بازار خودرو در این روزها علاوه بر اینکه گرفتار رکود شده، دلال ها هم بر آن چنبره زده اند و با نرخ دلار قیمت خودرو را در بازار آزاد تعیین می کنند و شورای رقابت با تعلل در قیمت گذاری خودروهای فروش آنی عملا سد عرضه خودروسازی ها به بازار شده است.
به گزارش روزنامه مردم سالاری، در چند ماه گذشته افزایش قیمت دلار تقاضا برای کالاهای سرمایه های همچون خودرو را افزایش داده و باعث فروش خودرو با قیمت های نجومی در بازار آزاد از سوی دلال ها شده است، هرچند که دستگاه قضایی سایت های تبلیغاتی را از درج قیمت خودرو را منع کرده است، اما از آنجایی که در هفته های اخیر خودروسازها به صورت پیش فروش و قرعه کشی بیشتر محصولاتشان را عرضه کرده اند عملا خودروی جدید وارد بازار معاملاتی نشده است و این همان شرایطی است که دلال ها می خواهند. از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه خودرو، قیمت تمام شده بسیار بالا رفته و فروش خودرو با قیمت های قبلی به معنای زیان صددرصدی برای خودروساز است و شورای رقابت نیز که پذیرفته قیمت خودروها باید متناسب با تورم به صورت سه ماهانه قیمت گذاری جدید بشوند نسبت به اعلام قیمت های فروش آنی خودرو تعلل می کند که ناخواسته به التهاب بازار و دلال ها کمک می کند.
یک کارشناسان بازار خودرو در گفتگو با روزنامه مردم سالاری با شاره به اینکه در حال حاضر بازار خودرو کشور دچار رکود عمیقی شده است، گفت: بسیاری از افرادی که در شرایط کنونی خودرو خرید و فروش می کنند به دنبال دلالی هستند و شغل اصلی آنها نیست و دلیل این اتفاق عدم تعادل عرضه و تقاضاست و تا زمانی که بین فروش خودرو در کارخانه و بازار آزاد این تفاوت زیاد قیمت وجود داشته باشد، همواره شاهد مشارکت بالا در پیش فروش ها و فروش آن در بازار آزاد هستیم، بنابراین دولت باید شرایطی را فراهم کند که عرضه خودرو بیشتر شود تا قیمت ها متعاد شوند.
فرید زاوه با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری مانع از رشد صنعت خودرو می شود، افزود: وقتی که دولت قیمت خودرو را تعیین می کند و به تغییرات تورم توجهی نمی کند، عملا صنعت خودروی کشور را فلج می کند، زیرا نخستین گام برای افزایش تولید و سرمایه گذاری، تامین سود و نقدینگی است که در شرایط کنونی این هدف محقق نمی شود.
او با بیان اینکه مشکل بازار خودرو ریشه در اقدامات دولت دارد، تصریج کرد: وقتی هر روز قیمت دلار نسبت به روز قبل بالاتر می رود نقدینگی سرگردان مردم وارد بازارهایی همچون خودرو می شود تا منانع از کاهش ارزش سرمایه های آنها شود.
در صنعت خودرو تنها نباید خودروساز را دید و مجموعه ای از قطعه سازان و صنایع پایین دستی نیز در این زنجیره وجود دارند که با افزایش فشار به خودروسازها آنها هم دچار تلاطم می شوند، در چنین شرایطی قیمت گذاری خودرو باید متناسب با قیمت تمام شده ای باشد که در هر یک از این حلقه های تولید در نظر گرفته می شود، از این رو دستگاه های نظارتی همچون شورای رقابت باید به این مقوله توجه کنند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران در گفتگو با روزنامه مردم سالای با تاکید بر اینکه مهمترین رویکرد دولت در شرایط کنونی باید افزایش تولید خودرو باشد، گفت: وقتی که عرضه خودرو در بازار بیشتر می شود، به طور کلی قیمت ها روند کاهشی می گیرند و هزینه سربار تولید هم کاهش می یابد، اما مقدمه آن کاهش فشار به تولیدکننده ها و تامین سرمایه در گردش آنهاست، از این رو قیمت گذاری مناسب و متناسب با تورم فصلی می تواند به تحقق هدف تولید کمک کند.
مازیار بیگلو با بیان اینکه در حال حاضر قدرت خرید مردم کاهش یافته است، افزود: هم اکنون بسیاری از خریداران خودرو مصرف کننده های واقعی نیست و عرضه محدود خودرو هم بازار را به این سمت برده است که عده ای با قیمت های نجومی خودرو را به مردم بفروشند و اگرسیاست عرضه بیشتر و با قیمت حاشیه بازار انجام شود به طور قطع فضای معاملات خودرو هم تغییر می کند.
به گزارش روزنامه مردم سالاری، در هفته های اخیر خودروسازها به صورت پیش فروش و قرعه کشی بیشتر محصولاتشان را عرضه کرده اند و عملا خودروی جدید وارد بازار معاملاتی نشده است و دلال ها در غیاب عرضه جدید خودرو به بازار، تنور معاملات خود را داغ کرده اند و با قیمت های فضایی خودرو به مردم می فروشند و خودروسازها هم که در حال تولید هستند برای عرضه آمادگی دارند، اما به دلیل اینکه قیمت های جدید خودرو اعلام نشده امکان عرضه به بازار را ندارند، چراکه فروش با قیمت های قبلی چیزی جز زیان برای آنها نخواهد داشت.