کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روند ناترازی برق از سال ۱۴۰۰ شدت گرفت

رفع ناترازی برق مستلزم ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

28 شهريور 1403 ساعت 1:04

ناترازی‌ها در ایران در سال‌های اخیر به مهم‌ترین چالش تبدیل شده است و با روی کار آمدن دولت چهاردهم نیز بزرگترین اقدام دولتمردان به زعم دکتر پزشکیان، رئیس جمهور، باید مقابله با ناترازی‌های موجود در حوزه‌های مخلتف باشد. در این بین ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی از جمله نابرابری در تولید و مصرف حامل‌های انرژی از جمله برق، سوخت، گاز و آب بیش از پیش ملموس شده و از دید مردم و مسئولین پنهان نیست.


گروه اقتصادی – حسین قبادیان: ناترازی‌ها در ایران در سال‌های اخیر به مهم‌ترین چالش تبدیل شده است و با روی کار آمدن دولت چهاردهم نیز بزرگترین اقدام دولتمردان به زعم دکتر پزشکیان، رئیس جمهور، باید مقابله با ناترازی‌های موجود در حوزه‌های مخلتف باشد. در این بین ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی از جمله نابرابری در تولید و مصرف حامل‌های انرژی از جمله برق، سوخت، گاز و آب بیش از پیش ملموس شده و از دید مردم و مسئولین پنهان نیست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، مهم‌ترین عارضه‌ای که صنعت برق در سال‌های اخیر به آن دچار شده ناترازی در تأمین و تقاضای برق در ایام اوج مصرف است.
برنامه هفتم پیشرفت هدف‌گذاری‌های متعددی برای بخش برق کشور داشته که نظارت بر میزان تحقق آنها مستلزم پایش مداوم شاخص‌های کلان این بخش است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌اخیرا با انتشار گزارشی از میزان ناترازی‌ها در حوزه برق به بررسی شاخص‌های کلان بخش برق در سال ۱۴۰۲ به عنوان آخرین سال قانون برنامه ششم توسعه پرداخته است.
مهم‌ترین عارضه‌ای که صنعت برق در سال‌های اخیر به آن دچار شده ناترازی در تأمین و تقاضای برق در ایام اوج مصرف است. بررسی شاخص‌های کلان بخش برق در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد اگرچه ظرفیت اسمی‌نیروگاههای کشور ۱/۷ درصد افزایش یافته اما رشد تقاضای برق در زمان پیک ۵/۸ درصد بوده و به همین دلیل ناترازی برق شدت گرفته است.
ظرفیت اسمی‌ نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ با ۱/۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۹۲.۳۵۱ مگاوات رسیده است. همچنین روند ناترازی برق در کشور تقریباً از سال ۱۳۹۲ شروع شده و از سال ۱۴۰۰ به بعد شدت گرفته است. اختلاف میان تقاضای پیک و قدرت تأمین شده در لحظه پیک در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده است. لذا در کنار افزایش تولید باید برنامه‌های مدیریت و بهینه سازی مصرف برق مورد توجه جدی قرار گیرند. در حوزه تنوع سید تولید برق نیز آمار موجود نشان دهنده اتکای بیش از حد بیشتر از ۹۰ درصد تولید برق کشور به سوخت‌های فسیلی است.
ناترازی گاز طبیعی در فصل سرد و همچنین زیان‌های اقتصادی و زیست محیطی سوخت‌های مایع توجه بیشتر به توسعه منابع غیر فسیلی تولید برق به خصوص تجدیدپذیر و افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی را ایجاب می‌کنند.
برق صنعت را قطع می‌کنند گازوئیل هم نمی‌دهند
محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از وضع موجود اعلام کرد: قطعی بیش از دو روز در هفته برق کارخانجات در حالی صورت گرفته که به آنها گازوئیل هم اختصاص پیدا نکرده و این امر هم باعث کاهش تولید و هم آسیب به تجهیزات و مواد اولیه شده است.
وی افزود: همچنین بنا بر اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق تهران روند شامخ کل اقتصاد ایران در مرداد ماه به طور محسوسی کاهش یافته است، این امر نشان می‌دهد وضعیت کسب وکارها در کل اقتصاد همچنان در حال تضعیف است به قدری که شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در مرداد ۱۴۰۳ معادل ۴۴.۹ محاسبه شده است، این شاخص همچنین نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌های اقتصادی ما همچنان کاهشی است و پس از تعدیل فصلی این شاخص برای مرداد ۴۷.۴ برآورد شده است و این نشان دهنده تداوم رکود برای چهارمین ماه پیاپی است.
نجفی عرب ادامه داد: علاوه بر تعطیلات تابستانی برخی صنایع قطعی برق نیز به عنوان یکی از عوامل محدودکننده رشد صنعت در ماه مرداد به عنوان یک الگوی تکراری معنادار تبدیل شده است و نشان دهنده مزمن شدن مشکل است.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: سالانه پنج تا شش درصد رشد مصرف برق داریم و در همان حال ۱۷۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ مگاوات ناترازی داریم در برنامه هفتم توسعه باید ۳۰هزار مگاوات برق سرمایه‌گذاری در صنعت برق داشته باشیم و این امر به ۳۵ میلیارد دلار ارز نیاز دارد، تداوم شرایط کنونی در سال آینده گرفتاری ما در قطعی برق بیشتر از امسال خواهد بود در مرداد ۲۶ رشته صنعتی غیر از صنایع غذایی با کاهش شاخص کل رو به رو بوده‌اند و عدد کمتر از ۵۰ را ثبت کرده‌اند.


کد مطلب: 223222

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/223222/رفع-ناترازی-برق-مستلزم-۳۵-میلیارد-دلار-سرمایه-گذاری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir