; ?>; ?> بودجه اپرای حافظ، به سختی کفاف ساخت آن را داد - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۹
بهروزغریب پور در گفت و گو با پایگاه خبری"فریادگر":

بودجه اپرای حافظ، به سختی کفاف ساخت آن را داد

بودجه اپرای حافظ، به سختی کفاف ساخت آن را داد
بهروز غریب پور گفت: پیشنهاد گروه آران به نهادهای فرهنگی کشور این است که تنها بودجه تخریب و نابودی دکورهایی که تنها یک ماه، عمرمفیدشان است را برای طراحی و ساخت به گروه آران بدهند که هرگز از بین نمی رود.
بهروزغریب پور، نویسنده و کارگردان تئاتر صحنه ای ،اپرای عروسکی و سرپرست گروه آران درگفت وگو با پایگاه خبری فریادگر با بیان این که بودجه اختصاص داده شده به اپرای حافظ بسیار لاغر و نحیف بوده و به سختی کفاف هزینه های ساخت اپرا را داده است، گفت: اپرای عروسکی حافظ یک اپرای ملی است و باید ازآن حمایت بیشتری شود به ویژه انتظار می رود که نهادهای خصوصی نیز تشویق به سرمایه گذاری بر عرصه فرهنگی کشور شوند.وی درباره شرایط بهتر برای اجرای اپرای رستم و سهراب افزود: تقریبا ۱۰ سال پیش یعنی زمانی که اپرای رستم و سهراب را به صحنه می بردیم واحدی دروزارت ارشاد وجود داشت به نام نمونه سازی و تغییر الگو که کمک بودجه بخش های دیگر معاونت هنری ارشاد می شد. وی افزود: این واحد در آن زمان برای پروژه های خاص که با نظر کارشناسی ویژه تعیین می شد بودجه خاصی درنظرمی گرفت که این بودجه به عنوان کمک هزینه به گروه اپرای عروسکی آران نیز درآن زمان تعلق گرفت.
غریب پور اظهار داشت : اکنون تمامی بودجه های ارشاد کم شده و محلی برای پرداخت این بودجه های خاص وجود ندارد، بنابراین با بودجه پرداختی از سوی ارشاد به سختی کفاف هزینه های ساخت و برصحنه بردن چنین اپرای عظیم ملی را می دهد . این هنرمند افزود: گروه آران یک گروه تنها متعلق به تهران  یا حتی ایران نیست . گروه آران به طور دائمی در شهرهای مختلف ایران سفر کرده و هرکجا که امکانات نسبی ای برای اجرای این اپرا وجود داشته باشد ما با کمال میل در آن جا اجرا می کنیم .
سرپرست گروه آران با بیان این که ما اگر هم زمان پیشنهاد اجرای در یک کشور خارج ازایران و یک شهر داخل ایران داشته باشیم، بی تردید اجرای داخلی را انتخاب می کنیم، تاکید کرد: درچنین شرایطی ما انتظار توجه بیشتر از سوی دوستان، همکاران و مسئولان داریم تا این اپرا بتواند هرچه بیشتر و بهتر برای مخاطبان عرضه شده و مخاطبان ایرانی را با اپرای ایرانی آشنا کنیم . وی ادامه داد: درطول سال های اخیر برای به صحنه بردن هرنمایش و هر اجرا، بسیار جنگیده و بسیار تلاش کرده ام و اگرچه خوشحالم که بالاخره اپرا به صحنه رفت اما انتظارم ازنهادهای فرهنگی کشور این است که به این اپرا توجه بیشتر نشان داده و برایش سرمایه گذاری بیشتری کنند.  کارگردان اپرای عروسکی مولوی افزود:پس از اتمام اجرای اپرای حافظ ، قراربود رپرتواری از تمام اپراهای اجراشده به صحنه رود که متاسفانه باتمام پی گیری های انجام شده این مهم به سرانجام نرسید. غریب پور با بیان این که اگر بودجه ای را که سالیانه صرف تخریب و نابودی دکورهایی می شود که تنها یک ماه، آن هم تنها دریک شهر اجرا می شود به گروه آران اختصاص می دادند ، بخش اعظمی ازمشکلات این گروه اپرایی حل می شد، تاکید کرد: درگروه آران هیچ چیز حتی درحد سرسوزن نیز دور انداخته نمی شود . پس از تلاش شبانه روزی ام برای بازسازی تالارفردوسی و بازگشایی آن، با افتتاح دوباره این تالار ، موزه ای نیز از تمامی عروسک ها و وسایلی که درطول این سالها در اپراهای گوناگون استفاده شده، به نمایش درمی آید تا هم این عروسک ها به موزه ملی بازگردد و هم مرکز آموزشی ای برای جوانان علاقه مند به تحقیق درباره اپرای ایرانی راه انداری می شود .
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با حمایت مسئولان، اجرای رپرتوار اپراهای گروه آران هرچه زودتر به وقوع بپیوندد.



کد مطلب: 10171
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *