کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهي به كارنامه هنري مصطفي زماني

آرامش در ایفای نقش

31 ارديبهشت 1396 ساعت 19:51

گاهي يك اثر نمايشي آن چنان مورد توجه قرار مي گيرد كه برخي عواملش را در كوتاه ترين زمان به شهرتي عجيب مي رساند.


گاهي يك اثر نمايشي آن چنان مورد توجه قرار مي گيرد كه برخي عواملش را در كوتاه ترين زمان به شهرتي عجيب مي رساند. سريال يوسف پيامبر به كارگرداني فرج اله سلحشور با همه ايرادات ساختاري و محتوايي،در مقطعي يكي از پربيننده ترين سريال هاي تلويزيون به حساب مي آمد. مصطفي زماني اين شانس را داشت كه حضور در عرصه هنرهاي نمايشي را با چنين شاه نقشي آغاز كند. بازي در قالب شخصيت يوسف پيامبر،زماني را مستعد ايفاي نقش هاي با ويژگي هاي مثبت نشان مي داد. جدا از سيماي خاص زماني،صداي دلنشين وي نيز در خلق چنين تصوير مثبتي از وي نقش مهمي ايفا مي كرد. با اين وجود زماني در انتخاب نقش هاي بعدي سعي كرد چنين تصويري را به نوعي بشكند و در قالب شخصيت هايي متفاوت ظاهر شود. نقش آفريني در آل (بهرام بهراميان) و كيفر (حسن فتحي) با چنين رويكردي ارزيابي مي شود. به خصوص در كيفر كه حسن فتحي تلاش نمود مصطفي زماني را با شخصيت سيامك، تا حدي به شمايل يك قهرمان نزديك كند. هرچند حضور زماني در قصه پريا (فريدون جيراني) و يك عاشقانه ساده (سامان مقدم) جاي پاي وي را در سينماي حرفه اي و تجاري ايران محكم كرد ولي بازي در ملكه (محمد علي باشه آهنگر) و جيب بر خيابان جنوبي (سياوش اسعدي) نشان داد كه زماني را بايد بيش از اين ها جدي گرفت.
شخصيت كاوه در جيب بر خيابان جنوبي كه جايزه بهترين بازيگر نقش اول را در جشن سينماي ايران برايش به ارمغان آورد،از آن دست فرصت هايي بود كه غالباً بازيگران مطرح ريسك حضور در چنين نقش هايي را نمي پذيرند. زماني اما به خوبي از اين موقعيت بهره برد تا بار ديگر توانايي خود را براي ايفاي نقش هاي متفاوت نشان دهد. اين چنين بود كه در خط ويژه (مصطفي كيايي) نيز در يك نقش منفي تاثيرگذار ظاهر شد تا مشخص شود كه براي او اهميت نقش مهم است،نه منفي يا مثبت بودن آن. مصطفي زماني با بازي در ماهي سياه كوچولو (مجيد اسماعيلي) تجربه ي بازي در قالب نقش هاي اكشن را آزمود و با حضور در جامه دران (حميدرضا قطبي) توانست تصوير قابل تاملي از يك ارباب زاده ي جوان و مغرور ارائه دهد.
با اين همه شايد بهترين و خاطره انگيزترين حضور مصطفي زماني در تمام اين سال ها به سريال شهرزاد (حسن فتحي) و ايفاي نقش فرهاد برگردد. شخصيتي دوست داشتني كه در كنار قباد (شهاب حسيني) و شهرزاد (ترانه عليدوستي) ضلع سوم يك مثلث عاشقانه ي تاثربرانگيز را كامل مي كند. از مصطفي زماني فيلم هاي يك روز بخصوص (همايون اسعديان) و تيك آف (احسان عبدي پور) در حال اكران است كه بايد ديد در كارنامه هنري مصطفي زماني در چه جايگاهي قرار مي گيرند.

فرهاد خالدي نيك

منتقد سینما


کد مطلب: 70347

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/70347/آرامش-ایفای-نقش

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir