یکی از مسافران پرواز تهران-مشهد در تماس با همشهری آنلاین از گیرنیاوردن بلیت طی چند روز گذشته خبر داد و گفت که ناچار شده بلیت برگشت همین مسیر را بدون رزرو بلیت رفت، خریداری کند و با قطار به مشهد برود.
مسافر مقصد گرگان- کیش نیز در تماس با همشهری آنلاین از نایاب بودن بلیت این مسیر با وجود افزایش ۸۰ درصدی قیمت آن خبر داد.
«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرده است گفت: درحالی که افزایش دستمزدها در ۲۲ ماه اخیر ۲ بار اعمال شده است، قیمت بلیت های هواپیما ۲۹ درصد گران شده، این در حالی است که تعرفههای ورود موتور و قطعات هواپیما و موارد مصرفی از نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به نرخ دلار تالار دوم که بیش از ۴۰ هزار تومان است افزایش یافته و همه اینها در شرایطی است که همزمان قیمت جهانی موتور و قطعات هواپیما افزایش یافته است.
وی اعلام کرد: عدم حمایت دولت از افزایش قیمت بلیت هواپیما باعث شده است خسارت بر صنعت هوایی بیشتر شود و دوره انتظار تهیه بلیت افزایش یافته و در برخی مسیرهای پر تردد تا یک ماه هم رسیده است.
اسعدی سامانی به ایرنا گفت: پیش بینی میکنیم در ایام تابستان که تقاضای سفر افزایش مییابد و مسافرت نسبت به بهار در سه ماه آینده رشد دارد، بهشدت با کمبود بلیت مواجه شویم.
به گفته وی، بخش عمده تامین ارز شرکتها از بازار آزاد و با قیمت بیش از ۵۰ هزار تومان است. همزمان قیمت خرید خدمات شرکتهای هواپیمایی از سایر شرکتها مثل خرید «کترینگ»، «هندلینگ» و «خدمات فرودگاهی» به ۲ برابر رسیده و باعث شده است شرکتها در شرایطی نامناسبی قرار گیرند و پروازهای داخلی با ضرر انجام شود و همزمان به علت عدم نقدینگی کافی برای خرید قطعات، هواپیماهای بیشتری با کسری قطعات زمینگیر شوند. در این شرایط واسطه گری و شبکه توزیع و فروش چارتری افزایش یافته که این هم در کمبود عرضه و عدم دسترسی مردم به بلیت هواپیما تاثیر گذار است در نهایت سود فروش نیز به جیب ایرلاینها نمی رود.
اختلالی در خدمات رسانی ایجاد نشده
اما جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره محدودیت ظرفیت پروازها و نایاب بودن بلیت هواپیما را از زمان اعلام افزایش نرخ ۲۹ درصدی بلیت های پرواز رد کرد و گفت: از زمانی که افزایش نرخ ۲۹ درصدی به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شده است همه ایرلاین ها از این دستورالعمل قیمتی تمکین کرده اند. این موضوع که می گویند بلیت وجود ندارد و عرضه کاهش پیدا کرده است، صحت ندارد و ما طبق روال سابق در حال خدمات رسانی به مسافران هستیم.
وی ادامه داد: ما از بازه ۳۰ اردیبهشت تا ۵ خرداد گذشته ۲۰۰۱ پرواز نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد داشتیم که امسال در همین بازه به ۲۰۲۱ پرواز رسیده ؛ سوال من این است که اگر پروازها انجام نمی شود پس چه کسی سوار این هواپیماها می شود؟ تمام پروازها از صبح زود تا پاسی از شب فول می پرند اما اینکه مردم می گویند بلیت پیدا نمی شود، دلیلش کاهش ظرفیت پروازها نیست، به طور کلی ناوگان هواپیمایی نسبت به سایر ناوگان های حمل و نقل کشور یک ناوگان محدود است و ما همیشه در طول تمام این سال ها محدودیت عرضه با تقاضای بالا داشته ایم و موضوع تازه ای نیست. بله قبول دارم عرضه متناسب با تقاضا نیست.
یازرلو نیز در این خصوص که آیا ایرلاین های داخلی موفق خواهند شد به خواسته خودشان یعنی افزایش صددرصدی بلیت ها برسند، گفت: فکر نمی کنم این موضوع اتفاق بیافتد. البته اعضای انجمن شرکت هواپیمایی ناراحت هستند و گلایه دارند که البته به حق است، چون هزینه هایشان هزینه های ارزی است و قانونا ما باید نرخ آزادسازی را باید داشته باشیم اما مصوبه هیات سران سه قوه تاکید دارد که ستاد تنظیم بازار متولی تعیین نرخ قیمت است. لذا من بعید می دانم شرکت های هواپیمایی نخواهند با تمام ظرفیت خودشان کار کنند چرا که در ۲۲ ماهی که ما هیچ افزایش نرخی نداشتیم همین شرکت ها با تمام توان پای کار آمدند و مردم را در اربعین و نوروز با تمام توان جابجا کردند.