کاش وقتی شعار یا هدفی از سوی حاکمیت تدوین میشود، در ابتدای امر مسئولان و نهادهای مربوطه کمر همت به انجام آن میبستند تا به مثابه الگویی وجدانی – اخلاقی مردم را به سمت انجام و اعمال آن در جامعه سوق دهند. اگر مسئولان و همانهایی که شل و سفتی اقتصادِ ایران را رهبری میکنند، شعارها و برنامههای اقتصادی را به صورت واقعی عملیاتی میکردند، شاهد این موضوع نبودیم که آقای علمالهدی در نطقی بینظیر مردم را در عملی نشدن اقتصاد مقاومتی و شعار سال محکوم کند. وقتی چنین دیدگاهی در مورد مردم و اهداف بلند مدت اقتصادی از سوی نماینده ولی فقیه در شهر مشهد تبیین شود، خبرگزاریهای وابسته و خاص، باید هم وارد عمل شوند تا در عمل نشان دهند که این شعار و برنامه در عمل به باد فراموشی سپرده شده است. تسنیم، فارس و مهر از جمله این خبرگزاریهای هستند.
کاش وقتی شعار یا هدفی از سوی حاکمیت تدوین میشود، در ابتدای امر مسئولان و نهادهای مربوطه کمر همت به انجام آن میبستند تا به مثابه الگویی وجدانی – اخلاقی مردم را به سمت انجام و اعمال آن در جامعه سوق دهند. اگر مسئولان و همانهایی که شل و سفتی اقتصادِ ایران را رهبری میکنند، شعارها و برنامههای اقتصادی را به صورت واقعی عملیاتی میکردند، شاهد این موضوع نبودیم که آقای علمالهدی در نطقی بینظیر مردم را در عملی نشدن اقتصاد مقاومتی و شعار سال محکوم کند. وقتی چنین دیدگاهی در مورد مردم و اهداف بلند مدت اقتصادی از سوی نماینده ولی فقیه در شهر مشهد تبیین شود، خبرگزاریهای وابسته و خاص، باید هم وارد عمل شوند تا در عمل نشان دهند که این شعار و برنامه در عمل به باد فراموشی سپرده شده است. تسنیم، فارس و مهر از جمله این خبرگزاریهای هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حجم و فراوانی تیترهایی که در مورد خواستههای اقتصادی رهبری در این سایتها آمده، بیش از سایت رهبر جمهوری اسلامی است! البته هم نوا با تبلیغ منویات مقام رهبری در حیطه اقتصاد و به خصوص اقتصاد مقاومتی و همچنین حمایت از کالای ایرانی، انتقادات گردانندگان این خبرگزاریها به دولتمردان حسن روحانی با این محتوا که "چرا به خواستههای اقتصادی رهبری عمل نمیکنند" به وفور یافت میشود.
اما با ورود به سایت خبرگزاری تسنیم، اگر توان دل کندن از روشنگریهای گردانندگان سایت را در قبال ریشه مشکلات کشور داشته باشید، نگاهی هم به تبلیغاتی که در گوشه و کنار سایت چسبانده شدهاند بیندازید. با یک بررسی کوتاه وزن ادعاهای انعکاسی در این خبرگزاری خاص عیان میشود.
گوشه و کنار این خبرگزاری حکایت از اوضاعی دیگر دارد؛ اوضاعی که نمایانگر دو نیت متفاوت در قبال یک موضوع واحد است. تنها محوری که در نیات آنها جایی ندارد، ترویج واقعی اهداف اقتصادی کشور است. تجربه و تاریخ، دلیل محکمی بر این مدعا است. در چنین بنگاههای سخن پراکنی، هنگام طرح یک گفتمان حکومتی، در قدم اول و در نگاهی قیاسی، دولت مورد نقد قرار میگیرد و در ادامه بدون توجه به این اهداف و صرفا با تمسک به "هدف وسیله را توجیه میکند" حتی اگر هم شده گفتمان حکومتی مذکور را در عمل ذبح میکنند؛ چراکه منافعشان در این است. البته اگر دولت حاکم، یک دولت همکیش باشد، طرح گفتمان حکومتی همان و تشویق دولت همان! آیا باور ندارید؟ پس تبلیغ وسیع کالای خارجی در خبرگزاری تسنیم به چه دلیلی است؟ مگر غیر از این است که این خبرگزاری در طول یک هفته، چند خبر تحلیلی را در باب حمایت از کالای ایرانی تولید میکند؟ سپس با گره زدن آن به اقتصاد مقاومتی حجلهای به نام نقد از دولت تزیین میکند تا سنگینی هجمه خود را بر پیکیر دولت ارزانی دارد؟
تبلیغ فروش انواع لبتاپ، انواع تایر ماشین، انواع لوازم برقی که عموما برندهای خارجی هستند، آن هم از سوی خبرگزاری تسنیم چه هدفی میتواند داشته باشد؟ اگر این حجم از تبلیغات در سایتی وابسته به دولت صورت بگیرد، آیا این طیف سیاسی آرام مینشینند؟
موضوع دیگری که این خبرگزاری اصولگرا در حال تبلیغ آن است، توسعه گردشگری سایر کشورهاست. ترکیه مهمترین هدف تبلیغاتی این خبرگزاری است. تبلیغ هتلهای ارزان در شهرهای مختلف ترکیه در گوشه و کنار این سایت خودنمایی میکند. این در حالی است که کشور با بحران ارزی مواجه شده و رهبری به کرات در سخنان خود از عموم ملت ایران درخواست داشته که برای حل مشکلات، عزم خود را جزم کنند و صراحتا از مردم خواسته است که به کشورهای خارجی سفر نکنند. اما در عوض خبرگزاری "تسنیم" بر خلاف منویات رهبری هتلهای ارزان قیمت ترکیه را تبلیغ میکند و در ادامه از "کاتالیزور شدن اصلاحطلبان در بزنگاهها به نفع دشمن" گزارش تهیه میکند. واقعا چه کسانی در عمل به نفع دشمن عمل میکنند؟ چه کسانی بی توجه به احکام حکومتی هستند؟
در ساعت 7 و 35 دقیقه عصر روز یکشنبه، تبلیغ تردمیل آمریکایی در صفحات داخلی این خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی، جای تعجب دارد. حجم این تبلیغات به گونهای است که از 10 مورد تبلیغ در صفحات داخلی، حدودا 7 مورد آن به کالای خارجی یا سفر به خارج از کشور باز میگردد! فروش کفش آدیداس، برنج هندی، سفر به ترکیه، انواع گوشی موبایل خارجی، تایر و انواع لبتاپ با برندهای مشهور خارجی از جمله تبلیغات شگفت انگیز این خبرگزاری است.
همین روال در خبرگزاری "فارس" نیز وجود دارد. تبلیغ اقسام ادکلن خارجی، هارد اکسترنال با برند خارجی، خودرو خارجی و سفر خارجی از جمله تبلیغات موجود در صفحات داخلی این خبرگزاری وابسته است. در صفحات داخلی این خبرگزاری وابسته، حداقل 8 تبلیغ برای سفر یا خرید کالای خارجی به چشم میآید. این خبرگزاری وابسته، از جمله خبرگزاریهایی است که در ترویج منویات اقتصادی رهبر جمهوری اسلامی گوی سبقت را از سایرین ربوده؛ اما با این اوصاف، این خبرگزاری، در تبلیغ خلاف این منویات و با تمسک به "همت مضاعف و کار مضاعف" نهایت ارادت خود را در تبلیغ "کالای خارجی – سفر خارجی" به نمایش گذاشته است.
خبرگزاری مهر نیز دیگر خبرگزاری وابسته است که همطراز با فارس و تسنیم به مصرفگرایی در ایران و فروش کالای خارجی و سفر به خارج فعال است. در صفحات داخلی این خبرگزاری همزمان با حمله به جهان غرب، شاهد تبلیغ فروش انواع لباس با مدل مناسب فرهنگ غربی هستیم. این در حالی است که یکی از اهداف گشت ارشاد جمهوری اسلامی، مبارزه با حضور چنین پوششهایی در جامعه است. تبلیغ انواع کرمهای خارجی، پوشاک، ساعت، دامن و بلوز صورتی، کفش و هتلهای خارجی از جمله تبلیغات موجود در صفحات داخلی خبرگزاری مهر است.
البته همه ما میدانیم که خبرگزاری مانند زندگی خرج دارد ... اما این خبرگزاریهای وابسته که در تبیین دستورات سیاسی – اقتصادی رهبری حتی یک نقطه را هم از قلم نمیاندازند، چه جواب قانع کنندهای به اذهان عمومی دارند؟
راستی؛ شما مردم قصد سفر ندارید؟ در یکی از تبلیغات یکی از همین خبرگزاری ها چنین آمده: " اقامت در بلگراد اروپا شبی 21 هزار تومان". قیمت تحریک کنندهای است! ما رفتیم ... بلگراد ... بلگراد... ما داریم میآییم!
گزارش: سید مسعود آریادوست