سازمان جهانی گردشگری با توجه به تمامی تعاریف گردشگری که تا قبل از سال ۱۹۹۴ ارائه شده بودند، در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی منتشر کرد.
تحلیل سفر و گردشگری ایرانیان در شبکههای اجتماعی
گردشگران ایرانی در فضای مجازی چه می نویسند؟!
3 آذر 1399 ساعت 18:22
سازمان جهانی گردشگری با توجه به تمامی تعاریف گردشگری که تا قبل از سال ۱۹۹۴ ارائه شده بودند، در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی منتشر کرد.
سازمان جهانی گردشگری با توجه به تمامی تعاریف گردشگری که تا قبل از سال ۱۹۹۴ ارائه شده بودند، در سال ۱۹۹۵ یک تعریف نهایی منتشر کرد:
«مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت میکنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمیشود.» بر این اساس کسانی که شامل این تعریف میشوند نیز گردشگر نامیده میشوند. واژه توریسم از واژه تور (tour) به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در واژه لاتین turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد و چرخش دارد که از طریق زبانهای فرانسه و انگلیسی به فارسی راه یافتهاست. برابر فارسی آن گردشگری است.
موضوع گردشگری برای کشورهای مختلف اهمیت بسیاری دارد، موضوعاتی مانند افزایش درآمد و اشتغالزایی بواسطه حضور گردشگر و ... دلیل بر اهمیت این موضوع دارد. جدای از مزیتی که برای کشور یا شهر مقصد ایجاد میکند، سفر برای خود شخص نیز مزیتهای بسیاری دارد. افراد مختلف به جهت از بین بردن اضطاب و استرسهای بوجود آمده در زندگی، تنوع و بهتر شدن روحیه و حتی استفاده از آب و هوای دیگر و تازهتر اقدام به سفر، گردش و تفریح میکنند.
نوشتن خاطره همواره در میان ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. هم زمان با گسترش اینترنت و به خصوص آغاز وبلاگنویسی در ایران، خاطرهنویسی از دفترچههای خاطره به وبلاگها و صفحات مجازی تغییر پیدا کرد. با پیشرفت فضای مجازی و ورود گوشیهای هوشمند، تعدادی از این افراد تبدیل به بلاگرهای گردشگری در این فضا شدند.
سفرنامهنویسی در توییتر و اینستاگرام اکنون یکی از محبوبترین صفحات در این دو بستر است. برخی از کاربران عادی نیز که به عنوان بلاگر گردشگری فعالیت نمیکنند، سفرهای خود از اماکن مختلف را برای کاربران به نمایش گذاشته یا به اظهار نظر در کامنتها پرداخته و نظرات شخصی خود را نسبت به آن مکان یا شخص بیان میکنند. این عمل میتواند در انتخاب سایر کاربران برای سفر و گردشگری تاثیرگذار باشد. در گزارش پیش رو با استناد با دادههای شبکههای اجتماعی از جمله پستهای منتشر شده توسط این نوع کاربران به طور کامل بررسی و تحلیل شده است.
انتشار پستهای مرتبط با گردشگری در اینستاگرام
تعداد محتواهایی که در یک سال گذشته در مورد سفر و گردشگری در بستر اینستاگرام منتشر شده است بیش از هفت میلیون و هشتصد هزار پست منتشر شده است که توانسته بیش از دو میلیارد لایک در یگر کاربران دریافت کند و همچنین بیش از نود و سه میلیون کامنت گرفته است که ویدیو های آن فقط حدود پنج میلیارد و هفتصد هزار نمایش داشته است. که در این گزارش این داده های مورد بررسی قرار گرفته اند.
کد مطلب: 140284