; ?>; ?>
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محسن هرمزی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت تولید قطار ملی مترو و انجام تستهای فنی مربوط به این قطار توضیح داد: در حال حاضر یک رام قطار ۸ واگنه مترو توسط متخصصان داخلی تولید شده که تقریبا آماده ورود به ناوگان متروی تهران است. اکنون در حال گذراندن مراحل آخر تستهای این قطار هستیم که این مراحل توسط یک شرکت اروپایی انجام میشود که میتواند گواهی بینالمللی CE را برای قطار ملی مترو صادر کند و در صورت موفقیتآمیز بودن تستهای نهایی، بین یک تا دو ماه آینده این قطار وارد شبکه متروی پایتخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) ادامه داد: در یک سال گذشته، تستهای قطار ملی مترو توسط دو شرکت اروپایی و یک شرکت داخلی انجام شده است. البته یکی از این شرکتهای اروپایی، از قبل نیز در انجام تستهای مربوط به قطار ملی با شرکت متروی تهران همکاری داشته است و تمام موضوعات فنی و فرآیندهای منجر به طراحی و تولید بخشهای مختلف این قطار را پایش و تست کرده است. همچنین یک شرکت اروپایی دیگر نیز تستهای استاتیک و داینامیک و تستهای رانش و حرکت را برای قطار ملی انجام میدهد.
وی افزود: در کنار این دو شرکت اروپایی، یک شرکت مشاور داخلی نیز در موضوع تست قطار ملی با ما همکاری دارد که نتایج تستها را از شرکتهای اروپایی میگیرد و آنها را یکپارچه میکند تا هم بتوانیم دانش مربوطه را در داخل کشور ثبت کنیم و هم نظارت متخصصان فنی ایرانی را نیز در موضوع تستهای قطار ملی مترو دخیل کرده باشیم.
یکی از شرکت های مشاور اروپایی حدود یک قرن در زمینه تست قطار مترو سابقه دارد
هرمزی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: فرآیند تولید قطار ملی از سنوات گذشته آغاز شده بود و در حین ساخت نیز برخی تستها انجام میشد، اما اغلب تستهای مربوط به این قطار شامل تستهای استاتیک و داینامیک، تستهای حرکت و رانش و تستهای ترمز، درب و سایر قطعات واگن در یک سال گذشته انجام شده است. یعنی قطار ملی در حین تولید هم تست میشد، اما کلیت کارآیی این محصول در یک سال اخیر و توسط این سه شرکت تست شده است.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه درباره نحوه صلاحیتسنجی شرکتهای اروپایی انتخابشده برای انجام تستهای قطار ملی توضیح داد: این شرکتها در زمینه تست قطار مترو کاملا صاحب صلاحیت و در دنیا شناخته شده هستند، اما به دلیل مسائلی تحریمی نمیتوانیم اسمی از آنها ببریم، ولی میتوان گفت شرکتی که کل فرآیند ساخت قطار ملی را برای ما پایش و تست کرده، کاملا در سطح جهان مطرح است و در حوزه نظارت بر تولید واگن و قطار مترو قریب به یک قرن سابقه دارد.
وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به شناختهشده بودن دو شرکت مشاور اروپایی، کارگروه قطار ملی مترو از ابتدای برنامهریزی برای تولید این قطار، برای انجام تستهای مربوطه به سراغ همین دو شرکت رفته بود، یعنی از ابتدا به شکلی برنامهریزی کرده بودیم که بتوانیم گامهای لازم برای تولید قطار ملی مترو را محکم برداریم و این قطار را با بالاترین کیفیت ممکن و در سطح استانداردهای بینالمللی تولید کنیم.
امیدواری به شروع تولید ۱۱۳ واگن ملی مترو از خرداد ۱۴۰۲
هرمزی با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده برای تولید انبوه قطار ملی مترو اظهار داشت: اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور با ترک تشریفات مناقصه تولید ۱۱۳ واگن ملی برای متروی تهران موافقت کرده است و بر این اساس، امیدواریم در همین خردادماه بتوانیم قرارداد منعقدشده با شرکت واگنسازی تهران و کنسرسیوم قطار ملی که از جهاد دانشگاهی و شرکتهای مپنا، صدرا فن، تیوان ترمز و خود شرکت واگنسازی تهران است را عملیاتی کنیم و با پرداخت مبلغ پیشپرداخت تولید این واگنها به طرفهای پنجگانه کنسرسیوم قطار ملی، فرآیند تولید این واگنها را آغاز کنیم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان این که فناوری تولید قطار ملی تا 85 درصد بومیسازی شده است، عنوان کرد: عمده قطعات قطار ملی مترو در داخل کشور تولید میشود و ما صرفا برخی قطعات را که تولید آنها در داخل توجیه اقتصادی ندارد، از خارج از کشور وارد کردهایم؛ به عنوان مثال قطعه کوپلر که نقش اتصال بین واگنها را دارد، یکی از قطعاتی است که چون مصرف آن در داخل کشور پایین است، بومیسازی آن از نظر اقتصادی توجیه ندارد و به همین دلیل، آن را از خارج از کشور وارد کردهایم.
وی در پایان تصریح کرد: برخی قطعات برقی قطار ملی مترو یا قطعه PA که مربوط به اطلاعرسانی به مسافران است را نیز از خارج وارد کردهایم، اما قطعات اصلی این قطار که به سیستمهای حرکت، رانش، درب، ترمز و ... مربوط است را به طور کامل در داخل کشور تولید کردهایم.