; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - سناريوی پيچيده مقاومت در خط مقدم - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حزب‌الله عليه اسرائيل رسما اعلان جنگ کرد

سناريوی پيچيده مقاومت در خط مقدم

3 مهر 1403 ساعت 23:16

اسرائيل تمرکز خود را از غزه به جبهه شمالي  و نبرد با لبنان منتقل کرده است. حملات ترکيبي جنگنده‌هاي صهيونيستي و جنگ رواني معطوف به کشتار مردم لبنان شده است. طبق آخرين آمار تا لحظه تنظيم اين گزارش حدود 600 نفر شهيد و 1750 نفر زخمي شده‌اند.


گروه بين‌الملل- علي ودايع: اسرائيل تمرکز خود را از غزه به جبهه شمالي  و نبرد با لبنان منتقل کرده است. حملات ترکيبي جنگنده‌هاي صهيونيستي و جنگ رواني معطوف به کشتار مردم لبنان شده است. طبق آخرين آمار تا لحظه تنظيم اين گزارش حدود 600 نفر شهيد و 1750 نفر زخمي شده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حزب الله رسما اعلام کرد با اسرائيل وارد جنگ شده است. رژيم صهيونيستي و حزب‌الله در نزديک به يک سال گذشته از جنگ غزه، به طور پيوسته در حال تبادل آتش بوده‌اند، اما در هفته گذشته تل‌آويو تصميمي ديگر گرفته و حملات عليه اين گروه را به شيوه‌اي چشمگير افزايش داده است.
رهبران رژيم صهيونيستي ادعا دارند که آنها از اين طريق به دنبال «تشديد تنش با هدف کاهش تنش» هستند تا بدين ترتيب طرف مقابل را وادار به يک راه حل ديپلماتيک کند.سي ان ان مي‌گويد اما اين راهبرد را پرخطر و داراي کاستي‌هاي بسيار است و «اين شايد روشي براي فريب آمريکا به عنوان متحد تل‌آويو باشد تا باور کند که راه حل ديپلماتيک، همچنان هدف اسرائيل است.» سي ان ان، با اشاره به حملات هفته گذشته رژيم صهيونيستي به اعضاي حزب الله از طريق انفجار پيجرها که منجر به شهادت شمار بسياري از زنان و کودکان شد، خاطرنشان کرده است: «حزب الله اگرچه ممکن است در يک واکنش يکپارچه به حملات اسرائيل آسيب ببيند، اما با گذشت زمان، آنها ممکن است قيام کنند و با شدت بيشتري پاسخ دهند.»
نکته اينجاست که انفجار پيجرها در جامعه لبنان و برخي کشورهاي منطقه يک همدلي و انسجام براي مقابله با اسرائيل را ايجاد کرده است. افزايش پشتوانه حمايتي در جامعه لبنان وضعيتي است که دقيقا نقطه مقابل هدف گذاري نتانياهو براي تضعيف روحيه مقاومت قرار دارد.
استفاده حزب الله از موشک‌هاي دوربرد
ظرف 72 ساعت گذشته، حزب الله در واکنش به حملات رژيم اشغالگر دست و پا بسته عمل نکرده است. جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد که موشک‌هاي «فادي 3» را براي نخستين بار وارد ميدان نبرد کرده و پايگاه نظامي «شمشون» (سامسون) - مرکز تجهيزات منطقه‌اي رژيم صهيونيستي واقع در غرب منطقه اشغالي طبريا- را با اين موشک‌ها هدف قرار داده است.
رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي همچنين از اصابت 4 فروند موشک به «روش بينا» در نزديکي صفد و وارد آمدن خسارت به زيرساخت‌هاي آن خبر دادند.حزب‌الله لبنان همچنين در ادامه حملات خود به مواضع رژيم صهيونيستي، تعدادي از پايگاه‌هاي نظامي و نقاط مختلف در شمال فلسطين اشغالي را آماج حملات خود قرار داد.
رسانه‌هاي صهيونيستي گزارش دادند که حزب‌الله طي يک ساعت و نيم، حداقل105 موشک به شمال فلسطين اشغالي شليک کرده است.
حملات حزب‌الله منجر به ترس و وحشت صهيونيست‌ها شده است؛ طوري که تمامي فعاليت‌هاي آموزشي در شهر اشغالي حيفا، تعطيل و همچنين از شهرک نشينان خواسته شده است که به پناهگاه‌ها بروند.برخي در تل آويو نگران ورود اسرائيل به جنگ زميني با حزب الله هستند.
آماده باش گروه‌هاي  مقاومت عراق
گروه‌هاي مقاومت عراق در نشستي با حضور فرماندهان و نمايندگان خود در بغداد براي بررسي وضعيت لبنان توافق کردند که از حزب الله لبنان براي مقابله با رژيم اشغالگر اسرائيل حمايت نظامي، تسليحاتي و انساني انجام دهند.
آنها همچنين توافق کردند که به حملات موشکي و پهپادي خود از داخل خاک عراق و سوريه به سمت اهدافي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين با شدت بيشتري ادامه دهند.
گروه‌هاي مقاومت عراق با اشاره به وجود پايگاه‌هاي آمريکايي در عراق و سوريه هشدار دادند که با هر طرفي که از اين رژيم اشغالگر حمايت کند، مقابله خواهند کرد.
يکي از اعضاي برجسته مقاومت اسلامي عراق به العربي الجديد گفت: در اين نشست بيش از دو ساعته در منزل يکي از فرماندهان گروههاي مقاومت، فرماندهان و نمايندگان کتائب «حزب الله»، جنبش «النُجَباء»، جنبش «انصارالله الاوفياء»، گروه «امام علي» (ع) و کتائب «سيدالشهدا» حضور داشتند. اين نشست با توافق بر سر چند نکته به پايان رسيد که مهمترين آنها ورود مستقيم به نبرد در کنار حزب الله و مقاومت لبنان عليه هرگونه تهاجم زميني احتمالي توسط دشمن صهيونيستي بود.
تبعات سنگين جنگ زميني
سي ان ان  معتقد است که «يک جنگ زميني تمام عيار ميان ارتش خسته اسرائيل و حزب الله به عنوان يک گروه باتجربه و خشمگين در جنوب لبنان مي‌تواند براي کابينه بنيامين نتانياهو فاجعه بار باشد و اين دقيقا همان چيزي است که حزب‌الله در آن استاد است و انتظارش را مي‌کشد.»
سي ان ان سپس به هدف رژيم نتانياهو که افزايش تنش با هدف کاهش تنش ياد شده، اشاره و تشريح کرده است: «احتمالا اسرائيل اميدوار است که با تشديد حملات عليه حزب‌الله، اين گروه آنقدر آسيب ببيند تا در نهايت به دليل ترس ناشي از تلفات بيشتر غيرنظاميان تا شمال «رودخانه ليطاني» عقب‌نشيني کند و در نهايت برابر خواسته‌هاي دشمن سر خم کند و بدين ترتيب شهروندان اسرائيلي به شمال مناطق اشغالي بازگردند.»
اين رسانه آمريکاي تصريح مي‌کند؛ «شايد نتانياهو به دلايلي براي پيشرفت سياسي شخصي خود فکر کند که مي‌تواند حزب الله را بمباران کند و آنقدر به آنها آسيب بزند تا تغيير کيفي در ساختار اين گروه شبه نظامي ايجاد کند. اما جنگ‌ها هرگز به همين جا ختم نمي‌شوند. حزب الله دوباره خود را بازسازي خواهد کرد، زيرا اين گروه بر پايه کشور لبنان و شيعيان آن بنا نهاده شده است. به باور نويسنده، درسي که ناتو اندک اندک درافغانستان آموخت، در اينجا بايد مورد توجه قرار گيرد؛ اينکه کشتن فرماندهان بي پايان آنها را نابود نمي‌کند، بلکه جانشينان خشمگين تري براي مذاکره برجاي مي‌گذارد.»
اختلاف آشکار واشنگتن و تل آويو
آمريکا در ميان جنون نتانياهو اگرچه تمام قد از جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي حمايت کرده است اما واشنگتن علاوه بر هزينه‌هاي سنگين نظامي، مالي و ديپلماتيک نگران جدال مستقيم با ايران است.
روزنامه معاريو مي‌نويسد: «گسترش جنگ عليه حزب‌الله نه تنها نشان دهنده شديدترين تشديد تنش از زمان جنگ دوم لبنان است، بلکه نشان دهنده شکاف بزرگ بين جو بايدن، رئيس جمهور آمريکا و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل است. دولت بايدن در حال درک اين موضوع است که احتمال دستيابي به يک توافق براي تبادل اسرا و آتش‌بس در شمال و جنوب، در چهار ماه آخر دوره رياست جمهوري بايدن، «صفر» است.» روزنامه نيويورک‌تايمز صراحتا مي‌نويسد:«نتانياهو، آرزوهاي بايدن براي رسيدن به آتش بس را به آتش کشيد. » نيويورک‌تايمز با اشاره به تجاوزات رژيم صهيونيستي به لبنان نوشت: اگرچه، اين روزها، بسياري از مقامات تيم امنيت ملي بايدن، به طور غير علني و در خلوت، چندان تلاشي براي پنهان کردن عصبانيتشان از نخست‌وزير اسرائيل نمي‌کنند. آن‌ها حالا، واضح‌تر درباره تماس‌هاي تلفني متشنج رئيس‌جمهور آمريکا با نتانياهو يا سفرهاي مايوس‌کننده «آنتوني بلينکن» وزير امور خارجه آمريکا به قدس اشغالي صحبت مي‌کنند که به او، شخصا از سوي نخست‌وزير به طور غيرعلني تضمين‌هايي داده مي‌شد و چند ساعت بعد، نتانياهو کارهايي مغاير با آن انجام مي‌‎داد.
مجموعه رفتار نتانياهو رسما بايدن را يخ روي سنگ کرده است. نخست وزير رژيم صهيونيستي که مي‌داند در صورت پيروزي «کامالا هريس» از سوي دموکرات‌ها تحت فشار قرار مي‌گيرد تا آتش بس را بپذيرد؛ مي‌خواهد با گسترش جنگ، کارت هديه به «دونالد ترامپ» بدهد. نتانياهو مي‌داند فرداي جنگ غزه و آتش بس توسط خود اسرائيلي‌ها به چهار ميخ کشيده خواهد شد. پس،نخست وزير اسرائيل به هرقيمتي جنگ مي‌خواهد.
وضعيت پيچيده جنگ
يک حساب و کتاب ساده نشان مي‌دهد که اسرائيل برنده جنگ با لبنان نخواهد بود. وضعيت ميدان مطلوب يک جنگ زميني شبيه سال2006 نيست، مضافا اين که خاطره تلخ سرنوشت جنگ 33 روزه روي ذهن اتاق جنگ اسرائيل سنگيني مي‌کند. «الياس فرحات» ژنرال بازنشسته ارتش لبنان به روزنامه آمريکايي گفت: «حزب‌الله سلاح‌هاي نامتقارني دارد. آن‌ها مهارت خود در استفاده از موشک‌هاي ضدتانک را در 2006 ثابت کرده‌اند و به‌خوبي آموزش ديده‌اند.»
در سال 2006 تخمين زده مي‌شد که حزب‌الله حدود 12 هزار موشک و راکت در اختيار داشته باشد، اما آمارهاي جديد نشان مي‌دهد که در هفته‌هاي منتهي به هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان حدود 150 هزار موشک و راکت را در انبارهاي خود ذخيره کرده داشته است.
بر اساس اين گزارش، حزب‌الله در جنگ 2006 عمدتاً به راکت‌هاي هدايت‌ناپذير تکيه داشت، اما امروز موشک‌هاي ضدتانک الماس را در اختيار دارد، موشک‌هايي که به اذعان رسانه آمريکايي با موشک آمريکايي «جاولين» قابل مقايسه هستند و به حزب‌الله اين امکان را داده‌اند تا حملات خود را با دقت بيشتري انجام دهد.
حملات اسرائيل با ناديده گرفتن تلفات غيرنظاميان مي‌تواند هزينه‌هاي بد و سنگيني براي تل‌آويو برجاي گذارد و از همين رو دقيقا مشخص نيست که چه راهي در پيش دارد. آنچه که درباره رفتارشناسي حزب الله صراحتا مي‌توان گفت؛ اين است که همواره نصرالله سناريوهاي مختلف را براي شرايط مختلف اجرا مي‌کند.
در آن طرف ميدان، جامعه خسته اسرائيل کشش يک نبرد ديگر در جبهه شمالي را ندارد.فشار رواني جنگ غزه، سرنوشت اسراي اسرائيلي، رکود اقتصادي، فرار سرمايه، بگو مگوهاي اپوزيسيون صهيونيستي، مجادله حريدي‌ها، عمليات وعده صادق، سندروم ساعت صفر ايران، شليک‌هايپرسونيک يمن به اندازه انفجار يک ابر بمب ويرانگر است.
دغدغه منتقدين نتانياهو اين است که ناکامي اسرائيل در جنگ غزه منجر به کنترل حماس نشده، حالا در جنگ با غزه منجر و معادلات پيچيده ممکن است منجر به يک فاجعه بي بازگشت براي رژيم صهيونيستي شود. آيا اسرائيل دم به ميدان مين حزب الله مي‌دهد يا صرفا به کشتار دسته جمعي مردم لبنان ادامه مي‌دهد؟ محتمل ترين وضعيت ادامه زد و خوردهاي سنگين در خط مقدم مقاومت است اما  صبراستراتژيک تهران هم يک پارامتر تاثير گذار است که هر لحظه ممکن
است لبريز شود.


کد مطلب: 223615

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/223615/سناريوی-پيچيده-مقاومت-خط-مقدم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir