۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
در نشست خبری انجمن روانپزشکان ايران بررسی شد

بی اطلاعی 60 درصد ايرانی ها از ابتلا به اختلالات روانی

رئيس انجمن روانپزشکان ايران، در نشست خبري سي و نهمين همايش ساليانه انجمن علمي‌روانپزشکان ايران، درباره ميزان شيوع اختلالات رواني در کشور اظهار کرد: طبق مطالعه سال 1400 که در کشور انجام گرفته است حدود 30 درصد مردم در معرض ابتلاء يا مبتلا به نوعي اختلال روانشناختي هستند که اين آمار در 20 سال قبل 21 درصد بوده است.
بی اطلاعی 60 درصد ايرانی ها از ابتلا به اختلالات روانی
گروه اجتماعي- سعيد تهراني: رئيس انجمن روانپزشکان ايران، در نشست خبري سي و نهمين همايش ساليانه انجمن علمي‌روانپزشکان ايران، درباره ميزان شيوع اختلالات رواني در کشور اظهار کرد: طبق مطالعه سال 1400 که در کشور انجام گرفته است حدود 30 درصد مردم در معرض ابتلاء يا مبتلا به نوعي اختلال روانشناختي هستند که اين آمار در 20 سال قبل 21 درصد بوده است. بنابراين شيوع اختلالات رواني درصد قابل توجهي در سال‌هاي گذشته افزايش يافته که البته شيوع بيماري کرونا نيز باعث افزايش اختلالات روانشناختي شده است‌.
شريعت با بيان اينکه اضطراب 33 درصد و افسردگي بيش از 20 درصد در جامعه شيوع يافته، ادامه داد: افرادي که عزيزان خود را در دوران کرونا از دست دادند يا مبتلا به اين بيماري شدند بيشتر دچار اختلالات رواني شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئيس انجمن روانپزشکان ايران گفت: براي سلامت روان مهمترين عوامل، اجتماعي، اقتصادي و سياسي هستند و در حيطه وظايف وزارت بهداشت نيست؛ اشتغال و مسکن و سرمايه اجتماعي مهمترين مولفه‌ها براي افزايش اميد و نشاط در جامعه مي‌شود و در ارتقاي سلامت روان بسيار موثر هستند.
وي با بيان اينکه اضطراب و افسردگي بيشترين شيوع را در بين اختلالات روانشناختي داشته‌اند، گفت: ميزان شيوع اختلالات روانپزشکي در استان تهران 37 درصد بوده که حدود 7 درصد بالاتر از ميانگين کشوري است.
شريعت افزود: شيوع اختلالات روانپزشکي در زنان بالاتر از مردان و در اقشاري مانند افراد بيکار و افراد بي‌سواد و شهرنشين‌ها بيشتر است.
در ادامه غلامرضا حاجتي روانپزشک و دبير اجرايي سي و نهمين همايش روانپزشکي ايران نيز گفت: اختلالات رواني در صورتي که به موقع تشخيص داده نشود، 10 تا 20 سال از عمر بيمار مي‌کاهد. وي با بيان اينکه 60 درصد ايراني‌ها از وجود اختلالات رواني در خود بي خبرند، افزود: در سايه اين بيماري، روابط آنها در محيط و کار و جامعه مختل مي‌شود و بايد به سرعت خدمات سلامت روان دريافت کنند.
حاجتي خواستار توجه عامه مردم و نظام سلامت کشور به اهميت سلامت روان شد و بر پايش اختلالات روانشناختي در افرادي با سن بالاي 60 سال و نيز غربالگري سلامت روان در کودکان تاکيد کرد.وي تصريح کرد: توجه مردم و سازمان‌ها نسبت به حساسيت در مورد سلامت روان ضروري است، از سن 60 سال به بالا بايد اختلالات روانشناختي و غربالگري‌هاي سلامت روان براي کودکان انجام شود.
دبير اجرايي سي و نهمين همايش روانپزشکي ايران افزود: آموزش آحاد جامعه براي ارتقاي سلامت روان از سال‌هاي گذشته توسط انجمن روانپزشکان انجام مي‌شود و برنامه‌اي در مورد اختلالات روانپزشکي حاد به مجلس ارائه شده که هنوز به تصويب نرسيده است.اين روانپزشک تاکيد کرد که آموزش مهارت‌هاي زندگي تاثير زيادي در بهبود سلامت روان دارد و مراجعه به روانپزشک نيز براي بهبود سلامت رواني همچون دردهاي جسماني نياز است.
مجيد صادقي، رئيس سابق انجمن روانپزشکان ايران روان  نيز با اشاره به نقش‌هاي متفاوت اختلالات روان در افراد، گفت: مشکلات روان بسته به شرايط و و وضعيت دارد و خط کشي دقيقي نداريم و عوامل اجتماعي در آن دخالت دارد. وي ادامه داد:‌خيلي افراد داراي علائم رواني با علائم جسمي‌به روانپزشک مراجعه مي‌کنند. بيماري روان وقتي وضعيت جسمي‌آن بروز مي‌کند  حساس مي‌شود؛ در نتيجه ترجيح داده  مي‌شود فرد دچار اختلال رواني ابتدا به روانپزشک مراجعه کند و تشخيص و جهت درمان بايد توسط روانپزشک انجام گيرد. در ادامه، علي ناظري دبير علمي‌کنگره روانپزشکي گفت: نقش رسانه‌ها در خصوص آموزش روان به مردم بسيار کمک کننده و تأثير گذار است و بايد در آموزش روان بسيار تلاش کرد.
وي ادامه داد: 112 سخنراني، 6 کارگاه، 16 و بيش از 200 پوستر در کنگره سي و نهم روانپزشکي ارائه مي‌شود.سي و نهمين همايش روانپزشکي ايران از 18 مهر به مدت چهار روز در بيمارستان ميلاد و با حضور هزار متخصص و پزشک برگزار مي‌شود.
کد مطلب: 204296
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *