بنابر اعلام این برنامه تلویزیونی، «شصتادیا» در قالب یک مسابقه رقابتی مهیج به زودی با اجرای علیرضا استادی بازیگر سینما و تلویزیون روی آنتن شبکه دو سیما میرود. «شصتادیا» برنامهای ۱۰۰ قسمتی است که در قالب یک مسابقه تلویزیونی، به رقابت بین متولدین دهه شصت و دهه هشتاد میپردازد و به زودی وارد فاز تولید میشود.
اما نکته اینجاست که زمانی گفته میشد مدیران تلویزیون میخواهند به نوعی تست کنند که با آمدن سلبریتیها و چهرههای شناخته شده در عرصه بازیگری به عنوان مجری میزبان مخاطبان را افزایش دهند؛ هرچند برخی از این مدیران در گفتوگوهایشان به این نکته اشاره میکردند اینها سیاستهای مقطعی و سلیقهای است!
گویا در روزهای کاهش مخاطب مدیران تلویزیون به سمت استفاده بیشتر از بازیگران در مقام اجرای برنامه میروند؛ هرچند در همان مقاطع زمانی هم تغییر چندانی در اقبال مخاطبان به تلویزیون ایجاد نکردند و اگر به صورت موردی هم چیزی پیش آمد به خاطر جنس آن برنامه است که مثلاً از جنس مسابقه و مشارکتی و تعاملی است.
بسیاری از مجریان متخصص و شناخته شده بارها این انتقاد را داشتند که بازیگر و مجری یک تفاوت مهم دارند. مجری باید با روشهای تعریف شده، همیشه به دوربین نگاه کرده و با بینندگان ارتباط برقرار کند، اما یک بازیگر هرگز نباید هنگام بازی به دوربین نگاه کند. این یک تفاوت بنیادین است که متأسفانه نادیده گرفته میشود. به همین خاطر خیلی از بازیگران ما در اجرای تلویزیونی به نوعی فقط نقش یک مجری را بازی میکنند. این شاید برای مدتی برای مردم جالب باشد، اما خیلی زود رنگ و لعابش را از دست میدهد.
به نظر میرسد هراندازه که در بحث تهیهکنندگی و برنامهسازی و سریالسازی، تلویزیون نیازمند فارغالتحصیلان دانشگاه صداوسیماست در بحث اجرا و گویندگی هم بایستی به سمت تربیت و پرورش همان فارغالتحصیلانِ جوانی برود که میتوانند ظرفیتهای خوبی برای آنتن رسانه ملّی باشند. هرچند استفاده از بازیگران در جایِ خود همچون ویژه برنامههایی که اصطلاحاً به آنها «شو» میگویند یا سریالهای تلویزیونی که گاهی اوقات آنقدر از بازیگران تکراری استفاده میشود گویی سریالسازان نقشها را میان چند بازیگر خاص تقسیم میکنند.
انتخاب علیرضا استادی به عنوان مجری این مسابقه تلویزیونی بهانهای شد تا به این موضوع مهم بپردازیم؛ وگرنه او جزو یکی از بهترینهای عرصه بازیگری و هنرمندی است و ضرورت دارد از پتانسیل و ظرفیتهای چنین هنرمندانی استفاده کرد. اما در این مطلب سعی داشتیم به موضوع پرورش و تربیت مجریان متخصص و کاربلد و حتی استفاده از برندهای خوب و موفق در این حوزه بپردازیم.