; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - تلاش رسانه های پرشمار قالیباف برای نظرسازی - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشتازی عارف و روحانی در نظرسنجی ها،اصولگرایان را نگران کرده است

تلاش رسانه های پرشمار قالیباف برای نظرسازی

18 خرداد 1392 ساعت 17:14

نظرسازی برای ستاد قالیباف، ابزار رشد اعتماد به نفس نیست. این تنها بخشی از راهبرد جذب آرای اصلاح‌طلبان است. حامیان رسانه‌ای قالیباف همان قدر که در انتشار نظرسنجی‌های این گونه و پرکردن فضای رسانه‌ای از تحلیل‌هایی بر مبنای این نظرسنجی‌ها می‌کوشند، به موازات در تلاشند خود را در قطب مقابل سعید جلیلی جا بزنند.


حتی با وجود نمایش ناموفق محمدباقر قالیباف در مناظره روز گذشته، هواداران رسانه‌ای وی و اعضای ستادش در حال انتشار نظرسنجی‌هایی هستند که بر اساس آن‌ها سردار با اختلاف قابل توجهی در صدر جدول قرار گرفته است. اعضای ستاد وی می‌گویند تا پیروزی در دور نخست رقابت‌ها تنها به ۱۰ درصد دیگر از آرا نیاز دارند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، روی آوردن ستاد قالیباف به بهره‌گیری از نظرسنجی‌ها وقتی شدت گرفت که در روزهای نخست اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده پایگاه‌های خبری نسبتاً مستقلی که البته در هشت سال گذشته نزدیکی‌های خاصی به شهردار تهران داشته اند، اقدام به نظرسنجی از کاربران خود کردند و در یک جامعه آماری قابل توجه، کاندیداهای اصلاح‌طلب، یعنی روحانی و عارف، رای خیره‌کننده‌ای به دست آوردند. در نظرسنجی انتخاباتی سایت‌های عصر ایران و فرارو به ترتیب ۱۱۴هزار و ۵۴هزار تن شرکت کرده بودند و روحانی و عارف هر کدام چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آرا را در اختیار داشتند و قالیباف در رتبه بعدی پس از این دو قرار گرفته بود.
باید به این نکته توجه داشت که این نظرسنجی در روزهایی انجام شده بود که به واسطه رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی انجماد سیاسی در میان بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در نقطه اوج خویش قرار داشت. در عین حال از خاطر نباید برد که خطای محتمل نظرسنجی‌های اینترنتی از اندازه معیار بالاتر است. یکی از دلایل این امر پوشش طبقاتی اینترنت است. نمی‌توان ادعا کرد همه گروه‌های اجتماعی دسترسی و بهره‌گیری یکسانی از اینترنت دارند. از سوی دیگر مراجعان پایگاه‌های خبری در ایران نه بر اساس اصول‌ حرفه‌ای‌ نظیر بی‌طرفی که اتفاقا بر مبنای تمایلات سیاسی، مرجع خویش را انتخاب می‌کنند.
با این همه این اتفاق برای آن‌ها گران آمد و تمام توان خویش را برای تولید نظرسنجی‌های مطلوب به کار بستند. در مرحله اول، خبرگزاری مهر برای حمایت از حامی قدیم خویش به میدان آمد. خبرگزاری مهر در هفته نخست خرداد از نظرسنجی خود در میان ۱۵۰۰ تن از شهروندان تهرانی خبر داد و گفت عارف و روحانی تنها از غرضی پیشی گرفته اند و قالیباف با کسب ۳۵ درصد آرای تهرانی‌ها با اختلاف قابل توجهی در صدر قرار دارد.
در همین راستا نیز اعضای کمپین قالیباف تا همین امروز  اقدام به انتشار نتایج‌ نظرسنجی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند که به ادعای آن‌ها مربوط به صدا و سیماست و حکایت‌گر صدرنشینی بلامنازع قالیباف و نوسان کاندیداهای اصلاح‌طلب در میانه‌های جدول است.

جلیلی‌هراسی و قالیباف‌پناهی
نظرسازی برای ستاد قالیباف، ابزار رشد اعتماد به نفس نیست. این تنها بخشی از راهبرد جذب آرای اصلاح‌طلبان است. حامیان رسانه‌ای قالیباف همان قدر که در انتشار نظرسنجی‌های این گونه و پرکردن فضای رسانه‌ای از تحلیل‌هایی بر مبنای این نظرسنجی‌ها می‌کوشند، به موازات در تلاشند خود را در قطب مقابل سعید جلیلی جا بزنند.
آن‌ها آگاهند که سعید جلیلی به هر دلیلی رای منفی قابل توجهی دارد، پس چه بهتر که با بزرگ‌نمایی وی، این هشدار را به تغییرخواهان و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بدهند که چه بسا اگر قالیباف رای نیاورد، جلیلی بر سر کار می‌آید. کسی که وضعیت موجود را قهقرایی‌تر خواهد کرد. آن‌ها بدون اشاره مستقیم به نظرسازی‌هایی که عارف و روحانی را مشترکا در میانه جدول نشان می‌دهد در صدد القای این نکته اند که رای دادن به این دو سودی ندارد، اگر خواهان تغییر هستید رای خود را در سبد کسی بریزید که بخت مقابله با سعید جلیلی را دارد و آن هم کسی نیست جز شهردار تهران.
با این حال نظرسنجی‌هایی که رسانه‌های بیرون از سیطره قالیباف منتشر می‌کنند، نتایج دیگری را نیز نشان می‌دهد. یکی از این نظرسنجی‌ها را شبکه ایران، نزدیک به دولت و به نقل از یک مرکز معتبر منتشر کرده است. بر اساس گزارش شبکه ایران در روز دوازدهم خرداد، یعنی پیش از دو مناظره اخیر، نرخ مشارکت در حدود ۵۲ درصد بوده است. در این نظرسنجی روحانی با ۲۷ درصد در صدر، قالیباف با ۲۰درصد دوم و عارف با ۱۳درصد در جایگاه سوم بوده است.
تجربه دو انتخابات گذشته نشان داده، شرایط ایران به گونه‌ای نیست که اتکا به نظرسنجی‌ها امری منطقی باشد. نتیجه نهایی انتخابات پای صندوق‌های رای روشن خواهد شد، اما ظاهراً ستاد شهردار اصولگرا از نظرسنجی به عنوان یک حربه تبلیغاتی برای نومیدسازی اصلاح‌طلبان بهره می‌گیرد.


کد مطلب: 32868

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/32868/تلاش-رسانه-های-پرشمار-قالیباف-نظرسازی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir