گوگل بیشترین درآمد خود را از تبلیغات کسب میکند و تبلیغات مبتنی بر مکان، ویژگی مهمی در پلتفرم تبلیغاتی این شرکت است؛ زیرا تبلیغدهندگان تمایل دارند بر اساس مکان جغرافیایی کاربران برای آنها آگهی ارسال کنند. گوگل همچنین از جمعآوری دادههای مکانی برای ساختن پروفایلهای رفتاری کاربران استفاده میکند تا به تعیین اینکه کدام تبلیغات را برای چه مخاطبی ارائه دهد، کمک کند.بونتا، دادستان کل ایالت کالیفرنیا، همچنین مدعی شد که گوگل کاربران را با روشهای مختلفی در مورد نحوهی جمعآوری، ذخیره و استفاده از دادههای مکانی شخصی فریب داده است. بهعنوان مثال، در شکایت آمده که گوگل به کاربران گفته بود اگر «تاریخچه مکان» (Location History) را در تنظیمات گوشی خاموش کنند، دادههای مکانیشان ذخیره نخواهد شد. بااینحال، حتی زمانی که کاربر تاریخچه مکان را خاموش میکرد، گوگل از طریق منابع دیگر همچنان دادههای مکانی کاربر را جمعآوری و ذخیره میکرد. همچنین ادعا شده که گوگل کاربران را در مورد قابلیت رد کردن نمایش آگهیهایی که با مکان آنها متناسب بودند، فریب داده است.
در توافق بین گوگل و دادستانی بیان شده است که این غول دنیای جستوجو باید:
کالیفرنیا یکی از ایالتهای متعددی است که درباره ردیابی مکانی گوگل اقدام به شکایت کردهاند. پس از پرداخت ۸۵ میلیون دلار برای حل و فصل دعوای مربوط به ردیابی مکانی در آریزونا در سال گذشته، این شرکت ۳۹۲ میلیون دلار نیز پرداخت کرد تا دعاوی مشابه از ۴۰ ایالت، از جمله اورگان، نیویورک و فلوریدا را رفع کند.