۰
يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۵

4+6 فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت که نمی دانید!

مهم ترین فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت چیست؟ در این مطلب درباره فواید روغن زیتون برای پوست صحبت کردیم، اشاره ای هم به مضرات مصرف بی رویه آن داشتیم.
4+6 فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت که نمی دانید!

فواید روغن زیتون برای پوست صورت به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های E، K و A موجود در این فراورده گیاهی است. از روغن زیتون برای درمان آکنه، جوش‌های چرکین، رفع لک‌ و آبرسانی به پوست صورت استفاده می‌شود. با این حال اگر میزان مصرف روغن زیتون بیش از اندازه باشد، این ترکیب مضراتی هم برای پوست دارد. در این مقاله  قصد داریم درباره فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت صحبت کنیم.


 

فواید روغن زیتون برای پوست صورت چیست؟

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، مواد آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های E، A و K است. به همین خاطر در بسیاری از محلول‌های شوینده پوست صورت یا آبرسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خواص روغن زیتون برای پوست صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- درمان خشکی صورت با خواص روغن زیتون

یکی از موارد استفاده روغن زیتون، رفع خشکی پوست صورت است. اگر پوست‌تان مدام خشک می‌شود، می‌توانید از محلول‌های آبرسان روغن زیتون استفاده کنید یا حتی به سراغ روغن زیتون طبیعی بروید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع بوده و حاوی ویتامین‌های E و K است که باعث حفظ رطوبت پوست می‌شوند.

آن‌طور که در این لینک آمده:

«اسیدهای چرب غیراشباع به بافت سلول‌های مرده و عمق پوست نفوذ کرده و باعث نرم و لطیف شدن سطح پوست می‌شوند. نکته مهم در استفاده از روغن زیتون به‌عنوان مرطوب‌کننده این است که نباید بیش از اندازه مورداستفاده قرار بگیرد. این کار باعث گرفتگی منافذ پوست شده و جلوی تنفس آن‌ها را می‌گیرد. این مسئله احتمال ایجاد جوش‌های جدید یا اگزما در سطح پوست را افزایش می‌دهد.

نکته دیگر اینکه اگر از روغن زیتون استفاده می‌کنید، باید به‌صورت روزانه پوست خود را بشویید. زیرا تجمع و ماندن روغن روی سطح پوست نیز مانند استفاده بی‌رویه باعث گرفتگی منافذ پوست شده و همان مشکلات را به همراه خواهد داشت.»

2- رفع چین و چروک پوست با استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ماده‌ای به نام اسکالون است. این ماده شیمیایی خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد. مواد آنتی اکسیدانی با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و میکروب‌زدایی از پوست، باعث رفع چین و چروک‌های پوستی می‌شوند.

زمانی که روغن زیتون را روی پوست صورت می‌مالید، این ماده شیمیایی سلول‌های مرده را از بین برده و به‌واسطه خواص آنتی اکسیدانی باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. اگر می‌خواهید از خواص روغن زیتون برای جوان‌سازی بهره‌مند شوید، باید آن را روی پوست صورت ماساژ دهید و پس از چند دقیقه بشویید.

3- فواید درمان لک صورت با روغن زیتون


 

وقتی صحبت از فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت می‌شود، یکی از چالش‌های اساسی درباره درمان لک‌های صورت با استفاده از روغن زیتون است. به نقل از سایت زیتون دولفین:

«روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیراشباع است. این اسیدها می‌توانند رادیکال‌های آزاد و چربی‌های پوستی را در خود حل کرده و به فرایند لایه‌برداری از صورت کمک کنند. برای این کار می‌توانید از ماسک‌های لایه‌برداری حاوی روغن زیتون استفاده کنید؛ اما اگر می‌خواهید از خواص روغن زیتون بیشتر بهره‌مند شوید، پیشنهاد ما استفاده از روغن زیتون‌ فرابکر یا دیگر انواع روغن زیتون به‌صورت مستقیم است.»

البته فراموش نکنید که چربی روغن زیتون یک ترکیب شیمیایی سنگین است. در نتیجه به‌راحتی از روی پوست صورت پاک نمی‌شود و اگر به‌موقع و درست آن را نشویید، باعث بسته شدن منافذ پوستی خواهد شد. این مشکل در صورت ادامه‌دار شدن منجر به ایجاد لک‌ صورت یا جوش‌های سر سیاه خواهد شد.

4- خواص روغن زیتون برای جای جوش صورت

اگر با جوش‌های خود درگیر هستید و نمی‌دانید چطور جای آن‌ها را از روی صورت‌تان محو کنید، می‌توانید از روغن زیتون کمک بگیرید. روغن زیتون دارای مواد آنتی اکسیدانی و اسیدهای چرب غیراشباع است.

با ماساژ روغن زیتون روی پوست صورت، چربی‌ها و سلول‌های مرده داخل این روغن حل می‌شوند. سپس با یک شستشوی ساده می‌توان تمام چربی‌ها را از روی سطح پوست پاک کرد. تکرار این عمل به‌صورت روزانه می‌تواند به رفع جای جوش‌های پوستی کمک کند.

5- پاک‌سازی صورت با استفاده از روغن زیتون

از دیگر فواید روغن زیتون برای صورت، می‌توان به استفاده از آن برای پاک‌سازی پوست صورت اشاره کرد. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است و می‌تواند به راحتی چربی‌های پوستی را در خود حل کند. در نتیجه می‌توان از آن برای پاک‌سازی صورت کمک گرفت.

نکته دیگر اینکه روغن زیتون به واسطه خواص آنتی اکسیدانی‌اش، یک میکروب‌زدای خوب هم به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید صورت خود را از آلودگی‌های میکروبی هم پاک کنید، همچنان روغن زیتون گزینه خوبی است.

6- استفاده از روغن زیتون برای پاک کردن مواد آرایشی ضد آب

شاید عجیب به نظر برسد، اما روغن زیتون گزینه خوبی برای پاک کردن آرایش صورت است. بسیاری از مواد آرایشی ضد آب هستند و فقط در چربی حل می‌شوند. در این مواقع به‌جای استفاده از ترکیبات شیمیایی و صنعتی می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیراشباع است. این مولکول‌ها می‌توانند دیگر ترکیبات چربی را به خود جذب کرده و از سطح پوست پاک کنند. کافی است مقداری روغن زیتون را روی پوست صورت ماساژ دهید و پس از چند دقیقه آن را با آب گرم و صابون بشویید.

مضرات روغن زیتون برای پوست صورت

 

گفتیم که قرار است از فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت در کنار هم صحبت کنیم. از جمله معایب روغن زیتون برای صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مضرات روغن زیتون برای پوست‌های چرب

چربی‌ روغن زیتون یک ترکیب مولکولی سنگین است و به‌راحتی جذب پوست نشده و از روی سطح آن نیز پاک نمی‌شود؛ این مولکول‌های سنگین اگر زیاد روی پوست بمانند، باعث مسدود شدن منافذ پوستی شده و به محلی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شوند.

2- روغن زیتون، مضر برای پوست‌های حساس

برخی از افراد ممکن است به روغن زیتون حساسیت داشته باشند. در این افراد استفاده از روغن زیتون باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا حتی بیماری‌هایی مثل اگزما می‌شود. در نتیجه بهتر است قبل از استفاده، با بخش کوچکی از پوست حساسیتتان نسبت به روغن زیتون را چک کنید.

3- حساسیت پوست نوزادان به روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون روی پوست نوزادان ممکن است مضر باشد. زیرا سطح پوست صورت آن‌ها نازک است و زمانی که در تماس با روغن‌های سنگین قرار می‌گیرد، خیلی زود حساسیت نشان می‌دهد. استفاده از روغن زیتون برای نوزادان خطر ابتلا به حساسیت‌های درماتیت آتوپیک را افزایش می‌دهد.

4- فواید بسیار، اما تایید نشده!

با وجود تمام خواصی که از فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت ذکر شد، اما متاسفانه هیچ داده علمی‌ای درباره روغن زیتون و خواص ان در دسترس نیست. در استفاده از روغن زیتون هرکس تجربه شخصی خودش را دارد. به همین خاطر برای آگاهی از فواید روغن زیتون باید خودتان به سراغش بروید.

سخن آخر

اگرچه مصرف روغن زیتون نسبت به دیگر روغن‌های گیاهی و حیوانی گزینه بهتری است، اما همچنان نباید در مصرف آن افراط کرد. بر اساس داده‌های پزشکی USAD، هر فرد مجاز است فقط 20 تا 35 درصد کالری روزانه خود را از طریق چربی تامین کند؛ در غیر این صورت با ریسک بیماری‌های ناشی از مصرف چربی روبرو خواهد بود.


 

صحبت از فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت همواره مورد مناقشه است. بسیاری از افراد استفاده از روغن زیتون را برای رفع لک صورت، آبرسانی به پوست، لایه‌برداری و کاهش چین‌وچروک‌ها موثر می‌دانند؛ اما برخی دیگر از مصرف‌کنندگان معتقدند روغن زیتون و زیتون تاثیر چندانی روی سلامت پوست ندارد و حتی ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک یا ایجاد لک‌‌ها و جوش‌های جدید شود. 

 البته بخشی از این صحبت‌ها به خاطر نحوه استفاده غلط مصرف‌کنندگان است. اگر از روغن زیتون برای پاک‌سازی پوست یا درمان‌ پوست صورت کمک می‌گیرید، بسیار مهم است که پوستتان را پس از استفاده به خوبی بشویید. زیرا روغن زیتون یک روغن سنگین است و باقی‌ماندنش روی سطح پوست عوارضی مثل بسته شدن منافذ پوستی یا ایجاد جوش را به همراه دارد.

اگر درباره خواص روغن زیتون برای صورت سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

همچنین برای خرید روغن زیتون با کیفیت میتوانید به آدرس  dolphinolive.net/product-category/olive-oil مراجعه کنید

کد مطلب: 208668
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *