۰
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۷
«مردم سالاری» واکنش‌ها به شهادت سردار زاهدی را بررسی می کند

تبديل صبر مقابل اسرائيل به پاسخی منطقی و محکم

عصر روز دوشنبه خبري در رسانه‌هاي جهان منتشر شد که مقر کنسولگري در کنار سفارت جمهوري اسلامي ايران در دمشق مورد اصابت چند موشک قرار گرفته است. پس از آن بود که رسانه‌هاي منطقه اي و همچنين خبرگزاري رسمي سوريه از نقش نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي در اين ماجرا دادند و اعلام کردند که تعدادي از مقامات ارشد نظامي ايران در اين حادثه به شهادت رسيدند.
تبديل صبر مقابل اسرائيل به پاسخی منطقی و محکم
گروه سياسي- فخري سادات مسچي: عصر روز دوشنبه خبري در رسانه‌هاي جهان منتشر شد که مقر کنسولگري در کنار سفارت جمهوري اسلامي ايران در دمشق مورد اصابت چند موشک قرار گرفته است.
پس از آن بود که رسانه‌هاي منطقه اي و همچنين خبرگزاري رسمي سوريه از نقش نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي در اين ماجرا دادند و اعلام کردند که تعدادي از مقامات ارشد نظامي ايران در اين حادثه به شهادت رسيدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همه منتظر بودند که بدانند که اين افراد به شهادت رسيده چه کساني هستند.پس از آن بود که الميادين گزارش کرد که سردار سرتيپ محمدرضا زاهدي يکي از فرماندهان بلندپايه سپاه قدس در اين حمله تروريستي به شهادت رسيده است. همين موضوع باعث شد تا موجي از نفرت و خشم ميان مردم ايران از اين حادثه فراگير شود و فضاي مجازي از گفت وشنود انتقام حرف بزنند.
پس از آن مقامات ايران نسبت به اين موضع واکنش نشان دادند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اقدام به انتشار بيانيه‌اي کرد.
در اين بيانيه آمده است:  وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ‌اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ(آل عمران 169)
 با آرزوي قبولي طاعات و عبادات و تسليت سالروز شهادت مولي الموحدين امام علي عليه السلام به آگاهي ملت شريف و قهرمان ايران مي‌رساند: در پي شکست‌هاي ترميم ناپذير رژيم گرگ صفت صهيونيستي برابر مقاومت فلسطين و ايستادگي مردم غزه و سرشکستگي مقابل اراده پولادين رزمندگان جبهه مقاومت اسلامي منطقه، ساعاتي قبل ( عصر روز دوشنبه 13 فروردين ماه 1403) هواپيماهاي اين رژيم جعلي در جنايتي جديد ساختمان کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق را مورد هدف حمله موشکي قرار داد که بر اثر اين جنايت سرداران رشيد مدافع حرم «سرتيپ پاسدار محمدرضا زاهدي» و «سرتيپ پاسدار محمدهادي  حاجي رحيمي»  از فرماندهان، پيشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران و افسران نظامي ارشد ايران در سوريه و 5 تن از افسران همراه  آنان به شرح زير به فيض شهادت نائل آمدند: 1. شهيد حسين امان اللهي-  2. شهيد  سيد مهدي جلالتي- 3. شهيد محسن صداقت- 4. شهيد علي آقا بابايي- 5. شهيدسيد علي صالحي روزبهاني
در ادامه اين بيانيه تصريح شده است: با محکوميت شديد اين جنايت و تبريک و تسليت شهادت شهداي گرانقدر به محضر مقام معظم رهبري و فرماندهي معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌اي (مد ظله العالي)  خانواده‌هاي معظم و همرزمان آنان و آحاد ملت شريف و قدرشناس ايران اسلامي؛  برنامه‌هاي انتقال، تشييع و خاکسپاري پيکر مطهر شهدا متعاقباً اطلاع رساني خواهد شد.
شوراي عالي امنيت ملي به رياست ابراهيم رئيسي به سرعت تشکيل جلسه داد و ابعاد اين حادثه را بررسي کرد. دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي پس از برگزاري اين جلسه اعلام کرد: به دنبال جنايت جنگي ديگري از رژيم صهيونيستي عليه اماکن و افراد داراي مصونيت ديپلماتيک و به شهادت رساندن سردار سرلشکر پاسدار محمد رضا زاهدي، شوراي عالي امنيت ملي ساعت 21 شامگاه دوشنبه در حضور رئيس‌جمهور و رئيس شورا تشکيل جلسه داد و تصميمات مقتضي اتخاذ گرديد. پس از آن نور نيوز رسانه نزديک به اين شورا در واکنشي تند به اين اقدام نوشت: هرچند تاکنون مقامات عالي کشورمان از جمله رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي صرفا بر بي پاسخ نمادن جنايت اخير رژيم صهيونيستي تاکيد کرده اند اما اطلاعيه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و اعلام برگزاري جلسه فوق‌العاده شب گذشته اين شورا و اتخاذ تصميمات مقتضي پيرامون موضوع حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران در دمشق، نشان مي‌دهد که واکنش کشورمان به اين رخداد، سريع و مبتني بر اجماع در عالي‌ترين سطح تصميم‌گيري پيرامون‌مسائل امنيت ملي بوده است. در اطلاعيه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي تاکيد شده که جلسه شورا در ساعت 21 دوشنبه شب يعني به فاصله 4 ساعت پس از حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري کشورمان‌در دمشق، برگزار شده که نشان ‌مي‌دهد اتخاذ تصميم در خصوص نحوه واکنش به اين‌رخداد در رديف اولويت‌هاي امنيت ملي به شمار مي‌رود.
اين رسانه تاکيد کرد: به طور قطع تحولات سياسي و امنيتي در روزها و هفته‌هاي آينده ابعاد بيشتري از تصميمات اتخاذ شده از سوي عالي ترين نهاد امنيتي کشور را مشخص خواهد کرد و نحوه پاسخگو کردن ايالات متحده آمريکا نسبت به جنايت اخير رژيم صهيونيستي که به عنوان ارتش نيابتي واشنگتن در منطقه عمل مي‌کند وضوح بيشتري خواهد يافت.
همچنين اين رسانه در فضاي مجازي نيز نوشت: رژيم صهيونيستي با حمله به کنسولگري ايران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران نظامي کشورمان، دست به قمار خطرناکي زد. وجود انگيزه‌هاي بالاي انتقام در ايران و موج محکوميت اين اقدام از سوي کشورهاي مختلف، نشان مي‌دهد که همه چيز براي تأديب سخت حاکمان شرور اسرائيل است.
واکنش مقامات ارشد
به حادثه تروريستي
ابراهيم رئيسي رئيس شوراي عالي امنيت ملي نيز در واکنش به جنايت تروريستي رژيم صهيونيستي طي بيانيه اي آورده است: بار ديگر در جنايتي تروريستي و با نقض فاحش مقررات بين‌المللي، دستان پليد رژيم غاصب صهيونيستي به خون چند تن از سرداران و افسران کشورمان آغشته شد.
رئيس جمهوري ادامه مي‌دهد: اقدام تجاوزکارانه و مذبوحانه رژيم صهيونيستي در حمله به ساختمان کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق، موجب به شهادت رسيدن سردار  محمدرضا زاهدي و سردار  محمدهادي حاجي رحيمي و 5 تن از همراهان آنان شد. اين سرداران مجاهد که از فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دلير دوران دفاع مقدس بودند، در کسوت مستشاري ارشد در دفاع از حرم اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام و در حراست از ارزش‌هاي بلند اسلامي و انساني در سوريه حضور داشتند و سرافرازانه به کاروان شهيدان پيوستند.
وي مي‌افزايد: اينجانب با محکوميت اين تهاجم غيرانساني که نقض آشکار مقررات بين‌المللي است، شهادت اين فرزندان رشيد ميهن اسلامي را محضر مقام معظم رهبري، ملت شهيدپرور ايران، هم‌رزمان آن شهيدان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و به ويژه خانواده‌هاي محترم آنان تسليت مي‌گويم و در اين ايام پر فيض از پيشگاه خداوند متعال براي اين شهيدان علو درجات و همنشيني با ائمه اطهار (ع) را مسالت دارم.
رئيسي تصريح کرد: رژيم غاصب صهيونيستي پس از شکست و ناکامي مکرر در برابر ايمان و اراده مجاهدان جبهه مقاومت، در تقلا براي نجات خود، ترورهاي کور را در دستور کار قرار داده است، اما بايد بداند با اينگونه اقدامات غيرانساني هرگز به اهداف شوم خود نخواهد رسيد و روز به روز شاهد تقويت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌هاي آزاده عليه ماهيت نامشروع خود بوده و اين جنايت ناجوانمردانه نيز بي‌پاسخ نخواهد ماند.
محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در بيانيه اي با محکوم کردن اين اقدام رژيم صهيونيستي آورده است: سردمداران جاهل رژيم غاصب اسرائيل و حاميان آن‌ها بدانند اين تحرکات رذيلانه هيچ تأثيري در اراده آزادي‌خواهي و حق‌طلبي مبارزان مقاومت نخواهد داشت و اقدام تجاوزگرانه و ددمنشانه آنان با مجازات سختي مواجه خواهد گشت. آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز سه شنبه در ديدار نوروزي مديران و کارکنان مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جنايات رژيم صهيونيستي را سفاکان تاريخ کمتر مرتکب شده‌اند. وي ضمن محکوميت جنايات اخير رژيم غاصب صهيونيستي در به شهادت رساندن جمعي از مستشاران عالي نظامي جمهوري اسلامي ايران در سوريه، اين اقدام را نقض فاحش و آشکار مقررات بين‌المللي دانست. آيت الله آملي لاريجاني جنايت‌هاي رژيم اشغالگر صهيونيستي به ويژه در يک سال اخير را برخلاف همه موازين حقوق بشر دانست و تاکيد کرد تجاوزهاي اين رژيم سفاک در غزه مصداق روشن جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت است. امير دريابان علي شمخاني مشاور سياسي رهبر معظم انقلاب نيز در واکنش به اقدام تروريستي رژيم صهيونيستي در واکنش به حمله روز گذشته رژيم صهيونيستي به بخش کنسولگري ايران در دمشق پايتخت سوريه در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: رژيم صهيونيستي به عنوان ارتش نيابتي آمريکا در منطقه با حمله به کنسولگري ايران در دمشق مرتکب حماقتي شده که بايد تاوان آن را پس بدهد. مطلع بودن يا نبودن واشنگتن از قصد اسرائيل براي دست زدن به اين اقدام، تأثيري در مسئوليت مستقيم آمريکا در قبال اين جنايت و تبعات آن ندارد. احمد وحيدي رئيس شوراي امنيت کشور در توئيتي نوشت: شهادت سردار زاهدي و همراهان ايشان را تسليت عرض مي‌نمايم. مطمئنا واکنش اسراييل بر اثر انفعال و شکست‌هاي ميداني است. خوش بحال شهيد زاهدي که تا آخرين لحظه عمرش براي امنيت مردم خواب و خوراک نداشت. فرزندان خميني کبير سرنوشتي جز شهادت ندارند. صهيونيست‌ها، منتظر واکنش باشند.
پيام سيدحسن خميني و اسحاق جهانگيري درباره شهادت سردار زاهدي
حجت الاسلام والمسلين سيد حسن در پي حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران در سوريه در پيامي آورده است: جنايت بي سابقه رژيم صهيونيستي در حمله به سفارت جمهوري اسلامي ايران در دمشق و شهادت جمعي از ارزشمند ترين فرزندان ايران را خدمت فرمانده کل قوا و همرزمان غيور ايشان و خانواده‌هاي عزيزشان و هم چنين مردم ايران تسليت عرض مي نمايم.
وي افزود: اگر چه تعرض به مستشاران ايران در سوريه و همچنين دانشمندان ما مسبوق به سابقه است، ولي چنين جنايتي که با زير پا گذاشتن همه قوانين بين‌المللي است هم نشانگر استيصال اسراييل در صحنه نبرد غزه و در افکار عمومي جهاني است و هم بي‌ترديد محتاج پاسخي مناسب و بازدارنده است که بتواند معادلات رژيم جنايتکار اسراييل را به هم بزند. خداي متعال بر علو درجات شهداي عزيز بيافزايد و ايشان را با اولياء خود محشور دارد. اسحاق جهانگيري، معاون اول دولت حسن روحاني در واکنش به حمله موشکي اسرائيل به ساختمان کنسولگري ايران در دمشق واکنش نشان داد و نوشت: شهادت جمعي از يادگاران دفاع مقدس و نيز مستشاران نظامي کشورمان در سوريه را به خانواده اين عزيزان، مردم شريف ايران و فرمانده معظم کل قوا تسليت مي‌گويم.
اين رخداد که در تداوم رويکرد جنايتکارانه رژيم صهيونيستي و با نقض آشکار مقررات بين‌المللي و حمله به اماکن کنسولي جمهوري اسلامي در دمشق رقم خورده است، بايد به شديدترين وجه ممکن از سوي جامعه بين‌المللي مردود شناخته و محکوم شود.
وي ادامه داد: آشکار است که هدف رژيم اسرائيل از تکرار چنين جناياتي در قلمرو فلسطين و نيز خارج از آن، گسترش دامنه جنگ و صحنه درگيري براي خارج ساختن خود از فشارهاي بين‌المللي و افکار عمومي جهانيان است. ضمن يادآوري نقش انسجام ملي به‌عنوان عنصري مهم در تقويت بازدارندگي کشور، تاکيد مي‌شود که نحوه پاسخگويي به اين واقعه دلخراش مي‌بايست در عين دورانديشي و قاطعيت، معطوف به ممانعت از تحقق اهداف اين رژيم کودک‌کش باشد.
پاسخ ايران بايد منطقي و محکم باشد
اما واکنش جليل رحيمي جهان‌آبادي عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، نسبت به حمله موشکي رژيم صهيونيستي به ساختمان کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در دمشق و شهادت تعدادي از سرداران مدافع حرم نيز نشان دهنده عزم قامات رسمي کشور در واکنش منطقي و محکم به اين موضوع هستند.
وي اظهار کرد: رژيم صهيونيستي بعد از عمليات طوفان‌الاقصي با دو مشکل عمده مواجه شد؛ يکي اين‌که جايگاهي که براي خود به لحاظ قدرت نظامي و امنيتي در اذهان مردم منطقه و کشورها و دولت‌ها ترسيم کرده بود، فرو پاشيده شد. وي ادامه داد: رژيم صهيونيستي به کشتار فلسطيني‌ها ادامه مي‌دهد و وضعيت به گونه‌اي است که تمامي تاسيسات در خاک غزه نابود شده اما با وجود تمامي اين جنايات دستاوردي براي خود نمي‌بيند لذا به  بازسازي وجه و قدرت نظامي خود نياز دارد اين نشان مي‌دهد که رژيم صهيونيستي رو به اضمحلال است، پس مي‌خواهد با حمله به ساختمان ايران در دمشق بگويد که با ايران در غزه مي‌جنگد و ايران پشت حماس و مردم غزه است. اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي همچنين يادآور شد: از طرف ديگر حمله به اماکن ديپلماتيک ايران در دمشق به لحاظ حقوق بين‌الملل و حقوق ديپلماتيک تجاوز آشکار محسوب مي‌شود پس بايد وزارت امور خارجه و تمامي امکانات در مجلس شوراي اسلامي و دولت به سمت محکوميت اين جنايات در سازمان ملل و مجامع بين‌المللي باشد تا دنيا نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي آگاه شود.
رحيمي جهان‌آبادي با تاکيد بر اينکه جنايات رژيم صهيونيستي نبايد بي‌پاسخ باقي‌ بماند، اظهار کرد: وقتي رژيم صهيونيستي آشکارا حمله مي‌کند بايد پاسخ مناسبي داده شود چون در غير اين صورت جري‌تر شده و اتفاقات خطرناک‌تري مي‌افتد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: حضور مستشاران نظامي ايران با موافقت دولت سوريه است همچون حضور نظامي‌هاي آمريکا در تمامي کشورهاي جهان که پايگاه نظامي هم دارند. فقط کافي است بررسي کنيم که اگر به پايگاه‌هاي نظامي آمريکا در ساير کشورها حمله شود چه وضعيتي رخ مي‌دهد؛ قطعا بايد پاسخ مناسبي به حمله رژيم صهيونيستي داده شود چون حمله عليه ما قابل تحمل نيست. رحيمي جهان‌آبادي با اشاره به نقش آمريکا اظهار کرد: آمريکا از ابتدا پشتيبان اسرائيل بوده است در شرايطي که بيش از يک ميليون انسان در غزه آواره شده و نزديک به 40 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند همچنان آمريکا از اقدامات رژيم صهيونيستي حمايت مي‌کنند پس نقش آمريکا واضح است اکنون نوبت ماست که به حمله رژيم صهيونيستي پاسخ دهيم که قطعا پاسخ قاطع هم داده خواهد شد همانطور که پيش از اين به اقدامات آمريکا پاسخ داديم.
وي گفت: ايران کشوري نيست که به اين‌گونه جنايات پاسخ ندهد منتها بايد در بعد بين‌المللي يعني در سازمان ملل و مجامع بين‌المللي و رسانه‌ها فعاليت موثر داشته تا مظلوميت خودمان و خوي تجاوزگري اسرائيل را نشان دهيم.
واکنش حقيقتپور نسبت به شهادت سردار زاهدي
منصور حقيقت‌پور، نماينده ادوار مجلس که سابقه حضور در سپاه پاسداران را دارد، درباره حمله اسرائيل به کنسولگري ايران در سوريه و ترور برخي ديگر از مستشاران نظامي ايران طي ماه‌هاي گذشته، گفت: در حقيقت به دليل شکستي که اسرائيلي‌ها در غزه خورند به شدت عصباني هستند و الان به دنبال راهي هستند که از اين معرکه فرار کنند، اگر عمليات را خارج از غزه انجام مي‌دهند به اين دليل است که دامنه جنگ را از غزه خارج کنند و بيرون بياورند. او افزود: همچنين حمله به فرماندهان سپاه حاکي از آن است که برنامه‌ريزي‌هايي که توسط جمهوري اسلامي ايران از طريق خدمات مستشاري انجام گرفته بسيار کارساز بوده و اين به شدت اسرائيلي‌ها را عصباني کرده است. نماينده پيشين مجلس که سابقه حضور در سپاه قدس را دارد، تصريح کرد: اسرائيل به ساختمان رسمي جمهوري اسلامي ايران حمله کرده است، اين مکان مخفي يا خانه تيمي نبوده بلکه مکان آشکاري بوده که وابستگان نظامي جمهوري اسلامي ايران در آنجا دفتر داشتند، اما منکر نفوذ نيستم اينها حتما دسترسي‌هايي دارند که مقامات مسئول و سازمان حفاظتي بايد آنها را شناسايي کنند اما در مجموع اينها به مکان رسمي با پرچم جمهوري اسلامي ايران حمله کردند.
سرداران زاهدي و رحيمي که بودند؟
سردار شهيد محمدرضا زاهدي که به حاج علي زاهدي نيز معروف است در خانواده‌اي مذهبي و پدر روحاني در تاريخ 1 شهريور سال 1340 اصفهان متولد شده است.
اولين حضور او در لباس رزم به قبل از 18 سالگي و در تير ماه 1358 در قائله کردستان است سردار شهيد زاهدي در ابتدا دفاع مقدس و جبهه‌هاي جنگ فرمانده تيپ 44 قمر بني‌هاشم بود که تا تاريخ اسفند 1365 ادامه داشت. وي پس از شهادت همرزم و يار ديرينه خود حاج حسين خرازي به فرماندهي لشگر مقدس 14 امام حسين عليه السلام درآمد و تا سال 1369 ادامه داشت.
سردار محمدرضا زاهدي از سال 1370 تا 1375 فرماندهي لشگر 16 قدس گيلان را در کارنامه خود داشت و سپس از سال 1377 بعنوان جانشين سپاه قدس در لبنان و سوريه تا سال 1381 به ايفا نقش پرداخت.
وي در سال 1384 و پيش از شهادت حاج احمد کاظمي کمتر از يکسال فرمانده نيروي هوايي سپاه بود و پس از شهادت حاج احمد کاظمي تا سال 1386 فرمانده نيروي زميني سپاه بود. اين سردار شهيد مجدداً پس از فرماندهي نيروي زميني به معاونت عمليات سپاه قدس بازگشت و تا سال 1395 به همکاري با اين نيرو ادامه داد. سردار زاهدي سپس از سال 1395 تا 1398 به فرماندهي عمليات کل سپاه پاسدارن منصوب شد. وي بعد از ترور و شهادت حاج قاسم سليماني عليرغم پايان رسمي دوران کاري در سپاه مجدداً در لباس رزم براي مقابله با دشمنان اسلام وارد معرکه خط مقدم مقاومت اسلامي شد و تا زمان شهادت همچنان يار وفادار انقلاب و اسلام در خط مقدم مقاومت در لبنان و سوريه ايستاد. بنا بر اظهارات اکبر زاهدي، برادر سردار شهيد محمدرضا زاهدي پيکر اين شهيد بزرگوار با توجه به وصيتش در گلستان شهداي اصفهان و در جوار شهيد حاج حسين خرازي خاکسپاري خواهد شد.
سردار رحيمي نيز، دوست صميمي و معاون محمدرضا زاهدي، در کنار وي در طي حمله اسراييل به ساختمان کنسولگري ايران در دمشق سوريه به شهادت رسيد.
سردار سرتيپ حسين اميرالله، رئيس ستاد کل سپاه پاسداران در امور سوريه و لبنان، جانشين محمدرضا زاهدي، فرمانده اين نيروها در سوريه و مدير دفتر وي نيز در حمله اخير اسراييل به ساختمان کنسولگري ايران در سوريه به شهادت رسيده است.
کد مطلب: 214113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *