کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلويزيون در سلطه ستاره مربع، مخاطب گريزان از تلويزيون

30 تير 1395 ساعت 17:32

چند سالي است كه صدا و سيما به دنبال مشكلات مالي، روش هاي نويني را براي درآمد زايي از تبليغات به كار گرفت كه با شيوه سنتي تبليغ كالاها و خدمات در فاصله پخش برنامه ها، قبل از پخش اخبار و پخش وسط سريال ها متفاوت بود.


چند سالي است كه صدا و سيما به دنبال مشكلات مالي، روش هاي نويني را براي درآمد زايي از  تبليغات به كار گرفت كه با شيوه سنتي تبليغ كالاها و خدمات در فاصله پخش برنامه ها، قبل از پخش اخبار و پخش وسط سريال ها متفاوت بود.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در اين شيوه كه در دو سال اخير رشد كرد و اخيرا به نقطه اوج خود رسيده است  تقريبا كل آنتن در اختيار تبليغات بازرگاني قرار مي گيرد و اگر فرصت و مجالي شد سريال و يا برنامه اي هم پخش مي شود.

موسسات برگزار كننده كلاس هاي آمادگي كنكور اولين گروهي بودند كه از اين فرصت استفاده كرده و آنتن تلويزيون را،  نه براي تبليغ چند ثانيه اي كتاب ها و آزمون هاي خود بلكه براي برگزاري تلويزيوني كلاس هاي كنكور  و حضور اساتيد و كارشناسان خود براي آموزش جديدترين روش هاي تست زدن در اختيار گرفتند و ضمن آموزش جند نكته تست زني كه مجموعه آموزشي رسمي كشور نتوانسته بود به دانش آموزان ياد دهد، بارها در برنامه هاي چند ساعته  به تبليغ كتابها، آزمون ها و دوره هاي تضميني و طلايي خود بپردازند و تلويزيون مجالي براي فرهنگ سازي نيابد.

تبليغات پيامكي روش ديگر  صدا و سيما بود كه با ايده راه اندازي باشگاه مخاطبان سريال هاي تلويزيوني شروع شد و مخاطب مي توانست با ارسال نظر خود يا پاسخ به گزينه اي در خصوص ديالوگ هاي سريال در مسابقه اي شركت كند  و برنده خودرو يا جايزه اي چند ميليوني باشد ولي همين كه مخاطب از همه جا بي خبر اولين  پيامك را ارسال مي كرد سيل پيامك ها و سوالات به سوي وي گسيل مي شد كه مي توانست با پاسخ دادن به آنها امتياز خودرا براي دريافت جوايز، بيشتر كند و  در روياي پول دارشدن يك شب ، ساعت ها با سامانه پيامك صداو سيما پيامك بازي كند و دغدغه بيكاري و فقر و ... را نداشته باشد.

صدا و سيما كه تلاش مي كند   وانمود كند از جديدترين فناوري ها و دستاوردهاي بشري عقب نمانده است همراه با كارگيري كدهاي يو اس اس دي يا همان ستاره مربع ها توسط بانك ها براي پرداخت قبوض و گرفتن اعتبار مكالمات تلفن همراه از طريق گوشي تلفن همراه، تبليغ اين روش نوين بانكي را در دستور كار خود قرار داد و روز به روز تبليغ ستاره مربع هاي مختلف كه هركدام  به بانك و موسسه مالي جداگانه اي تعلق دارند بيشتر شد و امروز  غالب ترين شكل و بيشترين تعداد تبليغ را به خود اختصاص داده است و همه برنامه هاي تلويزيوني  اعم از برنامه هاي توليدي سرگرمي  مانند ماه عسل و دورهمي و خنده وانه، برنامه هاي پخش زنده مسابقات ورزشي و اخيرا سريال هاي مناسبتي ماه رمضان  بارها و بارها و با كم ترين خلاقيّت و نوآوري به تبليغ ستاره مربع ها مي پردازند و اين نوع تبليغات به اشباع رسيده است و بعيد است از سوي مخاطب مورد پذيرش قرار گيرد.

نكته مهم اين است كه سلطه تبليغات بر صدا و سيما بوي‍ژه بر تلويزيون كمترين اثري بر افزايش كيفيّت برنامه هاي آن نداشته است و روز به روز شاهد افت مخاطب برنامه هاي پرمخاطب گذشته مانند خندوانه به علت تكراري بودن موضوعات و قالب هاي نمايشي هستيم و حتي سريال هاي مناسبتي نيز كه در گذشته مورد اقبال عمومي مردم بودند ديگر جمعيت زيادي را به سوي خود نمي كشانند كه اين امر نه از آمارهاي مركز پژوهش و هاي صدا و سيما كه از اخبار و گزارش هاي رسانه ها مشخص است، همان  رسانه هايي كه نماينده افكار عمومي هستند و در گذشته به پر مخاطب بودن برنامه ها و سريال هايي نير پايتخت و دود كش اذعان كرده بودند.

گزارش : مختار عباسی

 


کد مطلب: 58447

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/58447/تلويزيون-سلطه-ستاره-مربع-مخاطب-گريزان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir