کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» اولین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

صداقت، صراحت و شفافیت پزشکیان پیش چشم افکار عمومی

28 شهريور 1403 ساعت 0:55

نشست خبری رئیس دولت چهاردهم روز دوشنبه برگزار شد. این نشست اولین نشست رسانه‌های عمومی با رئیس دولت جدید بود.


گروه سیاسی- رحمان زین الدین: نشست خبری رئیس دولت چهاردهم روز دوشنبه برگزار شد. این نشست اولین نشست رسانه‌های عمومی با رئیس دولت جدید بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پزشکیان برخلاف روسای جمهوری پیشین که چند روز پس از انتخاب از سوی مردم، به عنوان رئیس جمهوری منتخب با رسانه‌ها نشست خبری برگزار می‌کردند، این کار را نکرد و حتی به گفته خودش در برابر انتقادات ایستاد گفت که باید کاری انجام شود تا من در برابر آن پاسخگو باشم. این اولین نکته ای بود که در صحبت‌های روز دوشنبه رئیس دولت دریافت شد.
البته در این نشست نکات بسیار مهم دیگری هم وجود داشت، اما در مجموع فضای جدیدی را خبرنگاران درباره حضور در نشست‌های خبری با روسای جمهوری تجربه کردند.
ارتقای جایگاه رسانه‌ها در دولت چهاردهم
از آن جمله حتی نکات بسیار مهم هم از سوی برگزار کنندگان مورد توجه قرار گرفته بود که یکی از آنها جایگاه خبرنگاران برای پرسش بود که در جایگاهی می‌ایستادند که رئیس جمهوری برای گزارش اولیه در آن جایگاه ایستاد و به گفته برگزار کنندگان نشست خبری، رئیس جمهوری و خبرنگاران در یک سطح قرار گرفتند و حتی در سالن هم دیده می‌شد که برخی از وزرا از جمله نوری قزلجه وزیر جهادکشاورزی و اتابک وزیر صمت در ردیف دوم نشسته بودند و برخی از خبرنگاران قدیمی در ردیف ابتدایی در کنار عباس عراقچی وزیر خارجه و یا همتی وزیر اقتصاد نشسته بودند.
این نشان از درک عمیق دولت چهاردهم از خبرنگاران به عنوان بازوان اجرایی اصلی دولت در کشور و رابط میان مردم و مسئولان دارد.
حتی در نشست خبری دوبار پزشکیان از رسانه‌ها خواست که برای حل مهمترین موضوع کشور یعنی ناترازی در بخش‌های مهم کمک کنند تا مردم بدانند با چه چیزی مواجه هستند و چه کاری باید برای حل آن انجام دهند.
از سوی دیگر در طی سال‌های گذشته بخصوص بعد از دولت اصلاحات روسای جمهوری بیشتر به نمایش پیش چشم مردم روی آوردند یعنی از رسانه برای نشان دادن آن چیزی که نبودند، استفاده می‌کردند.
اما در این نشست خبری، خبرنگاران دقیقا آنچه را که توقع داشتند از پزشکیان ببینند، دیدند. بدون روتوش، بدون نمایش. این خود پزشکیان است که دیده شد؛ نه سناریوهای نوشته شده برای بازی در برابر افکار عمومی.
ترسیم دیدگاه‌های عدالت طلبانه از سوی پزشکیان
در این نشست خبری همچنان دیدگاه‌های جدید پزشکیان در حوزه حکمرانی ترسیم شد. این دیدگاه‌ها برای نظام جهوری اسلامی قطعا تازگی دارد که البته جای پرداختن به آن در اینجا نیست اما همچنان پزشکیان در حال ترسیم دیدگاه‌های اقتصادی عدالت محور و نهادگرا و دیدگاه‌های سیاسی آزادی خواه براساس اعتقادات عمیق دینی (سوسیال دموکرات با افکار بلند مذهبی) خود است.
آنجایی که درباره عدالت در بخش‌های آموزشی صحبت می‌کند و در عین حال به موضوع گشت ارشاد و رفع فیلتریگ اشاره دارد، و برای توصیف هرکدام از آنها به آیات قرآنی و نهج البلاغه استناد می‌کند، مردم ایران را به یاد شعارهای دهه 60 انقلاب اسلامی می‌اندازد که هرگز محقق نشد اما این بار شاید این اتفاق رخ دهد.
از سوی دیگر پزشکیان در این نشست روحیه بسیار بالای خود را نشان داد که با مردم و خبرنگاران بسیار صمیمی است و حتی در بخشی که وزرای وی از او درباره تلفظ کلمه «شوروی» ایراد گرفتند، با خنده پاسخ داد و حتی شوخی ریزی نیز در این باره با مقام پایین تر خود داشت که نشان می‌دهد روابط بین اعضای دولت چهاردهم براساس رفاقت است نه نگاه از بالا به پایین.
در این نشست باید گفت که پزشکیان نشان داد دارای روحیه بسیار خوبی برای اداره امور کشور است، زبان بدن و نوع واکنش‌ها و ری اکشن‌های وی به سوالات خبرنگاران، از ذکاوت و هوش سرشار وی حکایت دارد. همواره بالا رفتن روسای جمهوری کشورهای مختلف از پله کان هواپیما مورد توجه رسانه‌های بزرگ جهانی قرار می‌گیرد و در آغاز سفر رئیس جمهوری به عراق نیز بالارفتن وی از پلکان هواپیما مورد توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفت و با بالارفتن جوبایدن از پله کان هواپیما مقایسه شد که متخصصان علم زبان بدن بر این اعتقادند که پزشکیان دارای روحیه بسیار خوبی است و همین موضوع می‌تواند حداقل بخشی از مشکلات داخلی را حل کند.
در بخش پرسش‌ها نیز پزشکیان با سعه صدر به تمامی سوالات گوش کرد و بدون اینکه عصبانی شود یا اینکه بخواهد طرف مقابل خود را در تنگنای پرسش قرار دهد، به سوالات گوش داد.
اما در بخش پاسخ به سوالات هرچه که باید می‌گفت، گفت. از پاسخ متقن و محکم به سوالی درباره انتصابات (روزنامه کیهان) تا پاسخ به سوالاتی درباره گشت ارشاد و رفع فیلترینگ.
در مجموع پاسخ به سوالات جذاب بود. البته بسیاری از پاسخ‌ها همان صحبت‌های قبلی و همیشگی خودش بود که درباره گفت وگو و وفاق صحبت می‌کرد. این موضوع را حتی به کشورهای دیگر نیز سرایت داد، یعنی گفت که چه خوب می‌شود که بتوانیم با کشورهای دیگر به زبان مشترکی برسیم و حتی مرزها را برداریم.
در پاسخ سوالات، وی به هیچ عنوان شعار نداد، وعده نداد و حتی در بسیار از موارد از رسانه‌ها و مردم خواست که برای حل مشکلات کشور با دولت همراهی و کمک کنند.
پزشکیان دست یاری به سوی مردم، مجلس و نظام دراز کرد و از همه خواست که با همکاری هم دولت و کشور را یاری رسانند.
دولت‌های گذشته را مقصر ندانست اما تمامی تقصیرها را به آمریکا حواله نکرد. البته گریزی هم به عدم وجود پول در خزانه کشور یا استخدام‌های بدون ضابطه در دولت گذشته مانند حضور 4 هزار نفر در نهاد ریاست جمهوری زد که درباره اینکه دولتی تحویل گرفته که بدهی فراوانی برایش به ارث گذاشته است، گلایه داشت.
پزشکیان خود خودش بود
مهمترین موضوعی که در نشست خبری پزشکیان وجود داشت این بود که وی خود خودش بود. بدون اینکه بخواهد نمایشی بازی کند یا اینکه بخواهد فعل و انفعالی از خود درآورد که مورد توجه و سوژه رسانه‌ها شود. در این نشست به اذعان تمامی همفکران و غیر همفکران، پزشکیان صادق بود. بسیار جذاب و دوست داشتی، باهوش و استعداد نشان داد. شوخی‌هایش هم حتی جذابیت داشت. همچنان یکی از مهمترین دغدغه ذهنی وی اجرا یا عدم اجرای پروتکل‌های مختلف است. در پشت سر وی بنری وجود داشت که درباره گرو گذاشتن گردن خود برای حل مشکلات مردم نوشته شده بود. دو شعار اصلاح حکمرانی و بازگشت به مردم نگاشته شده بود که نشان می‌دهد رئیس دولت چهاردهم در اجرای خواسته‌های خود مصمم است.
اما درنهایت به نظر می‌رسد که این روش و منش پزشکیان مورد توجه مردم قرار گرفته است و حتی در انتهای هرم جامعه یعنی کم توان ترین اقشار جامعه، موضوع توجه به گفتمان پزشکیان آغاز شده است. پزشکیان می‌تواند مشکلات را حل کند به شرطی که تندروها آن کاری که با دولت‌های قبل کردند را این بار تکرار نکنند که شکست دولت چهاردهم، به مثابه شکست نظام جمهوری است.


کد مطلب: 223220

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/223220/صداقت-صراحت-شفافیت-پزشکیان-پیش-چشم-افکار-عمومی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir