۰
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۶

راهنمای جامع خرید برج خنک‌کننده

هنگام خرید برج خنک کننده، باید چه مواردی را مورد بررسی قرار دهیم؟ - معرفی تنها مرجع تخصصی تهویه مطبوع در ایران
راهنمای جامع خرید برج خنک‌کننده

برج خنک‌ کننده یا Cooling Tower یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین دستگاه‌های صنعتی محسوب می‌شود که کاربرد آن در زمینه‌های غیر صنعتی نیز بسیار زیاد است. این دستگاه را باید مکمل مناسبی برای سایر ماشین‌آلات صنعتی در جهت تعدیل دما و ارائه یک عملکرد درست و ضروری قلمداد کرد. در این مطلب علاوه بر معرفی و بررسی انواع مختلف این دستگاه پرکاربرد، یک راهنمای جامع خرید برج خنک‌ کننده را نیز به شما ارائه خواهیم کرد.

کولینگ تاور چیست و چه کاربردی دارد؟

برج خنک‌ کننده به دستگاهی گفته می‌شود که گرمای تولیدی ناشی از عملکرد ماشین‌آلات و سایر دستگاه‌های صنعتی را از آب در حال جریان دریافت کرده و آن را به‌صورت تبخیری، به هوا منتقل می‌کند. سپس در ادامه، این دستگاه آب‌خنک شده را به سیستم باز خواهد گرداند.

درواقع هنگامی‌که عمل تبخیر صورت می‌گیرد، میزان دمای آب کاهش می‌یابد و گرمای جداشده به اتمسفر منتقل خواهد شد. به‌صورت کلی و به بیان ساده‌تر، می‌توان گفت که کولینگ تاور یا برج خنک‌ کننده یک منبع تولید آب سرد برای دریافت گرمای ماشین‌آلات و دستگاه‌های در حال کار است تا دمای آن‌ها را در یک محدوده ثابت نگه دارد.

کولینگ تاور در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

از کولینگ تاور در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به صنایع پالایشگاهی، صنایع پتروشیمی، صنایع نفتی، نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های اتمی، صنایع ذوب فلزات، صنایع ریخته‌گری، کوره‌های القایی، صنایع تولید لاستیک و پلاستیک، صنایع تولید شیشه، صنایع تولید سرامیک و کاشی، صنایع تولید خودرو، صنایع رنگ، کارخانجات تولید لبنیات و مواد غذایی، صنایع تولید کاغذ، کارخانجات شیمیایی و صنایع دارویی اشاره کرد. درواقع کولینگ تاور در هرجایی که فرآیند تولید آن نیاز به آب سرد داشته باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در خرید یک برج خنک‌ کننده باید به چه مراحلی را طی کنیم؟

مرحله اول، شناخت و درک درست از نیاز شما به یک کولینگ تاور مناسب است و در وهله ی بعدی باید به قیمت برج خنک کننده، توجه کنید. بدین منظور باید طبق نظر متخصصان یا کارشناسان، معیارهای مهم و اصلی مانند دمای ورودی و خروجی را مشخص نمایید. در گام بعدی باید میزان ظرفیت خنک‌سازی موردنیاز خود (مثلاً برای سیستم‌ها و ماشین‌آلات صنعتی) را تعیین کنید. در مرحله بعدی باید بر اساس پارامترهای دریافتی و مشخص‌شده، مدل مناسب را با توجه به کارایی و عملکرد و نیاز خود انتخاب کنید و یک برآورد کامل از هزینه‌های مختلف را روی کاغذ لیست کنید.

انواع مختلف برج خنک‌ کننده کدامند؟

کولینگ تاور یا برج خنک‌ کننده را بر اساس معیارهای مختلف، می‌توان در دسته‌بندی‌های متفاوتی نیز قرار داد. اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین دسته‌بندی برای شناسایی کولینگ تاورها، تقسیم‌بندی بر اساس جنس سازه است که در ادامه انواع آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. همچنین کولینگ تاورها ازنظر نوع مسیر جریان آب‌وهوا و نیز ازنظر نوع انتقال حرارت، قابل دسته‌بندی هستند:

انواع کولینگ تاور بر اساس جنس سازه

  • کولینگ تاور فایبرگلاس: در تولید این نوع از کولینگ تاورها، از فایبر گلاس استفاده می‌شود و عموماً این دسته از برج‌های خنک‌کننده، از لحاظ شکل هندسی به دو دسته مدور و مکعبی تقسیم می‌شوند. قیمت برج خنک‌ کننده فایبرگلاس اصولاً بر اساس میزان ظرفیت خنک‌سازی آب خواهد بود.
    کولینگ تاور گالوانیزه: در ساخت این دسته از کولینگ تاورها از ورق گالوانیزه یا همان فلزی استفاده می‌شود. قیمت برج خنک‌ کننده گالوانیزه نیز بر اساس میزان ظرفیت خنک‌سازی آب خواهد بود.
    کولینگ تاور بتنی: سازه اصلی این نوع از برج‌های خنک‌کننده از بتن ساخته می‌شود که عموماً شامل دو دسته هذلولی و مکعبی هستند.
    کولینگ تاور چوبی: این نوع از برج‌های خنک‌کننده که منسوخ شده‌اند، بدنه‌ای از جنس چوب دارند.

انواع کولینگ تاور بر اساس مسیر جریان هوا

یکی دیگر از انواع دسته‌بندی‌های موجود برای شناخت بهتر برج‌های خنک‌کننده، تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس مسیر جریان هوا است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کولینگ تاور مبتنی بر جریان طبیعی
    کولینگ تاور مبتنی بر جریان مکانیکی
    کولینگ تاور مبتنی بر جریان اجباری
    کولینگ تاور مبتنی بر جریان القایی
    کولینگ تاور مبتنی بر جریان مرکب

انواع کولینگ تاور بر اساس مسیر جریان آب و هوا

تقسیم‌بندی کولینگ تاورها بر اساس جریان آب‌وهوا شامل دو مدل جریان مخالف و جریان متقاطع می‌باشد. در مدل مخالف، آب‌وهوا در مسیری مخالف یکدیگر وارد برج خنک‌ کننده می‌شوند. اما در مدل متقاطع، آب از سمت بالا به پایین و هوا به‌صورت افقی وارد کولینگ تاور می‌شوند.

انواع کولینگ تاور بر اساس نوع مدار آب

به‌طورکلی، تقسیم‌بندی کولینگ تاور بر اساس نوع مدار آب به دو دسته مدارباز یا مداربسته تقسیم می‌شود. در برج‌های خنک‌کننده مدل مدارباز، آب منتقل‌شده از طریق لوله، هنگام ورود به کولینگ تاور درون هیچ لوله یا مجرای دیگری قرار نمی‌گیرد و به دلیل ارتباط مستقیم با هوا، به آن مدارباز گفته می‌شود.

اما در مدل مداربسته، آب وارد فضای باز نمی‌شود و در تمام مدت در یک مسیر لوله‌ای قرار دارد. مزیت برج خنک‌ کننده مدل مداربسته این است که به سبب عدم تماس آب با هوا، آب تبخیر نمی‌شود، رسوب گرفتن سیستم به خاطر آب صورت نمی‌گیرد و جریان آب بدون آلودگی یا ناخالصی خواهد بود.

سخن نهایی

در این مطلب سعی شد انواع برج خنک‌ کننده یا کولینگ تاورها معرفی و بررسی شود. دماجت، مرجع تخصصی تهویه مطبوع در ایران، به شما کمک می‌کند تا در خرید برج خنک‌ کننده گالوانیزه یا فایبرگلاس باکیفیت‌ترین مدل‌های موجود را باقیمت‌های رقابتی دریافت کنید. اگر قصد خرید برج خنک‌ کننده فایبرگلاس یا گالوانیزه، برای خانه و یا محل کار خود را دارید، مرجع تخصصی تهویه مطبوع دماجت، می‌تواند به شما کمک کند بهترین محصول را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

کد مطلب: 209171
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *