۰
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۹

تلخ‌ترین روزهای کرونایی در تهران

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت: در شرایط فعلی صنعت هوانوردی می‌تواند به عنوان یک گلوگاه حساس عمل کند.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت: در شرایط فعلی صنعت هوانوردی می‌تواند به عنوان یک گلوگاه حساس عمل کند.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در نشستی که با هدف بررسی اقدامات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مقابله با کرونا با حضور اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، با بیان اینکه کشورهای آسیای شرقی علی‌رغم مجاورت جغرافیایی با چین، نسبت به بسیاری از کشورهای دورتر به نقطه داغ ابتلا تبدیل نشدند، بر نقش پررنگ صنعت هوایی در گسترش بیماری‌های واگیر اشاره کرد.
شیوه نامه‌های بهداشتی باید به صورت داینامیک و پویا تدوین شوند
وی با تاکید بر اینکه تهران تلخ‌ترین روزهای کرونایی خود را می‌گذراند، نگاه مسئولیت پذیرانه مدیران ارشد فرودگاه‌ها را در کنترل این بیماری بسیار تاثیر گذار توصیف کرد.

وی با بیان اینکه نوع تعهد سازمانی که به عنوان یک فرهنگ در ماه‌های کرونایی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شکل گرفته ارزنده است، گفت: این فرهنگ کماکان به عنوان یک خصلت سازمانی برای استمرار پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های اجرایی بهداشتی با همان طراوت روزهای آغازین برای صیانت از سلامت مسافرین باید باقی بماند. البته شیوه نامه‌های استاتیک در روزهای بحرانی پاسخگوی نیازها نیستند و شیوه نامه‌ها باید به صورت داینامیک و پویا تدوین شوند.

وی با اشاره با ساختار منظم و دیسیپلین پذیر این شرکت، گفت: این شرکت ظرفیت خوبی برای توجه به موازین بهداشتی دارد و تلاش این شرکت در سال‌های اخیر برای رسیدن به استاندارهای بین المللی یک نقطه قوت است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران با اشاره به چندوجهی و چند ساحتی بودن فرآیند سفر مسافران از طریق این شرکت، بر ضرورت آنالیز سهم خطرات بخش‌های مختلف از جمله گیت‌های کنترلی، ایرلاین ها و استقرار در هواپیماها تاکید کرد.

زالی همچنین ضمن اشاره به اینکه نیروهای انسانی شاغل در این سازمان عموما از جمله نیروهای متخصص و مجرب‌اند که به راحتی امکان جایگزینی آن‌ها وجود ندارد، بر ضرورت تدوین پروتکل‌های سختگیرانه برای صیانت از جان و سلامت آنان با راه هایی همچون غربالگری، خوداظهاری، آزمایش‌ها و معاینات ادواری تاکید کرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از توفیق شیوه نامه‌ها به آحاد شهروندی مرتبط است، نسبت به تهیه بسته‌های آموزشی برای بالا بردن سطح سواد سلامت مسافران توسط ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران اعلام آمادگی کرد.

 زالی همچنین با اشاره به آسیب بزرگی که صنعت هوانوردی در جهان دیده است، صنعت هوایی کشور را نیز از این آسیب مستثنی ندانست و افزود: دولت می‌تواند با پرداخت یارانه با جبران بخشی از این آسیب به کنترل کرونا نیز کمک کند.
کاهش ۸۰ درصد درآمدهای هوانوردی در شرکت فرودگاه‌های ایران

سیاوش امیرمکری رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این جلسه تاکید کرد: با وجود کاهش ۸۰ درصد درآمدهای هوانوردی در شرکت، فرودگاه‌ها از تمام ظرفیت‌های موجود در استانها برای تامین امکانات و منابع لازم برای پیشگیری و مقابله با بحران کرونا استفاده کردند.

وی ادامه داد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دارای دو وظیفه اصلی است که مدیریت و راهبری ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت و نیز مدیریت ترافیک هوایی آسمان ایران را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه فرودگاه در عین داشتن زیرساخت‌های انتقال سریع مسافران، در صورت عدم اتخاذ تمهیدات لازم، ظرفیت انتقال سریع بیماری کرونا را نیز داراست، افزود: نخستین بخشنامه‌های مرتبط با پیشگیری از ویروس کرونا را پنجم بهمن سال ۱۳۹۸ یعنی قبل از شیوع بیماری در ایران، صادر کردیم و سپس وارد مراحل عملیات اجرایی و انجام اقدامات جدی در راستای دستورالعمل‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدیم.

وی تاکید کرد: مدیران فرودگاه‌ها به تنهایی نمی‌توانند مانع گسترش ویروس کرونا شوند و باید تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط در این زمینه همکاری کنند.

امیرمکری با اشاره به جابه جایی ۴۵ تا ۵۰ میلیون مسافر سالانه در فرودگاه‌های کشور گفت: تمام مسافران ورودی و خروجی در بدو ورود به فرودگاه‌ها غربالگری می‌شوند و از جمله اقدامات پیشگیرانه می‌توان به ضدعفونی و گندزدایی سطوح، رعایت فاصله‌گذاری و نظارت و کنترل اجرای پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد.

وی همچنین از اختصاص حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین محصولات شوینده مورد نیاز فرودگاه‌ها با استفاده از ظرفیت استان‌ها با وجود شرایط دشوار کاهش ۸۰ درصدی درآمدهای هوانوردی شرکت خبر داد و افزود: با رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی تلاش کردیم که مانع وقفه در خدمت رسانی فرودگاه‌ها شویم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به پایش دایمی وضعیت سلامت نیروهای عملیاتی هوانوردی عنوان کرد: با تعریف دستورالعمل‌های ویژه، کارکنان مشکوک به ابتلا با مشورت پزشک به آزمایشگاه طرف قرارداد معرفی می شوند و تا زمان بهبود کامل اجازه بازگشت به محل کار را ندارند.

همچنین در این نشست، فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سخنانی عنوان کرد: اواخر دی ۹۸ پس از تشکیل جلسه‌ای ویژه در سازمان پدافند غیرعامل، کمیته اضطرار را در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تشکیل دادیم و نخستین بخشنامه‌ها را صادر کردیم.

گلیج افزود: در ادامه بازرسی فرودگاه‌های بین المللی و سپس توزیع و بررسی فرم های غربالگری ۶۰۰۰ شاغل در شرکت انجام شد و پس از تامین اعتبار لازم برای خریداری و توزیع مواد ضدعفونی، تفاهم‌نامه‌ای را با آزمایشگاهی برای انجام تست‌های تشخیصی منعقد کردیم.

وی گفت: از ۲۹ اسفند تا سوم فروردین کادر آزمایشگاه برای غربالگری ۲۳۰ شاغل در مرکز کنترل فضای کشور در آن محل مستقر شدند و از ظرفیت فرودگاه‌های معین نیز برای جابه‌جایی مسافران و اقلام بهداشتی استفاده کردیم.

گلیج با اشاره به ارسال سریع و به موقع مصوبات جلسه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا از سوی دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به فرودگاه‌ها عنوان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به اجرای برنامه‌های دورکاری، تهیه شناسنامه الکترونیک سلامت کارکنان شرکت، استفاده از بازرسان نامحسوس برای کنترل فرودگاه‌ها، برنامه ریزی برای تهیه مجموعه کتاب ۱۰ جلدی «سبک زندگی سالم» برای استفاده کارکنان شرکت، اصلاح و بازنگری در نصب نشانگرها و نوارهای فاصله اجتماعی، چینش صندلی ترمینال‌ها و فرایند پذیرش مسافر و نیز پایش مستمر کارکنان برای غربالگری روزانه اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پس از پایان این نشست دکتر زالی با هدف بررسی نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به بازدید از بخشهای مختلف ترمینال ۱ فرودگاه مهرآباد از جمله گیت‌های ورود و خروج، اتوبوسها و همچنین نحوه استقرار مسافران در هواپیما پرداخت.
کد مطلب: 137692
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *