کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر اقتصاد به ضرورت بازگشت اعتماد به بازار بورس تاکید کرد

خشنودی شاخص از تغییر مدیریتی سازمان بورس

28 شهريور 1403 ساعت 1:02

شاخص بورس در تالار سرمایه که چند مای است روی خوش به سهامداران نشان نداده است همچون موجود زنده نسبت به تغییر رئیس سازمان بورس واکنش نشان داد و با رشد 16 هزار واحدی از این تغییر مدیریتی خوشنود شد.


گروه اقتصادی – شهرام صدوقی: شاخص بورس در تالار سرمایه که چند مای است روی خوش به سهامداران نشان نداده است همچون موجود زنده نسبت به تغییر رئیس سازمان بورس واکنش نشان داد و با رشد 16 هزار واحدی از این تغییر مدیریتی خوشنود شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، روزگذشته نسیم خوش رشد شاخص بورس به تالار شیشه ای بازار سرمایه وزیدن گرفت و در پایان معاملات روزگذشته با ۱۶ هزار و ۵۸۶ واحد رشد در ارتفاع ۲‌ میلیون و ۸۴ هزار و ۱۵۲ واحد قرار گرفت. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۱۲ میلیارد و ۱۴۱ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۲۳۵ هزار معامله به ارزش ۸۱ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.همچنین معامله‌گران در فرابورس بیش از ۶ میلیارد و ۸۹۱ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۳۴ هزار و ۳۳۵ معامله داد و ستد کردند.بر اساس این گزارش، روز سه شنبه وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تکریم و معارفه ریاست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز ما با کمبود سرمایه در بورس روبرو هستیم و اگر قرار باشد اعتماد به بازار سرمایه باز گردد باید عملکرد سازمان بورس مطلوب باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: سازمان بورس سه وظیفه مهم دارد که یکی افشای کدها است دوم این‌که سازمان بورس باید با فعالین بازار جلسات متعدد برگزار کند و وظیفه سوم به برخورد با فساد و شفاف سازی باز می‌گردد. امروز بسیاری از صاحبنظران و فعالین بازار سرمایه از عملیات‌های موجود در این بازار گلایه می‌کنند.بنابر این گزارش، عبدالناصر همتی گفت : مقام معظم رهبری امسال را به عنوان جهش تولید نام‌گذاری کردند و این موضوع برای ما خیلی مهم است که در این راستا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.وی ادامه داد: امروز آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که توفیق ما در این راستا خیلی مطلوب نیست و حتی بعید است به رشد چهار درصدی در پایان سال برسیم.وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: بخش مهمی از تولید به بازارهای مالی باز می‌گردد. کشورهای مهم اقتصادی در دنیا به خاطر قدرت مالی بالا، توان تولید و رشد اقتصادی دارند اما امروز ما درگیر هماهنگی‌های دولتی هستیم که این موضوع به حکمرانی غلط اقتصادی ما باز می‌گردد.همتی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه با قانون جدید تامین مالی تولید و زیرساخت که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است هماهنگی نهادهای اقتصادی به صورت مطلوبی پیش‌بینی شده است.وی ادامه داد: امروز ما به صورت جدی با کمبود سرمایه در بازار سرمایه روبرو هستیم و اگر قرار باشد اهتمام به بورس بازگردد باید عملکرد سازمان بورس مطلوب باشد.وی در رابطه با مشکلات تولید تصریح کرد: ما به چه جایگاهی در اهداف چشم‌انداز 1404 رسیده‌ایم. معنا ندارد وقتی که کمبود برداریم تولید را متوقف کنیم. امروز دغدغه مدیران این است که آیا قطع برق خانه‌ها بهتر است یا قطع برق صنایع تولیدی و اینگونه است که امروز 50 درصد از حاشیه سود شرکت‌ها کاهش یافته است. همتی اضافه کرد: امیدوارم آقای صیدی در جایگاه خود محکم باشد و اجازه ندهد که تصمیمات تحمیلی بر بازار بورس اثر گذاشته و به اقتصاد لطمه بزند.وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امروز مشکلات اقتصادی کشور بسیار زیاد است و ما نیز با علم به این مشکلات وظایف را برعهده گرفته‌ایم. سازمان بورس نیز باید به مرکز اعتبار کشور تبدیل شود.وی گفت: متاسفانه امروز تمام بار مالی تامین سرمایه بر دوش سیستم بانکی ناتراز است و متاسفانه با افزایش نرخ بهره در شبکه بانکی خروج سرمایه از بازار سرمایه بیشتر شده و حتی به ناترازی بانک‌ها نیز دامن زده است.همتی اضافه کرد: در حالی که مهم‌ترین محل برای تامین مالی مولد بازار سرمایه است اما امروز 50 میلیون سهامدار داریم که متاسفانه فعالین این بازار بسیار کمتر از سهامداران این بازار است.
توان بازار سرمایه برای رسیدن به یک جهش بزرگ
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح اهداف خود اظهار کرد: ظرفیت‌های بازار سرمایه بسیار عظیم است و این بازار جایگاه یک جهش بزرگ را دارد.
حجت‌اله صیدی در مراسم تکریم و معارفه ریاست سازمان بورس گفت: ابتدا از وزیر اقتصاد و شورای عالی بورس به خاطر اعتمادی که به اینجانب داشتند تشکر می‌کنم.وی ادامه داد: من به دو دلیل تصمیم گرفتم این وظیفه را بپذیرم. یکی این‌که من از ابتدا در بازار سرمایه بزرگ شده‌ام و دوم این‌که ظرفیت‌های بازار سرمایه بسیار عظیم است و این بازار جایگاه یک جهش بزرگ را دارد و امروز در آستانه این جهش بزرگ قرار گرفته‌ است. دلیلی ندارد که بازار سرمایه ما در حد ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی ما بزرگ نباشد.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: سازمان بورس به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر سه ماموریت را برعهده دارد. یکی صیانت از حقوق سهامداران، دوم ارتقاء کارایی بازار و سوم تسهیل در تشکیل سرمایه است که این سه ماموریت یک ارتباط درهم تنیده با یکدیگر دارند.صیدی اظهار کرد: اما سوال اصلی این است که کدام یک از ماموریت‌ها اهمیت بالاتری دارد ارتقاء کارایی بازار سرمایه از دیگر ماموریت‌ها اهمیت بیشتری دارد چرا که وقتی بازار ارتقاء پیدا می‌کند تشکیل سرمایه نیز تسهیل می‌شود. ارتقاء بازار عوامل و مسیرهای متفاوتی دارد که انتشار اطلاعات، افشای اطلاعات و شفافیت کامل اطلاعاتی در این راستا بسیار مهم است. ما باید عدم تقارن اطلاعاتی را به محدوده صفر درصد برسانیم چرا که در بازار سرمایه همه وظایف از اطلاعات ناشی می‌شود.
وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که انتشار اطلاعات و قابل اتکاء تسریع شود و بحث گزارشگری مالی مهم‌ترین وظیفه حسابررسی سازمان بورس است بنابراین گزارشگری مالی یکی از اهداف و برنامه‌های ما در سازمان بورس است.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: ما باید کاری کنیم که موضوع گزارشگری مالی تا حد ممکن ارتقاء پیدا کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم‌های بهتری گرفته و در این شرایط است که محیط منصفانه ایجاد شود.


کد مطلب: 223221

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/223221/خشنودی-شاخص-تغییر-مدیریتی-سازمان-بورس

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir