمای آجری مدرن استفاده می‌شود ولی اینکه کدام آجرنما مورد استفاده قرار گیرد، نکته بسیار مهمی است که طراحان ساختمانی به آن توجه ویژه‌ای دارند. کارشناسان آجر اصفهان ملکیان ضمن فروش انواع آجرهای مدرن ساختمانی، بررسی ویژه‌ای در این محصولات دارند.

انواع نمای ساختمان

از جمله مهم‌ترین انواع نمای آجری مدرن در طراحی نمای ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آجر نما پلاک

آجر نما پلاک یکی از انواع نمای آجری ساختمان است که با استفاده از خاک رس و برخی مواد افزودنی تولید می‌شود. استفاده از متریال اولیه خاص در تولید آجرنمای پلاک باعث شده است تا مقاومت نما را حد زیادی بالا برود و آجرنمای پلاک نسبت به سایر نماهای آجری از مقاومت بالاتری در برابر رطوبت و دما برخوردار باشد. این نوع آجرنمای مدرن در رنگ های مختلف از جمله زرد، نارنجی و قهوه‌ای تولید می‌شود.

ساخت این نوع آجرنما با استفاده از متریال خاص و مقاومت آن در برابر رطوبت و دمای محیط باعث شده است تا به ندرت شوره بزند و نمای ساختمان تا مدت طولانی به شکل اولیه خود باقی بماند. جالب است بدانید که آجرنمای پلاک، عایق حریق نیز محسوب می‌شود.

آجر نما شاموتییکی دیگر از آجرنماهای مدرن که امروزه در بسیاری از سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آجرنمای شاموتی است. آجر نما شاموتی یکی از انواع آجرنمای نسوز به شمار می‌رود که در ابعاد مختلف به شکل‌های مستطیل یا مربع تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نمای آجری مدرن در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود آن‌ها را انتخاب و در نمای ساختمان استفاده کنید.


و اما اینکه آجر شاموتی چیست لازم است تا بگوئیم این آجر یکی از انواع مصالح ساختمانی جدید بوده که امروزه در انواع سایز و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است. از آجر شاموت عمدتا در نماهای بیرونی و درونی ساختمان برای داخل شومینه، صنعت ذوب آهن، نمای ساختمان، ریخته‌گری فولاد، کوره ذوب فلزات و غیره استفاده می‌شود. آجر شاموتی نوعی آجر نسوز است و تا دماهای خاصی می‌توانند در برابر حرارت از خود مقاومت نشان دهد.

از جمله رنگ‌های محبوب آجرنمای شاموتی می‌توان به قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای اخرایی، قهوه‌ای تیره، نارنجی تیره، زرد و زرد متمایل به نارنجی اشاره کرد. مهندسین و طراحان ساختمانی می‌توانند رنگ ملات میان آجرها را روشن یا تیره در نظر بگیرند.

آجر نما رستیک

آجرنمای رستیک از جمله بهترین نماهای آجری مدرن است که علاوه بر نمای خارجی ساختمان، می‌توان از آن در طراحی داخلی دیوارها نیز استفاده کرد. ناهمواری‌های موجود در سطح آجرنمای رستیک باعث شده است تا زیبایی بیشتری به نمای ساختمان ببخشد. مهندسین و طراحان ساختمانی، از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف آجرنمای رستیک برای طراحی ساختمان استفاده می‌کنند. همچنین آجرنمای رستیک جزو آجرهای نسوز و ضدحریق هستند و مقاومت نسبتا خوبی دارند.

درباره این آجر در مقاله آجر رستیک چیست به این موضوع پرداختیم:

خشت رستیک مانند آجرهای دکوراتیو برای نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل آجرها، زوایا و شکل استانداردی ندارند و بیشتر شبیه به آجرها و خشت‌های طبیعی هستند. آجرهای رستیک در نمای داخلی و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که اشاره کردیم، در ساخت این نوع آجرها، فرم و بافت طبیعی حفظ می‌شود و این نشان می‌دهد که پرداخت، رنگ و نازک‌کاری آجر رستیک مانند آجرهای لفتون نیست.

آجر نما سفالی

آجر نما سفالی همان آجرهای سوراخ‌دار عمودی است که تماما از خاک تهیه می‌شود. این نوع نمای آجری مدرن به شکل مستطیل و نامنظم تولید می‌شود و به منظور زیباسازی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجر قزاقی

 

  •  

آجرنماهای قزاقی جزو معروف‌ترین نماهای آجری مدرن است که در تولید آن از خاک رس و مواد معدنی استفاده می‌شود. همچنین ترکیب درصدی از فلزات، مواد معدنی و حرارت‌های مختلف باعث شده است تا انواع آجر قزاقی در رنگ‌های متنوع صورتی، زرد، قهوه‌ای و قرمز تولید شوند. از انواع آجر قزاقی در مدل‌های متنوع می‌توان به نیمه، L لب گرد، L لب تیز و پلاک اشاره کرد. این موضوع باعث شده است تا اجرا و طراحی نمای ساختمانی با این نوع نمای آجری مدرن زیباتر و آسان‌تر شود. لازم به ذکر است که آجرهای قزاقی در اندازه‌های مختلف و برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آجر نما حصیری

آجر نما حصیری یکی دیگر از بهترین نماهای آجری ساختمان است که دارای بافتی شبیه به حصیر بوده و تنوع بالایی در طرح و رنگ دارد. ویژگی‌های منحصر به فرد آجرنمای حصیری باعث می‌شود تا ساختمان از نمای متفاوتی برخوردار شود. آجرنمای حصیری به روش لعابی تولید می‌شود و این باعث می‌گردد تا مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و تغییرات آب و هوایی داشته باشد.

آجر نما کرکره ای

آجر نما کرکره ای یکی دیگر از انواع آجرنمای ساختمانی است که مقاومت بسیار بالایی دارد و تقریبا دچار هیچ شوره‌ای نمی‌شود. مهندسین و طراحان ساختمانی زیادی به منظور زیباسازی جلوه ساختمان از این نوع آجرنما استفاده می‌کنند. رنگ‌های قهوه‌ای تیره و مایل به قرمز جزو پرطرفدارترین رنگ‌های آجرنمای کرکره‌ای هستند. در ساخت آجرنمای کرکره‌ای از نوعی خاک نسوز استفاده می‌شود که این باعث شده است تا در برابر آتش و دما تا هزار درجه سانتی‌گراد، مقاومت بالایی داشته باشد.

آجر نما لعابی

آجرنما لعابی یکی دیگر از بهترین آجرها در بین انواع نمای آجری مدرن است که این محصولات نیز از مقاومت بالایی در برابر تغییرات محیطی مانند رطوبت و دما برخوردارند. مقاومت بالای آجر نما لعابی به خاطر طراحی یک لایه لعاب رنگی بر روی مواد اولیه آجر اصلی است که این باعث شده تا از بافت آجر محافظت کند. این نوع آجرنمای ساختمانی در رنگ‌های متفاوت و متنوعی تولید می‌شوند و استفاده از آن باعث می‌گردد تا نمای ساختمان از زیبایی بیشتری برخوردار شود.

آجر سفید نما

آجر نما سفید جزو مصالح پرفروش و محبوب برای طراحی و ساخت نمای ساختمانی است که به منظور پوشش نمای ساختمان، دیوارهای اتاق، طراحی داخلی رستوران‌ها، هتل‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع آجر همانطور که مشخص است، با رنگ سفید تولید می‌شود و تنوع زیاد در طرح، ابعاد و مدل آن باعث شده است تا مهندسین و طراحان ساختمانی از انواع آجر سفید نما برای طراحی‌های داخلی و خارجی استفاده کنند. از دیگر ویژگی‌های مهم این نمای آجری سفید می‌توان به نسوز بودن، استحکام و دوام بسیار بالا اشاره نمود.

 

نکات مهم نمای ساختمان

در انتخاب و طراحی نمای آجری مدرن در ساختمان لازم است تا به برخی از نکات توجه داشته باشید که در ادامه به مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم:

  • فراهم‌آوری و استفاده از مصالح مطلوب باکیفیت جزو مهم‌ترین و بنیادی‌ترین اصول طراحی و اجرای نمای ساختمانی است. شما حتی اگر شیک‌ترین و منحصربه‌فردترین نماها را توسط مشهورترین معماران داخلی انتخاب کنید ولی در اجرای آن‌ها از متریال باکیفیت و خوب استفاده نکنید، در به وجود آوردن یک نمای جذاب شکست خواهید خورد.
    یکی دیگر از نکات مهم در طراحی و اجرای نمای مدرن آجری، هماهنگی رنگ مصالح استفاده شده در سازه است. در صورتی که گزینش رنگ مصالح به کلیل صحیح انجام شود، می‌توانید از مطلوبیت و مرغوبیت مصالح استفاده شده در نمای ساختمان لذت کافی را ببرید.
    در طراحی و اجرای نماهای آجری لازم است تا در بین عوامل تشکیل‌دهنده نمای ساختمان، نظم و تعادل برقرار باشد. در واقع یک نمای آجری مدرن به صورت جذاب و هماهنگ باعث می‌شود تا سازه ریتم مناسبی داشته باشد.
    در هنگام استفاده از نماهای آجری، لازم نیست که حتما عناصر گوناگون و ناهماهنگ را به صورت یکنواخت استفاده کنید. این امر باعث می‌شود تا نمای ساختمان شلوغ و نامنظم نشان داده شود و در نتیجه زیبایی و جذابیت نمای ساختمان آجری زیر سوال برود. اجرای یک نمای ساده با تنوع خیلی کم در مصالح می‌تواند به مراتب از نماهای نامشخص با مصالح زیاد و شلوغ زیباتر باشد.

سخن پایانی

به کارگیری نمای آجری مدرن در ساختمان‌های امروزی باعث جذابتر شدن نمای ساختمانی شده است و بسیاری از معماران و مهندسین ساختمانی از این طراحی برای دکور خارجی و حتی داخلی سازه استفاده می‌کنند.

همانطور که اشاره کردیم، آجرنما در انواع مختلفی تولید می‌شود و مهندسین و طراحان داخلی و خارجی ساختمان با استفاده از این محصولات، انواع نمای آجری مدرن را پیاده‌سازی می‌کنند. آجر اصفهان ملکیان بهترین نماهای آجری مدرن را در مجموعه خود به فروش می‌رساند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خو و بودجه مدنظر، انتخاب خود را انجام دهید.

در انتخاب آجرنمای ساختمانی لازم است تا علاوه بر قیمت آجرنما به نکات مختلفی مانند رنگ، میزان مقاومت، طراح و موارد مختلف دیگری توجه داشته باشید که در متن مقاله به توضیحات بیشتر آن پرداختیم. همچنین شما می‌توانید به منظور خرید آجرنما و یا کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

دانلود ویدیو

کد مطلب: 216430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *