کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش «مردم سالاری» از پاسخ‌های وزرا به خبرنگاران در حیاط دولت:

از رفع فیلترینگ تا پرداخت مطالبات بازنشستگان

19 مهر 1403 ساعت 15:55

اعضای کابینه چهاردهم روز چهارشنبه طبق روال هر هفته بعد از جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها در زمینه‌های مختلف پاسخ دادند.


گروه سیاسی- سیدمجید حسینی: اعضای کابینه چهاردهم روز چهارشنبه طبق روال هر هفته بعد از جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها در زمینه‌های مختلف پاسخ دادند.
توصیه پزشکیان به استانداران
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای استانداران خراسان رضوی، فارس و یزد، از آنان خواست همه تلاش خود را برای تحقق گفتمان وفاق ملی و بکارگیری مدیران بر اساس توانمندی‌ها فارغ از جنسیت و باور و قومیت به کار بگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در سخنانی ضمن توصیه استانداران جدید به تلاش مستمر برای تحقق گفتمان وفاق ملی و همچنین اهداف دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی،‌ بر لزوم توجه به استفاده از ظرفیت جوانان نخبه، بانوان و اقوام و مذاهب مختلف بدون در نظر گرفتن رویکردهای جناحی و با تاکید بر اصول مهم شایستگی، توانمندی و کارآمدی تاکید کرد.
پزشکیان همچنین از استانداران جدید خواست در توسعه استان‌ها ملاحظات زیست محیطی، رفع ناترازی‌های انرژی، مدیریت منابع و مصارف، پیگیری مجدانه برنامه دولت برای رفع کمبود در حوزه فضاهای آموزشی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های استان‌های محل ماموریت خود و رسیدگی جدی به محرومان را در دستور کار خود داشته باشند.
مهاجرانی: موضوع فیلترینگ در دولت در حال پیگیری است
سخنگوی دولت اعلام کرد: موضوع فیلترینگ در جلسه هیئت دولت مطرح شد و وزیر ارتباطات در حال پیگیری هستند.
به گزارش ایسنا، فاطمه مهاجرانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۴۱ درصد از پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ پرداخت شد.
وی همچنین از سفر معاون زنان رئیس جمهوری به طبس خبر داد و هدف آن را دیدار با خانواده‌های داغدار حادثه معدن طبس اعلام کرد و افزود: در این سفر معاون رئیس جمهوری بسته حمایتی مصوب دولت را در اختیار خانواده‌های داغدار حادثه معدن قرار می‌دهد تا کمی از فشار روحی آنها کم شود و مشکلات معیشتی آنها تا حدودی مرتفع شود.
سخنگوی دولت در ادامه با اعلام اینکه سه استاندار با تصویب هیات وزیران انتخاب شدند، گفت: غلامسحین مظفری به عنوان استاندار خراسان رضوی، حسینعلی امیری به عنوان استاندار فارس و محمدرضا بابایی به عنوان استاندار یزد انتخاب شدند.
مهاجرانی همچنین به بیان آخرین وضعیت فیلترینگ در دولت چهاردهم پرداخت وخاطرنشان کرد: موضوع فیلترینگ در جلسه هیات دولت مطرح شد که وزیر ارتباطات در حال پیگیری است. رئیس‌جمهور برهمان عهدی که بستند، هستند.
مهاجرانی در ادامه تصریح کرد که پرداخت به گندمکاران هم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا حل شود.
وی درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهوری نیز بیان کرد: برنامه سفر رئیس‌جمهوری در حال طراحی است. وی در این روزها چند سفر خارجی مثل نیویورک، قطر و ترکمنستان داشتند و بعد از آن سفرهای استانی طبق برنامه ریزی انجام خواهد شد، البته نمی‌خواهیم در این سفرها قول‌هایی بدهیم که امکان تحقق آنها وجود ندارد، زیرا این مساله در درازمدت به اعتبار دولت خدشه وارد می‌کند و رابطه دولت ملت هم دچار خدشه می‌شود.
وی در خصوص تعیین سقف جدید برای سوخت‌گیری خودروها در روزهای گذشته، گفت: ما در کشور ناترازی‌های جدی داریم، ولی همانطور که رئیس‌جمهوری قول داده‌اند، قبل از کار کارشناسی هیچ تصمیمی گرفته نمی‌شود. بعد از حمله موشکی ایران اتفاقی که در مساله بنزین رخ داد به دلیل حجم زیاد تقاضا بود که باید مدیریت می‌شد.
سخنگوی دولت درباره تاثیر عملیات نظامی ایران بر بازار ارز نیز گفت: میزان تغییر در بازار ارز بسیار و کم بود. تغییر ۲-۳ هزار تومانی کم بود و بازار دچار نوسان جدی نشد.
هشدار وزیر ارتباطات درباره فیلترشکن‌ها
سید ستار‌هاشمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع فیلترینگ مطالبه عمومی است و از ابتدا هم این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و در دستور کار جدی ما قرار دارد.
وی افزود: ما با تمام توان و انرژی برای گشایش در این زمینه موضوع را دنبال می‌کنیم و از ابتدا کارگروه‌های ویژه در این زمینه تشکیل دادیم و خودم هم در آن‌ها حضور داشتم.
وزیر ارتباطات یادآور شد: در آینده نزدیک به جمع‌بندی مناسبی می‌رسیم و اخبار خوبی را در این زمینه به مردم اعلام می‌کنیم.
هاشمی بیان کرد: ما نیز به وضعیت موجود نقد داریم و درباره محدودیت‌های ایجاد شده با ادله مختلف باور داریم باید در این محدودیت‌ها تغییر نگرش و نگاه اتفاق بیفتد و به‌روز آوری شود.
هاشمی ادامه داد: یکی از دلایل مربوط به امنیت سایبری است. به روایت آمار در گزارش‌هایی که منتشر شده به طور متوسط حدود دو سوم از مشترکان همراه از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند که بسیاری از آن‌ها از مجاری غیررسمی در اختیار قرار می‌گیرد و باعث می‌شود این گوشی‌ها یا سیستم‌ها به عنوان بستری برای حمله به زیرساخت‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد که آسیب جدی به امنیت سایبری است.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: استفاده از فیلترشکن‌ها هزینه مالی به سبد خانوارها اضافه کند و گردش مالی غیرشفافی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این اقتصاد غیرشفاف از جیب دولت خارج شده است و به جای اینکه برای توسعه زیرساخت استفاده شود وارد بازار غیرشفاف می‌شود.
هاشمی یادآور شد: از باب فرهنگی، فرزندان ما در معرض انواع و اقسام محتواها قرار گرفته‌اند که نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. در محتوایی که قبل از ۱۴۰۱ و فضای محدودسازی وجود داشت چنین چیزی را شاهد نبودیم.
وی گفت: از نظر فرهنگی کارکرد این بحث زیرسوال است. کیفیت شبکه نیز متاثر از آن شده و عملاً مردم نیز از کیفیت گلایه‌هایی داشته باشند که به حق است. باید زیرساخت‌های ارتباطی را ارتقاء دهیم. با اجماع و وفاق و تعامل می‌توان این گشایش را ایجاد کرد و کیفیت اینترنت را به صورت مشخص بالا برد.
وزیر ارتباطات درباره وابستگی‌های نسبی فروشندگان فیلترشکن‌ها تصریح کرد: کارهای امنیتی و اطلاعاتی در این خصوص انجام شده است اما به دلایل متعدد شاید خیلی راهگشا نباشد. در کوتاه‌مدت ممکن است کمک‌کننده باشد اما در طولانی‌مدت راهگشا نیست.
هاشمی افزود: اگر بر گردش مالی فروش فیلترشکن که در داخل کشور اتفاق می‌افتد تمرکز کنید، این مبالغ به سمت رمزارزی می‌رود و عملاً امکان پایش وجود ندارد. اگر در بحث‌های مرتبط با فیلترینگ و گشایش‌های آن به عنوان مطالبه عمومی و وعده دولت می‌گوییم شتابزده عمل نکنیم به همین دلیل است، چون اقدامات شتابزده ممکن است ما را به اهداف مشخص نرساند.
وی درباره بررسی میزان مصرف مردم و اینکه عده‌ای اعتقاد دارند بسته‌ها زودتر از موعد به اتمام می‌رسد، گفت: این گزارش‌ها را از مردم به صورت مستقیم و نمایندگان مردم دریافت کرده‌ایم و بر مبنای آن به تیم جدیدی که در سازمان تنظیم مقررات مستقر شده‌اند، دو ماموریت مشخص داده‌ایم؛ اول بررسی میزان مصرف اینترنت و واقعی بودن آن است که باید به پایش جدی منجر شود.
هاشمی ادامه داد: ماموریت دیگر هم بحث‌های مربوط به پوشش و کیفیت اینترنت در روستاهاست. گزارش‌های اولیه استخراج شده و امیدواریم در بازه زمانی کوتاه‌مدت نشست رسانه‌ای با حضور رسانه‌ها باشیم.
وزیر ارتباطات درباره وضعیت صنعت فضایی نیز اظهار کرد: در بحث صنعت ماهواره‌ای و فضایی و توسعه ماهواره‌ها با جدیت بیشتر موضوع را دنبال خواهیم کرد. به رئیس سازمان فضایی ماموریت دادیم با نگاهی که در دولت گذشته موضوع را دنبال کردند در این مسیر همراه ما باشند. آقای سالاریه از نظر تخصصی و دانشی جزو چهره‌های برتر کشور است از این رو در ادامه مسیر ابقا شده است.
تغییری در پرداخت یارانه‌ها ایجاد نمی‌شود
حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه دولت مصوب شد و با ابلاغ، احکام صادر خواهد شد.
وی یادآور شد: دیروز در مجلس توضیح دادم که دو موضوع مشکل قانونی دارد؛ یکی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دیگری هم مطالبات گندمکاران. در مورد مطالبات گندمکاران هم حدود ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شد و قیمتی تقدیمی که دولت باید برای آن بپردازد حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است که تا الان ۱۶۷ هزار میلیارد تومان آن که در قانون بودجه پیش‌بینی شد، پرداخت شد و برای مازاد آن اجازه نداشتیم که با هماهنگی قوا، امروز در جلسه سران قوا مطرح می‌شود.
پورمحمدی اظهار کرد: قرار است به سازمان برنامه مجوزی دهند تا با فوریت مطالبات گندمکاران را به ویژه در مورد کسانی که در مناطق سردسیر هستند و مطالبات‌شان پرداخت نشده، وصول شود.
پورمحمدی تاکید کرد: جلسات دولت به لایحه بودجه می‌پردازد و ارقام در دولت بحث شده است و در کنار آن در جلساتی بین حوزه‌های اقتصادی دولت و مجلس گفت‌وگو و دیدگاه‌ها را بهم نزدیک می‌کنیم. به فوریت به احکام هم خواهیم پرداخت تا لایحه بودجه را در موعد مقرر تقدیم مجلس کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش حقوق کارمندان به این شیوه است که هم افزایش حقوق و هم عدالت را در پرداخت در نظر بگیریم. ضریب افزایش حقوق ۲۰ درصد است اما معافیت حقوق‌بگیرانی که کمترین حقوق را می‌گیرند ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. کسانی که تا الان ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و از مالیات معاف بودند به سقف ۲۴ میلیون تومان می‌رسد. کسانی که تا ۲۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. وی ادامه داد: همچنین دولت پرداختی بابت اجرای قانون جوانی و جمعیت خواهد داشت که حدود هشت درصد به پرداختی‌های دولت اضافه خواهد شد و کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند که در قانون جوانی و جمعیت قید شده‌اند، بر این اساس متوسط پرداختی‌های دولت ۲۸ درصد خواهد بود و اگر معافیت‌هایی هم که داده شده، در نظر گرفته شود بیش از ۳۰ درصد خواهد شد. پورمحمدی همچنین تصریح کرد: تغییری در پرداخت یارانه‌ها ایجاد نمی‌شود و درباره حامل‌های انرژی و تغییر قیمت‌ آن نیز هیچ تصمیم‌گیری نشده است.


کد مطلب: 224547

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/224547/رفع-فیلترینگ-پرداخت-مطالبات-بازنشستگان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir