; ?>; ?> لزوم برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی زنان - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶
«مردم سالاری» حواشی رخ داده در بازی پرسپولیس و سپاهان را بررسی می‌کند

لزوم برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی زنان

بازی روز چهارشنبه پرسپولیس و سپاهان که در استادیوم آزادی برگزار شده بود با تساوی دو تیم و اخراج کاپیتان قرمزپوش‌های پایتخت به پایان رسید.
لزوم برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی زنان

گروه ورزشی- رحمان زین‌الدین: بازی روز چهارشنبه پرسپولیس و سپاهان که در استادیوم آزادی برگزار شده بود با تساوی دو تیم و اخراج کاپیتان قرمزپوش‌های پایتخت به پایان رسید.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اما با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده قبل و بعد از بازی در زمان انجام آن اتفاقاتی در ورزشگاه آزادی رخ داد که به ساحت زن ایرانی توهین شد، به شکلی برگزار کنندگان مسابقه تصمیم گرفتند جایگاه ویژه بانوان را تغییر دهند و همین موضوع بازخوردهای فراوانی بعد از این بازی داشت.
باشگاه پرسپولیس در اطلاعیه‌ای نوشت: سال‌ها است بخشی از جامعه هواداری سپاهان، هر از چند گاهی اقدامات وحشتناکی را رقم می‌زنند. اقداماتی که در مقابله با این پدیده صورت می‌گیرد هم اصلا بازدارنده نیست و حتی به نظر اعتقادی به برخورد جدی وجود ندارد اگر مقامات با فشار افکار عمومی‌رو به رو نبودند.
در تمام این موارد دیده نشد باشگاه سپاهان حتی یک بار عمیقا متاسف باشد مگر این که از شدت بازتاب ماجرا، مجبور به این امر شده است. در همین مورد اخیر حتی رویکرد انتقادی به این مساله را زیر سوال برده‌اند و به آن‌هایی که به واسطه مشمئز کننده بودن، حادثه برانگیخته شده‌اند، اَنگ چسبانده‌اند. البته که آن‌ها هم از این وضعیت پیش آمده خوشحال نیستند، چون روز چهارشنبه شاهد شروع یک جریان فکری و رفتاری بودیم که اگر در همین نقطه با شدت تمام در نطفه خفه نشود آغاز یک جریان خشونت و هتک حرمت نسبت به بانوان در تمام جامعه خواهد بود. آنچه اتفاق افتاد علیه بانوان هوادار تمام باشگاه‌ها از جمله خود سپاهان نیز بود.
ملت ما شهدای عزیز و گرانقدری را در دفاع از حرم داد تا پای داعش و تفکرات داعشی که جلوه‌ای از آن در نگاهی بود که به زنان داشت به این کشور باز نشود و حالا در کمال تعجب یکی همان تفکر را فریاد زده و در داخل و خارج فوتبال و ورزش باید بسیاری به حال خود متاسف باشند اگر به قدری متاثر نشدند که واکنش لازم را داشته باشند. این‌ها غلو و بزرگ‌نمایی نیست، واقعیاتی است که کمتر جرات بیان آن وجود دارد. و اما در ارتباط با رفتارهای بخشی از جامعه هواداران سپاهان و نه همه آن‌ها حکایت طولانی است.
حمله به خودروی حامل مدیران باشگاه رقیب که با توجه به ابعاد سنگ و آجرها به نظر به قصد جان‌شان بود، نابینا شدن سرباز احمدی از دو چشم به خاطر پرتاب نارنجک دست‌ساز، حمله وحشیانه و بی‌رحمانه به تعدادی از هواداران پرسپولیس و ضرب و شتم آن‌ها، نابینا کردن هوادار پرسپولیس، تهدید و ارعاب هواداران پرسپولیس در شهر و محل زندگی خودشان (اصفهان)، حمله به خودروهای خبرنگاران در تهران، آتش زدن خودروی یکی از خبرنگاران در حادثه‌ای دیگر، حمله به ماموران داخل ورزشگاه در بازی خارج خانه، حمله به اتوبوس حامل اعضای تیم فوتبال پرسپولیس با نارنجک که می‌توانست با شوک به راننده و از کنترل خارج شدن اتوبوس به اتفاقی فاجعه‌بار بدل شود، بخشی از حوادثی بوده‌اند که جدای از برخوردهای لفظی و فیزیکی معمول در ورزشگاه‌ها توسط این عده رقم زده شده است. حالا هم پای مسائل ناموسی را به میان کشیده‌اند که دیگر برخوردهای انضباطی و اخلاقی برای مواجهه با آن کفایت نمی‌کند. این ماجرا قرار است تا کجا پیش برود؟
توجه افکار عمومی‌را به این نکته جلب می‌کنیم که توهین آن فرد معلوم الحال که معلوم نیست در چگونه دامانی بزرگ شده‌است فقط قسمت کوچکی از رفتارها و توهین‌های مشمئز کننده بخشی از هواداران سپاهان نسبت به بانوان بود.
باشگاه پرسپولیس مدارک و فیلم‌ها را جمع‌آوری کرده و در قالب شکایات علیه این فرد به طور خاص و علیه جمعی از هواداران و باشگاه سپاهان در اختیار ارکان قضایی فوتبال و دستگاه‌های ذیربط قرار می‌دهد ولی قطعا این کفایت نمی‌کند.
چرا باید جامعه هواداری بعضی باشگاه‌ها به خاطر کوتاهی یا نگاه رنگی بعضی مسوولان امر و دستگاه‌ها در شهرهای خود به باوری برسند که برای خود حاشیه امنیت این‌چنین قائل باشند؟ همچنین به ارکان ورزش و فوتبال کشور، تضمین می‌دهیم چنین اتفاقاتی در قالب مواردی چون خشونت علیه زنان در ابعاد بین‌المللی فوتبال قابل پیگیری است اگر احساس نشود برخوردی که صورت می‌گیرد متضمن امنیت و حرمت بانوان هوادار همه تیم‌ها باشد و در این امر هیچ فرقی بین بانوان هوادار پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان و.... نیست.
اتفاقات رخ داده در ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است
این موضوع باعث شد که پای وزیر ورزش را نیز به حواشی رخ داده باز کند و وی طی دستوری به رییس فدراسیون فوتبال، از او خواست ضمن بررسی اتفاقات رخ داده در برخی از ورزشگاه‌های کشور، گزارش آسیب‌شناسی از رخ‌دادهای اخیر را ارائه کند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، در نامه کیومرث‌هاشمی‌خطاب به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال آمده است: «همانطور که مطلعید موضوع امکان حضور بانوان محترم علاقه‌مند فوتبال در ورزشگاه‌های کشور در شرایطی مورد موافقت مراجع تصمیم‌گیرنده قرار گرفت که فدراسیون فوتبال به عنوان متولی فوتبال کشور و همچنین باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در جهت بهبود زیرساخت‌ها، ساماندهی هر چه بهتر هواداران زن و مرد و همچنین ارتقای جو اخلاقی و فرهنگی حاکم بر استادیوم‌های فوتبال تلاش کنند که متأسفانه نه تنها شاهد بهبود شرایط فرهنگی حاکم بر ورزشگاه‌های فوتبال نیستیم، بلکه شاهد بروز و ظهور صحنه‌ها و اتفاقاتی هستیم که هرگز در شأن هواداران ایرانی نبوده و متأسفانه رفتار برخی هوادار نماها زمینه ایجاد خدشه بر منزلت و کرامت زن ایرانی را نیز فراهم نموده است که رصد و کنترل این افراد معدود وظیفه باشگاه‌هاست.
معتقدم بروز این نوع حوادث، ناشی از فقدان برنامه جامع فرهنگی برای بهبود جو حاکم بر ورزشگاه‌های فوتبال و همچنین ناشی از کم‌توجهی برخی باشگاه‌های فرهنگی ورزشی فوتبال کشور است که متأسفانه لفظ «فرهنگی» را به عاریه یدک کشیده و فاقد اهتمام لازم برای ساماندهی هواداران خود هستند.
بر همین اساس باید تأکید نمایم مشاهده این نوع اتفاقات که دل مردم علاقمند به ورزش کشور را نیز به درد آورده، به هیچ عنوان برای مجموعه ورزش کشور قابل قبول نبوده و همانطور که بارها تأکید نموده‌ام؛ «ورزش بدون ارزش برای نظام جمهوری اسلامی‌ایران فاقد اعتبار است.»
در همین راستا شایسته است با استفاده از ظرفیت قانونی در فدراسیون فوتبال، محرومیت خاطیان و همچنین ارسال گزارش آسیب‌شناسی با محوریت بررسی علل وقوع حوادث اینچنینی ظرف یک هفته، تدابیر لازم جهت ساماندهی دائمی‌هواداران با رویکرد قبول مسئولیت از سوی باشگاه‌ها پیش‌بینی شده و مراتب برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در اسرع وقت به این وزارتخانه منعکس شود.
بدیهی است معاونت قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، تحقق این مأموریت مهم را تا اخذ نتایج ملموس با جدیت هر چه تمام تر پیگیری خواهد کرد.»
احضار مدیران پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی
مدیر روابط عمومی‌باشگاه پرسپولیس و مدیر رسانه تیم سپاهان به کمیته انضباطی فدراسیون فراخوانده شدند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با اعلام سایت رسمی‌فدراسیون فوتبال،با توجه به حواشی رخ داده پس از مسابقه تیم‌های پرسپولیس و سپاهان اصفهان و پیرو اطلاعیه قبلی در این باره،ابلاغ می‌شود مدیر روابط عمومی‌باشگاه پرسپولیس و مدیر رسانه‌ای تیم سپاهان جهت ادای پاره‌ای از توضیحات در کمیته انضباطی فدراسیون حاضر شوند.
هوادار خاطی سپاهان ١٠ سال محروم شد
اما روز گذشته خبر رسید که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را درباره هوادار خاطی دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان اعلام کرد.
سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد: درباره گزارش ابرازی علیه هوادار منتسب به باشگاه سپاهان اصفهان مبنی بر ارتکاب رفتار توهین‌آمیز در ورزشگاه آزادی در جریان مسابقه دو تیم پرسپولیس و سپاهان در مورخ دوازدهم اردیبهشت ماه از سری رقابت‌های لیگ برتر کشور، با توجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده و با عنایت به مفاد مطالب عنوان شده از سوی هوادار موضوع گزارش که در جریان تحقیقات هویت نامبرده نصرا....گرگزن مشخص شده است و اظهارات وی از مصادیق هتک حرمت و توهین محسوب می‌شود، بنابراین مستند به مواد ۶۰ و ۷۱ مقررات انضباطی نامبرده به مدت ۱۰ سال از ورود به کلیه ورزشگاه‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی کشور محروم خواهد بود.
رأی صادره با لحاظ ماده ۸۹ مقررات موصوف قابل اجرا بوده و ظرف مدت ۷ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در کمیته استیناف فدراسیون خواهد بود. ضمناً پرونده جهت رسیدگی به تخلفات سایر اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی مفتوح خواهد بود. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال و دستگاه‌های انتظامی‌و قضایی باید ورود سختگیرانه ای در این زمینه داشته باشند، زیرا بعد از تمامی‌تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان و حتی فوت دختر آبی به دلیل حضور در ورزشگاه و فشارهای جهانی و همچنین تهدید فیفا برای محروم کردن فوتبال ایران از حضور در مسابقات جهانی، نمی‌توان مسیر رفته را فراموش کرد و به راحتی افرادی سعی کنند که برای زنان این مرز بوم مانع ایجاد کنند. باید برخورد شدیدتری با عوامل اینگونه رفتارها از هر رنگ و شهری که باشد صورت گیرد تا همه خود را در برابر شیرزنان ایرانی مسئول بدانند.
کد مطلب: 215485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *