به گزارش مردم سالاری آنلاین، چندی پیش در مجلس، لایحه واردات خودروهای دستدوم خارجی با عمر کمتر از پنج سال به صورت دو فوریتی تصویب شد. این لایحه در قالب سه ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون ساماندهی بازار خودرو افزوده خواهد شد.
از طرفی، واردات خودروها غیرکارکرده هم که بحث آن از سالها پیش، داغ بوده و دولت هم میگوید اراده بر این کار دارد، میتواند چاره و حلال چالشهای خودرویی که چند سالی است مردم را گرفتار کرده باشد، اما باید منتظر ماند و دید این روند در میدان عمل نتیجهبخش خواهد بود یا خیر؟
در همین خصوص، غلامرضا نوری، نماینده بستانآباد به اقتصاد۲۴ گفت: متاسفانه قانونی وضع شده که در آن طرف موضوع، دست دولت در تعرفه باز است؛ در نتیجه با عدد بازی و در نهایت خودشان قیمتها را تنظیم میکنند.
وی افزود: لایحهای که آورده شده بود، به نظر کمی سیاسی میرسید و برای حفظ وزیر قبلی صمت بود. در آن، یک تعرفه، سود بازرگانی و گمرک در آییننامه قرار دادهاند. یعنی به نظر من، دولت میخواست با این لایحه آقای فاطمی امین را در سمت خود حفظ کند، ولی نشد و چون طرح موضوع شده بود، دیگر نخواستند لایحه را لغو کنند. حال، کار را جلو میبرند و چون در عمل انجام شده قرار گرفتهاند، این لایحه را با عدد تعرفه، بیخاصیت میکنند.
نوری تصریح کرد: با هر مصوبهای که با این لایحه بیرون بیاید، میتوان همان را در صفر ضربش کرد. انگار کل لایحه در صفر ضرب میشود و به عبارتی، هیچ لایحهای نداشتهایم.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: همه در حال تلاش هستند که خودرو به داخل ایران بیاید تا شاهد افزایش کیفیت و ارزانی قیمت باشیم. حتی گفتند افراد حقیقی هم اگر میتوانند خودرو وارد کنند. البته گفته شد دولت باید شرایط را در یک آییننامه حقیقی تصویب کند که چگونه میتواند به افراد حقیقی مجوز بدهد. فعلاً لایحه دست دولت است که باز در نهایت تصور من بر این است که آن را پیچیده میکنند و اجازه واردات را به خودروسازان میدهند.
وی یادآور شد: دولت با تعرفه بازی میکند. الان انتظار داریم که وقتی میگوییم واردات خودرو آزاد شده، قیمتها پایین بیاید، ولی وقتی تعرفه را بالا میبرند و باید چند برابر عوارض پرداخت شود، دیگر خبری از ارزانی نیست، چون خودروسازان داخلی، حافظ منافع خودشان هستند و اینقدر قیمت بالا میرود که اصلا اثری روی قیمتهای خودروهای ساخت داخل نمیگذارد و تازه شاید قیمتها بالاتر هم برود.
نوری افزود: از این فضایی که دولت در صنعت و بازار خودرو ایجاد کرده، رقابت و نفع مردم بیرون نمیآید. به نظرم با دستکاریهایی که دولت در تعرفهها انجام داده، نشان میدهد که ارادهای برای ارزان کردن خودرو یا قرار دادن خودروهای باکیفیت در اختیار مردم ندارد.
نماینده بستانآباد در پاسخ به اینکه مجلس میتواند دولت را وادار به تغییر رویه در بحث واردات خودرو کند؟ گفت: خیلی از این دست تلاشها در مجلس شده، ولی در نهایت هیچ اتفاقی نیفتاده است. به طور مثال من پیشنهادی داشتم که این تعرفهها باید تا پایان سال بعد، به ۵۰ درصد عدد فعلی کاهش یابد که متاسفانه گفتند طبق قانون اساسی و آییننامه داخلی، قابل طرح نیست، چون باعث کاهش درآمد دولت میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس اختیارات چندانی در حوزه خودرو ندارد، مگر اینکه دولت انصافی به خرج دهد و فضا را کمی باز و تا حدی قیمتها را تعدیل کند.