۰
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
رئيس پژوهشگاه غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی:

70 درصد افراد بالغ در کشور به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند

رئيس پژوهشگاه غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با تاکيد بر اينکه بايد فقط نمک يد دار مصرف کنيم گفت: عدم مصرف نمک يددار براي هر خانواده اين خطر را دارد که اختلالات رشد ذهني، هوشي و عصبي در فرزندان آنها ظاهر شود‌.
70 درصد افراد بالغ در کشور به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند
گروه اجتماعي - سعيد تهراني: رئيس پژوهشگاه غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با تاکيد بر اينکه بايد فقط نمک يد دار مصرف کنيم گفت: عدم مصرف نمک يددار براي هر خانواده اين خطر را دارد که اختلالات رشد ذهني، هوشي و عصبي در فرزندان آنها ظاهر شود‌.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،فريدون عزيزي، در نشست خبري چهاردهمين کنگره بين‌المللي بيماري‌هاي غدد درون ريز و متابوليسم اظهار داشت: يکي از مشکلات اصلي در زمينه بيماري‌هاي غدد درون ريز و متابوليسم باورهاي غلطي است که متأسفانه از طريق فضاي مجازي در اختيار مردم ما قرار مي‌گيرد‌.
رئيس کنگره گفت: مصرف نمک‌هاي غيريددار با اسامي نمک‌هاي سنتي، آبي، صورتي و…، سبب شده که درصدي از خانواده‌هاي ايراني از منافع نمک يددار بهره‌مند نشوند‌.
وي به اهميت مصرف نمک يددار اشاره کرد و افزود: مصرف نمک يددار در سه دهه گذشته سبب شده کمبود يد جامعه برطرف شود و عوارضي مانند اثر کمبود يد در رشد عصبي و ذهني جنين و کودکان و نوجوانان از بين برود‌.
استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اينکه با مصرف نمک يد دار و انجام غربالگري در سال‌هاي گذشته از سوي وزارت بهداشت، از ابتلاي 50 ميليون فرد مبتلا به گواتر در کشور جلوگيري شد، اظهار داشت: 68 درصد دانش‌آموزان نيز گواتر داشتند که با انجام غربالگري و تشخيص به موقع از ابتلاي 50 درصد آنها به کم‌کاري تيروئيد جلوگيري شد‌. عزيزي ادامه داد: عدم مصرف نمک يددار براي هر خانواده اين خطر را دارد که اختلالات رشد ذهني، هوشي و عصبي در فرزندان آنها ظاهر شود و اختلالات ديگر کمبود يد مانند کم کاري تيروئيد و بزرگ شدن حجم تيروئيد مجددا ظاهر شود و به خانواده‌ها اکيداً توصيه مي‌شود که فقط و فقط از نمک‌هاي تصفيه شده يددار استفاده کنند‌.
وي گفت: تنها بايد دو تا 4 گرم روزانه نمک مصرف کنيم و اگر در غذا همان نمک ابتدايي را بريزيم کافي است اما اکنون 7 تا 8 گرم مصرف مي‌شود‌.
رئيس پژوهشگاه غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي نسبت به چاق شدن ايرانيان هشدار داد و گفت: 60 تا 70 درصد افراد بالغ در کشور به چاقي و اضافه وزن مبتلا هستند و در تهران اين رقم 70 درصد است که خطر ابتلا به بيمارهاي قلبي، عروقي و مرگ و مير زودرس را ايجاد مي‌کند‌.
عزيزي ادامه داد: نمايه توده بدني هم خيلي کم و هم خيلي زياد باشد با مشکل روبرو مي‌شويم‌. ميزان طبيعي نمايه بدني بين 18 تا 25 معمولي و تا 30 اضافه وزن و از 35 به بالا چاقي ناميده مي‌شود‌.
اين استاد غدد با اشاره به اينکه چاقي را قبل از لقاح و بارداري و کودکي دنبال مي‌کنيم،ابراز گرد:کودکاني که تا 4 و 5 سالگي چاق باشند شانس چاقي در سنين بالاتر را 5 برابر کودکان داراي وزن طبيعي چاق تر خواهند بود‌.
وي خاطرنشان کرد: کودکاني که در سال اول بيشتر از 10 تا 12 ساعت بخوابند شانس چاق شدن بيشتري خواهند داشت‌.
در ادامه دبير اجرايي چهاردهمين کنگره بين‌المللي بيماري‌هاي غدد درون ريز و متابوليسم درباره جزئيات برگزاري اين کنگره گفت: اين کنگره چهاردهمين کنگره است که محورهاي آن شامل تمام بيماري‌هاي اين حوزه است؛ اين حوزه شامل دو بخش فوق تخصصي و پزشکي حوزه‌اي است که از ديد مخاطب عام به بيماري هورموني شناخته مي‌شود‌.
محمد‌هاشمي افزود: غددي که با اين حوزه تخصصي مرتبط است در اين کنگره بررسي مي‌شوند؛ اين غدد از غده هيپوفيز گرفته که تنظيم کننده ساير غددها است تا غدد تيروئيد، لوزوالمعده و غدد جنسي در اين حوزه مورد بررسي قرار مي‌گيرند‌.  مدير پژوهشکده غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي ادامه داد: اين کنگره واجد امتياز بازآموزي براي گروه‌هاي ذي نفع است و 14‌. 75 امتياز براي اين کنگره درنظر گرفته شده است‌.
وي ادامه داد: کنگره امسال نمايشگاه جانبي نيز دارد امسال 57 سخنران داريم که از اساتيد برجسته کشور و بين‌المللي هستند، 14 سمپوزيوم و 7 سخنراني جامع در کنگره امسال داريم‌. 226 مقاله به دبيرخانه کنگره رسيده است که از اين بين 24 مقاله به صورت ارائه شفاهي پذيرفته شدند، برخي از مقاله‌ها رد و برخي به عنوان پوستر در کنگره امسال به نمايش در مي آيند‌.
هاشمي در پايان گفت: از کشورهاي آمريکا و کشورهاي اروپايي سخنران بين‌المللي داريم همچنين از آسياي جنوبي، هند و سنگاپور در کنگره امسال سخنراني خواهيم داشت‌. چهاردهمين کنگره بين‌المللي غدد درون ريز و متابوليسم در روزهاي 1 الي 3 آذر ماه در مرکز همايش‌هاي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود‌.
کد مطلب: 206669
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *