۰
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۰
ماجرای تهديد نخست وزير اسپانيا به استعفا ادامه دارد

وضعيت پيچيده مادريد

پيش از اينکه به نام بشر به خاطر استقلال با خودمختاري متهورانه‌اش در برابر فشار اجتماعي تبريک بگوييم؛ بايستي به ضرس قاطع اظهار کرد که بسياري از افراد گروه‌ها نه بين اطاعت و خودمختاري بلکه بين اطاعت و همسويي دست به انتخاب مي‌زنند.
وضعيت پيچيده مادريد
گروه بین الملل-امين جمشيدزاده :پيش از اينکه به نام بشر به خاطر استقلال با خودمختاري متهورانه‌اش در برابر فشار اجتماعي تبريک بگوييم؛ بايستي به ضرس قاطع اظهار کرد که بسياري از افراد گروه‌ها نه بين اطاعت و خودمختاري بلکه بين اطاعت و همسويي دست به انتخاب مي‌زنند.
يعني از هماهنگ کننده اطاعت کند يا با هنجار گروه براي عدم اطاعت همسويي مي‌کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بسياري از آنها در اين نقطه مردد هستند و منتظر مي‌مانند تا ببينند ديگران چه مي‌کنند و تصميم خود را تا آنجا که امکان داشته باشد به تأخير مي‌اندازند؛سرانجام آنها با انتخابي غير قابل اجتناب مواجه مي‌شوند امضا مي‌کنند يا نمي‌کنند و وفاداري نسبت به گروه عامل اصلي در تصميم‌گيري آن‌ها مي‌شود که قضيه گروه« دست‌هاي پاک» در مادريد مرکز اسپانيا نيز از همين شالوده بنيادي حکايت مي‌کند؛ اطاعت کردن يا همسويي ممکن است به نظر شما انتخابي قهرمانانه قلمداد نشود،اما همين‌ها جز فرايندهايي هستند که نقش چسب اجتماعي را براي نوع آدمي دارند.
سال‌ها پيش يک مورخ اجتماعي نوشته بود عدم اطاعت وقتي انگيزه ارتکاب جرم نداشته،بلکه انگيزه آن اخلاقي، مذهبي يا سياسي باشد، همواره عملي جمعي است؛ ارزش‌هاي جمعي و تعهدات متقابل اعضاء آن را توجيه مي‌کند. بيشتر تحقيقات مربوط به همسويي و اطاعت مي‌خواهند معلوم کنند آيا مردم آشکارا تسليم نفوذ مي‌شوند يا ناآشکار.
در هر حال،در زندگي روزمره کساني مي‌کوشند بر ما اعمال نفوذ کنند،براي دستيابي به تغييراتي که وقتي خودشان حضور ندارند نيز ادامه يابد،معمولاً نه فقط رفتارهاي عمومي بلکه نگرش‌هاي خصوصي ما را نيز تغيير مي‌دهند. به چنين تغييراتي دروني‌سازي گفته مي‌شود. يقيناً هدف اصلي والدين،مربيان،علماي ديني، سياستمداران و آگهي‌هاي بازرگاني دروني‌سازي کردن است، نه صرفاً وا داشتن به متابعت؛به طور کلي، دروني‌سازي را آن منبع نفوذ ايجاد مي‌کند که يا پيام قانع ساز و ترغيب کننده دارد که خود آن پيام الزام آور است يا خودش اعتبار دارد، يعني هم داراي تخصص و هم قابل اعتماد است.  پس در واقع مي‌توان گفت نفوذ قانع ساز و ترغيب کننده است نه الزامي و اجباري؛درست همان گونه که اعمال نازي‌هاي آلمان تحت فرماندهي آدولف هيتلر، روان شناسان اجتماعي را به موضوع اطاعت از مراجع قدرت علاقمند کرد، تلاش‌هاي تبليغاتي دو طرف در جنگ جهاني دوم،روان شناسان را به بررسي قانع سازي برانگيخت. در اواخر دهه 1940 ميلادي تحقيقاتي فشرده در دانشگاه ييل فرانسه،جايي که محققان به جستجوي ويژگي‌هاي پيام‌رسان‌هاي موفق،پيام‌هاي موفق و نوع افرادي که به آساني قانع مي‌شوند، برآمدند آغاز گرديد. هر چند سال‌ها تغيير در اين زمينه‌ها به کشف پديده‌هاي جالبي انجاميد ولي اصول کلي معدودي به دست آمد. نتايج حاصل به صورتي تصاعدي و فزاينده پيچيده و خلاصه کردن آنها دشوار شده بود، به نظر مي‌رسيد هرگونه نتيجه‌گيري مستلزم همراه شدن با چندين بستگي دارد،باشد.
 اما در دهه 1970 ميلادي توجه روان شناسان اجتماعي به خبر پردازي منجر به وضع نظريه‌هاي قانع سازي شد که ايجاد چهارچوبي يکپارچه‌تر را براي تحليل پيام‌هاي ترغيب کننده فراهم آورد. پدرو سانچز،نخست وزير اسپانيا مي‌گويد از تأملي بر آينده خود تصميم گرفته است تا از سمت خود کناره گيري نکند؛وي اخيراً با اعلام اينکه در حال بررسي احتمال کناره‌گيري از سمت خود است؛زلزله سياسي در مادريد به پا کرده است. سانچز پس از آنکه تحقيقاتي قضايي در پرونده فسادي عليه همسرش،بگونيا گومز،مطرح شد، گفته بود که احتمالاً از مسند نخست وزيري استعفا خواهد داد.  وي در 24 آوريل 2024 ميلادي و پس از اعلام دادگاه مادريد مبني بر آغاز تحقيقات مقدماتي درباره ازدواجش با خانم گومز، اسپانيا را با استعفاي خود شگفت زده کرد. او در نامه اي 4 صفحه‌اي که در شبکه اجتماعي ايکس «توييتر سابق» منتشر شد، نوشته است «من بايد بأيستم و فکر کنم.» تا تصميم بگيرم «به ماندن در رأس دولت ادامه دهم يا نه.» پدرو سانچز،بلافاصله تمام فعاليت‌هاي خود را پس از آن قضيه به حالت تعليق درآورد. در پي اين تصميم‌گيري کنجکاوي برانگيز نخست وزير،هزاران نفر از هواداران او روز شنبه 27 آوريل با شعار «پدرو؛بمان» در مقابل مقر حزب سوسياليست در مادريد تجمع کردند تا از نخست وزير بخواهند که پست خود را ترک نکند؛همزمان اعضاي دولت اسپانيا و هم حزبي‌هاي او نيز حمايت خويش را از پدرو سانچز،نشان داده و از وي خواسته بودند در سمت خود باقي بماند.
 يک گروه منتسب به جريان راست افراطي موسوم به انجمن « مانوس ليمپياس يا (دست‌هاي پاک) منشاء شکايت عليه همسر نخست وزير اسپانيا در دستگاه قضايي اين کشور است. اين گروه مدعي شده است که همسر پدرو سانچز،کمک کرده تا يک شرکت هواپيمايي به نام «گلوباليا» کمک 475 ميليون يورويي را در نوامبر 2020 ميلادي از محل يک صندوق 10 ميليارد دلاري استراتژيک دريافت کند.
اگرچه ده‌ها شرکت هواپيمايي ديگر نيز بعدها نظير چنين کمکي را که به خاطر جبران آسيب‌هاي حاصل از همه‌گيري اپيدمي کرونا به ناوگان هوايي وضع شده بود؛ دريافت کرده اند ولي با اين حال آينده سياسي نخست وزير اسپانيا اگر در دادگاه مادريد رأي صادره قضات عالي رتبه مادريد عليه همسرش اثبات شود او يحتمل با استعفاي خود شوک بزرگي به دولت اسپانيا، حزب سوسياليست اين کشور و خيل عظيم طرفدارانش وارد خواهد ساخت؛ بايد منتظر نشست و ديد که در نهايت رأي دادگاه مادريد و پيگيري مصرانه گروه راست افراطي موسوم به «دست‌هاي پاک» چه نتيجه‌اي از اين پرونده خواهند گرفت تا در مقابل حزب سوسياليست اسپانيا به ويژه در انتخابات ماه ژوئن پارلمان اروپا، قد علم کرده و خودي نشان دهند.
کد مطلب: 215351
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *