۰
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰
نقشه‌هاي کي‌يف براي عقب‌راندن روسيه ناکام‌ مانده ‌است

سرسختي ارتش‌سرخ مقابل ضدحملات اوکراين

«ولاديميرپوتين» رئيس‌جمهوري روسيه با صراحت مي‌گويد که ضدحمله اوکراين آغاز شد، زيرا نيرو‌هاي کي يف از ذخاير راهبردي خود استفاده مي‌کنند. البته ، به لطف شجاعت نيرو‌هاي روس و هماهنگي بسيار عالي، نيرو‌هاي اوکرايني در محور‌هاي جنگي هيچ موفقيتي کسب نکردند.
سرسختي ارتش‌سرخ مقابل ضدحملات اوکراين
گروه بين‌الملل – هديه گل محمدي: «ولاديميرپوتين» رئيس‌جمهوري روسيه با صراحت مي‌گويد که ضدحمله اوکراين آغاز شد، زيرا نيرو‌هاي کي يف از ذخاير راهبردي خود استفاده مي‌کنند. البته ، به لطف شجاعت نيرو‌هاي روس و هماهنگي بسيار عالي، نيرو‌هاي اوکرايني در محور‌هاي جنگي هيچ موفقيتي کسب نکردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اگرچه اوکرايني ها هم مي‌گويند که تلفات سنگيني به ارتش روسيه تحميل کرده‌اند اما برخي موضع‌گيري‌ها در طرف غربي نشان‌دهنده ناکامي نسبي ضدحملات بهاري است. پولتيکو در همين رابطه مي‌نويسد که اين حملات با مقاومت «سرسختانه» روسيه مواجه است. «سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه مدعي شده که «ارتش اوکراين در ضدحمله اخير، 30‌تانک، 11 نفربر زرهي و تقريباً يک هزار نفر را از دست داد.» همزمان رسانه‌هاي روسي تصاويري از انهدام تانک‌هاي لئوپارد آلمان و خودروهاي نظامي بردلي آمريکا منتشر کرده‌اند.
به گزارش پوليتيکو، تيپ‌هاي مسلح و مکانيزه [مجهز به خودروهاي زرهي و جنگي] اوکراين حملات خود در اطراف «باخموت» و منطقه «زاپوريژيا» (Zaporizhzhia) را دو چندان کرده‌اند اما به نظر مي‌رسد اين حمله‌ها با مقاومت توانمند روسيه روبه‌رو شده است و هر دو طرف در پنج روز گذشته خسارات سنگيني را متحمل شدند.
با شدت گرفتن عمليات ضد حمله اوکرايني‌ها، نيروهاي اوکراين يک حمله «قابل توجه» را در شب‌هاي هفتم و هشتم ژوئن (چهارشنبه و پنجشنبه/ 17 و 18 خرداد) در منطقه زاپوريژيا ترتيب دادند اما داده‌هاي انديشکده آمريکايي «مطالعات جنگ» نشان مي‌دهد که نيروهاي روسيه اين حمله را دفع و در نهايت مواضع خود را حفظ کردند.
اين موسسه مي‌گويد تصاوير و فيلم‌هاي جغرافيايي نشان مي‌دهد در ابتدا اوکرايني‌ها توانستند از نخستين خط دفاعي روسيه بين وربوو (Verbove) و روباتين (Robotyne) در زاپوريژيا عبور کنند اما روس‌ها در نهايت آن‌ها را به عقب راندند.
همچنين درگيري شديدي در اطراف «وليکا نووسيلکا» (Velyka Novosilka) نزديک مرز زاپوريژيا و دونتسک گزارش شده است.
تمرکز اوکراين روي باخموت
در اين ميان، در باخموت نيز که به تازگي و پس از ماه‌ها درگيري به کنترل روس‌ها در آمده است،‌ اوکرايني‌ها مدعي پيشرفت يک‌ هزار و ششصد متري شدند. اولکساندر سيرسکي فرمانده نيروي زميني اوکراين پنجشنبه شب مدعي شده بود نيروهاي اوکرايني در منطقه باخموت در شرق اوکراين پيش روي داشته‌اند.
ولوديمير زلنسکي رييس‌جمهوري اوکراين در سخنراني شبانه تلويزيوني خود در روز پنجشنبه بدون اشاره مستقيم و رسمي به آغاز عمليات ضد حمله که از ماه‌ها پيش وعده‌ آن‌ را داده بود، با تقدير از پيش‌روي‌ها در باخموت، گفته بود که وي در ارتباط مستمر با ارتش است.
درگيري‌هاي شديد به دنبال هفته‌ها تلاش اوکرايني‌ها براي يافتن نقاط ضعف خطوط دفاعي روسيه صورت مي‌گيرد.
خطوط دفاعي لايه لايه روسيه
نيروهاي روسيه چندين خط دفاعي را در اطراف منطقه زاپوريژيا از جمله زمين‌هاي مين گذاري شده، تله‌هاي تانک موسوم به «دندان اژدها» و گودال‌ها مهيا کرده‌اند. يک انديشکده نظامي انگليسي موسوم به «موسسه خدمات واحد سلطنتي بريتانيا» معتقد است دفاع روسيه يک مشکل اساسي براي عمليات ضد حمله اوکراين است.
بنابر گزارش اين موسسه، ثابت شده که «مهندسي» يکي از نقاط قوت ارتش روسيه است. اين انديشکده ادامه مي‌دهد: خط دفاعي کنوني روسيه متشکل از موانع پيچيده و استحکامات ميداني، چالش تاکتيکي بزرگي را براي عمليات تهاجمي اوکراين ايجاد خواهد کرد. بسياري از کارشناسان پيشتر زاپوريژيا را به عنوان محتمل‌ترين هدف اوکرايني‌ها براي ضد حمله معرفي کرده بودند، زيرا يک ضدحمله موفق در اين منطقه مي‌تواند بزرگترين دستاورد بالقوه را براي کي‌يف به ارمغان آورد. اين امر به نيروهاي اوکراين اجازه مي‌دهد تا با پيش‌روي به سمت برديانسک، مليتوپل و توکماک به هدف خود براي قطع پل ارتباطي روسيه و مناطق جنوبي تحت کنترل آن در اوکراين نزديک شوند.
پليتيکو اضافه مي‌کند که زلنسکي هفته گذشته از اوکرايني‌ها خواسته بود تا براي يک نبرد طولاني مدت و دشوار با هزينه سنگين آماده شوند.
 
 
خودزني زلنسکي،تلهگذاري براي ناتو
 
«علي ودايع»، کارشناس روابط بين‌الملل در گفت‌وگو با برنامه گردونه راديو جوان در ارزيابي وضعيت ضدحملات اوکراين گفت: بنا بر اذعان رسانه‌هاي غربي و شواهد ، ضد حملات بهاره با ناکامي مواجه شده‌است تا جايي که واشنگتن تلويحا تعبير به «تلفات وحشتناک» مي‌کند.
وي تصريح کرد: روسيه در مقاومت سرسختانه ضمن تقابل با ارتش اوکراين با انهدام تسليحات غربي (تانک‌هاي لئوپارد و خودروهاي زرهي بردلي) براي متحدين ناتو خط و نشان کشيده‌است. روس‌ها مدت‌هاست که تسليحات غربي را اهداف مشروع براي خود معرفي مي‌کنند.
اين کارشناس مسائل روسيه گفت:  تقابل قدرت تسليحات روسي با تسليحات غربي به يک موضوع حيثيتي در جنگ اوکراين تبديل شده‌است. ودايع تاکيد کرد: روسيه پس از افشاي نقشه‌هاي ضدحمله بهاره در اسناد پنتاگون ، آماده برخورد شده بود اما رئيس‌جمهوري اوکراين اصرار به انجام حملات داشته تا جايي که مي‌توان گفت که زلنسکي دست به خودزني زده‌است. وي با پيش کشيدن موضع‌گيري «آندرس فوگ راسموسن» دبيرکل پيشين ناتو ،  گفت: رفتار رئيس‌جمهوري اوکراين شايد نوعي حماقت باشد که قيمت جان سربازان اين کشور تمام شده اما او تلاش مي کند تا پيش از نشست 11 ژوئيه سران ناتو ، اعضاي پيمان آتلانتيک شمالي را براي ارائه کمک نظامي و حضور مستقيم آنها در جنگ با روسيه تحت فشار قرار دهد. کارشناس روابط بين‌الملل تاکيد کرد: فعلا آمريکايي‌ها هيچ علاقه‌اي به حضور مستقيم در جنگ با روسيه ندارند زيرا تبعات اين اقدام غيرقابل محاسبه است . نکته اينجاست که زلنسکي عطش سيري ناپذيري براي دريافت کمک مالي و تسليحاتي از شرکاي غربي دارد ؛ اين در شرايطي است که حساب و کتاب اقتصادي غرب و ناتو دچار نوعي ناترازي مالي شده‌است.
 
کد مطلب: 197229
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *