قیمت خودروهای دست دوم تجاری قبل از اجازه واردات 30 هزار دلار بود پس از اجازه واردات خودرو های تجاری دست دوم قیمت این خودروها در بازار اروپا به 60 هزار دلار رسیده در حالی که مدل روز همان خودروهای تجاری از 60 به 100 هزار دلار رسیده است و حالا با توجه به اینکه بار برای این خودروها نیست برخی خریداران این خودروهای دست دوم به دنبال فروش این خودرو به کشورهای همسایه ایران هستند.
حسین مقیسه با بیان اینکه بازار امارات حدود 3.5 میلیون خودروی در حال تردد دارد، افزود: حدود 50 درصد این خودروها بالای 7 سال عمر دارند و حدود 40 درصد زیر 5 سال عمر دارند و کسانی که این خودروها را دارند فروشنده نیستند، به همین دلیل تنها احتمال خرید خودروهای دست دوم بالای 7 سال از امارات وجود دارد.
او افزود: خودروهای امارات بیشتر ژاپنی هستند قیمت خودروهای تویوتا راوفور در ایران هم اکنون حدود 8 تا 9 میلیارد تومان است و وقتی تویوتا به صورت نو با تعرفه مناسب وارد شود قیمت 4.5 میلیارد تومان خواهد داشت و اگر به صورت دست دوم از کشورهای دیگر به ایران عرضه شود قیمت این خودرو دست دوم 2.5 میلیارد تومان خواهد شد.ولی با توجه به عرضه تقاضا شرایطی پیش خواهد آمد که خودرو دست دوم دچار کمبود در بازار منطقه می شود و قیمتش افزایشی خواهد شد، بنابراین واردات خودروهای نو به صرفه تر از دست دوم است و در ضمن این کار احترامی خواهد بود به مردم کشور.
مقیسه با تاکید بر اینکه واردات خودروهای زیر 20 هزار دلار قیمت ها را در بازار می شکند، تصریح کرد: یکی از مشکلات بازار خودروی ایران این است که چرا واردات خودروهای نو انجام نمی شود؟ به طور قطع قیمت خودروهای دست دوم کشورهای همسایه هم اکنون خوب است و اگر واردات خودروهای دست دوم از این کشورها زیاد شود قیمت خودرو در همین کشورهای همسایه هم بالا می رود و به قیمت خودروهای خارجی بازار ایران می رسد.
او با تاکید بر اینکه واردات خودروهای دست دوم منجر به تحقیر کشور و مردم می شود، اظهار کرد: از طرف دیگر به جز تعرفه های گمرک، هزینه حمل و نقل، انبارداری و ... روی خودروهای دست دوم اضافه می شود و این مساله منجر می شود که قیمت خودرو دست دوم هم تا 100 درصد افزایش خودرو افزایش می یابد.
او با تاکید بر اینکه مانع اصلی واردات خودروهای نو همین مونتاژ کاران و دلالان هستند، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه ورق آلومینیوم و ... در چین ارزانتر از ایران است، به همین دلیل تولید گران شده، اما مشکل اینجاست که امروز هر نماینده ای می خواهد در شهر خود یک خودروسازی بسازد و از آنجایی که منجر می شود سرمایه های کشور خرد و مینیاتوری شود کارایی و بازدهی پائین و از بین برود.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه زیرساخت های گمرک ایران برای واردات بیشتر از 100 هزار خودرو دچار کاستی هایی نیز هست ، گفت: به همین دلیل دولت باید واردات خودروهای نو را از سر بگیرد و این ظرفیت را با خودروهای دست دوم از بین نبرد.
مقیسه با اشاره به اینکه برای واردات خودرو نباید هیچگونه انحصاری وجود داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه سال 89 کشور تجربه اعطای مجوز واردات خودرو به اشخاص حقیقی وجود داشت و به واردکننده ها برای خدمات پس از فروش هم با پرداخت هزینه های انجام می شد در مقطع کنونی هم همین مساله می تواند اجرایی شود.
او با اشاره به مشکلات خودروهای دست دوم اظهار کرد: امروز یکی از مشکلات خودروهای دست دوم خارجی در کشور تامین قطعات است و اگر واردات خودروهای دست دوم افزایش یابد تامین قطعات چالش برانگیز تر خواهد شد، زیرا هم اکنون خودروهای اوراقی کشورهای دیگر را می خرند و به عنوان قراضه قطعات را به نحوی واردات می کنند و از قطعات استفاده می کنند. به شخصه نگرانم که پس از مدتی ایران قبرستان همین خودرو های وارداتی دست دوم شود.
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو
ممنوعیت واردات خودرو یک تصمیم اشتباه بود
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ؛در در ارزیابی تاثیر واردات خودروهای کارکرده در عراق و افغانستان از امریکا تصریح کرد: طبق گزارشهای بینالمللی گردش مالی خودروهای کارکرده در دنیا بالغ بر ۸ میلیارد دلار است. از ۱۴۸ کشور دنیا در ۱۸ کشور واردات خودروی کارکرده ممنوع است که البته در این ۱۸ کشور هم واردات خودروی برقی و هیبریدی آزاد است و در این بین ایران تتنها کشوری بوده که واردات خودروی کارکرده صددرصد ممنوع است. یعنی باتوجه به افزایش قیمت جهانی خودرو و کمبود سیستمهای الکترونیکی برقی و افزایش هزینههای نگهداشت خوردرو دنیا به این سمت میرود، کشورهای توسعه یافته تا کمتر توسعه یافته تماما از خودروی کارکرده استفاده میکنند. کشور گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان، عراق افغانستان و پاکستان زوم عملیات خود را بر واردات خودروی کارکرده گذاشتهاند.
وی در ادامه گفت: خودرو چه کارکرده و چه صفرکیلومتر باید توسط مشتری ارزیابی شود، در حالی که استدلال میکنند که معلوم نیست این خودرو چقدر کارایی دارد. در حالی که مشتری در داخل کشور هم خودش انتخاب میکند که خودروی کارکرده و یا صفر استفاده کند. یعنی مشتری تشخیص می دهد که خودرو را خریداری کند یا خیر.
وی گفت: در کشور ما قصد کاهش هزینه خانوار را ندارند هرچه بتوانند سود تولیدکنندگان خودرو و واردکنندگان بالقوه را بالا ببرند دست به هر کاری میزنند.دادفر درباره دلیل ارزانتر بودن خودروی چینی در عراق نسبت به ایران خاطرنشان کرد: بازار مهندسی شده در قیمت توسط دولت دلیل آن است، یعنی دولت خود به این سمت سوق میدهد. اگر فضا کمی بازتر شود قیمتها صددرصد کم میشود، در همه جای دنیا قیمت خودروی چینی و اروپایی و امریکایی و برندها مشخص است، حتی خودروی وارداتی صفرکیلومتر از مقصد چین جایزه صادراتی دارد، یعنی آفر دارد. بنابراین این رویه جز این نیست که دولت خود علاقمند به افزایش قیمت خودرو است.
وی متذکر شد: همه کسانی که مخالف واردات خودرو هستند، میبینیم خودشان سوار بنز میشوند، سالی ۳۰ بار هم کانادا میروند. اینکه رسم نشد. تفکرات مطلقگرایانه و زیان خودروسازان را، هزینهاش را مردم نباید بدهند .
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه انحصار مطلق در تولید خودرو داریم، افزود: گفته میشود خودروهایی که وارد شود، لوکس است. ما ۱۰۰ مدل قانون نوشتیم و یک خودرو ۵۰۰ میلیون تومانی را تبدیل به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میکنیم، بعد میگوییم لوکس است. ما خودمان این کار را کردیم. این کارها را نکنیم تا همه سوار خودرو لوکس شوند.
دادفر تصریح کرد: اینکه گفته میشود میخواهند خودرو لوکس بیاورند که خودشان سوار شوند، عنوان کرد: چطور انتظار داریم که مردم هنوز خودرو ۴۰۵ سوار شوند و خودرو به روز سوار نشوند.
وی در پایان گفت:با تغییر وزیر صمت، بدنه وزارتخانه نیز پوست اندازی می کند. شاید این پوست اندازی را بتوان به عنوان یک انقلاب در این وزارتخانه معرفی کرد. برای درک بهتر این موضوع مثالی می زنم، در دولت یازدهم و دوازدهم فعالان صنعت خودرو را ابتدا به سمت مونتاژ سپس عمق ساخت داخل سوق دادند. اما در دولت سیزدهم وزارت صمت تیراژ زیر ۲۰ هزار دستگاه را به عنوان تولید یا مونتاژ قبول ندارد.