کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان عليه همکاری های ايران و روسيه موضع گيری کردند

تحريم‌های جديد ضد ايرانی به بهانه جنگ اوکراين

20 شهريور 1403 ساعت 22:15

وزير خارجه آمريکا در جريان سفر به لندن و ديدار با همتاي انگليسي خود، به مسائلي از جمله جنگ در اوکراين و غزه پرداخت و بار ديگر اتهاماتي را عليه ايران مطرح کرد. همزمان با اين نشست، تروئيکاي اروپايي(انگليس، فرانسه و آلمان) با تکرار ادعاهاي بي‌اساس درباره ارسال موشک‌هاي بالستيک ايران به روسيه، تحريم‌هاي جديدي را عليه تهران وضع کردند.


گروه ديپلماسي- مهدي يزدي: وزير خارجه آمريکا در جريان سفر به لندن و ديدار با همتاي انگليسي خود، به مسائلي از جمله جنگ در اوکراين و غزه پرداخت و بار ديگر اتهاماتي را عليه ايران مطرح کرد. همزمان با اين نشست، تروئيکاي اروپايي(انگليس، فرانسه و آلمان) با تکرار ادعاهاي بي‌اساس درباره ارسال موشک‌هاي بالستيک ايران به روسيه، تحريم‌هاي جديدي را عليه تهران وضع کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«ديويد لمي» وزير خارجه انگليس ديروز (سه‌شنبه) در لندن ميزبان «آنتوني بلينکن» همتاي آمريکايي خود بود و يک سري مسائل از جمله جنگ در اوکراين و غزه و مسائل بين‌المللي ديگري در گفت‌وگوي آن‌ها مطرح شد.
لمي و بلينکن روي مسائل دوجانبه و همچنين مسائلي در حوزه هند-پاسيفيک تمرکز داشتند.
بلينکن در کنفرانس خبري مشترک با لمي گفت: «ما به طور شبانه‌روزي با بريتانيا در مورد مسائل امنيتي جهاني در تماس هستيم. رابطه بين ايالات متحده و بريتانيا براي مردم ما ويژه و ضروري است.»
وزير خارجه آمريکا همچنين با اشاره به جنگ اوکراين گفت: «ايالات متحده و بريتانيا از اوکراين حمايت مي‌کنند و ما طي روزهاي آتي با هم به کي‌يف سفر خواهيم کرد.» به ادعاي بلينکن، بيش از 50 کشور از اوکراين حمايت مي‌کنند.
اتهام‌زني آمريکا به ايران و چين
او همچنين با طرح اتهاماتي بي‌اساس که همگي رد شده است، گفت: «يکي از دلايل تداوم حملات پوتين به اوکراين، حمايت چين است و ما کساني که ماشين جنگي روسيه را تغذيه مي‌کنند، پاسخگو خواهيم کرد.»
وزير خارجه آمريکا در ادامه، رسماً ايران را به ارسال موشک‌هاي بالستيک به روسيه براي استفاده در جنگ اوکراين متهم کرد و گفت: «ما به‌صورت آشکار و خصوصي به ايران هشدار داده‌ بوديم که برداشتن اين گام يک تشديد خطرناک خواهد بود. روسيه در حال حاضر محموله‌هايي از اين موشک‌ها را دريافت کرده است».
اين ادعاي بلينکن در حالي است که پيشتر «جان کربي» سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد و «ويليام برنز» رئيس سيا، ادعاي رسانه‌هاي آمريکايي درباره ارسال موشک‌هاي بالستيک از سوي به روسيه را تاييد نکرده بود.
«ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت خارجه ايران نيز روز دوشنبه گفت: جاي تاسف است که برخي از طرف‌ها که خود بخشي از جنگ و نزاع در بحران اوکراين هستند، با انگيزه‌هاي سياسي، اتهاماتي را عليه ايران مطرح مي‌کنند. ما در موضوع اوکراين بخشي از جنگ و نزاع نيستيم و و بارها تاکيد کرده‌ايم که راهکار سياسي را بهترين راهکار براي حل اين بحران مي‌دانيم.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران يادآور شد: ما ادعاهاي مطرح شده مبني بر نقش ايران براي صادرات تسليحات به يک طرف جنگ در بحران اوکراين را قوياً رد مي‌کنيم و اين اتهامات و ادعاها را ناشي از منويات سياسي طرف‌هايي مي‌دانيم که اين اتهامات را مطرح مي‌کنند.
وزير خارجه آمريکا همچنين گفت آمريکا اواخر امروز تحريم‌هاي بيشتري را عليه ايران از جمله «ايران‌اير» اعلام خواهد کرد.
او در ادامه اتهام‌زني‌هايش افزود: «موشک‌هاي ايران به روسيه ظرفيت و انعطاف بيشتري مي‌دهد و به جنگ عليه اوکراين دامن مي‌زند.»
ديپلمات آمريکايي همچنين مدعي شد: «شماري از پرنسل نظامي روسيه در ايران آموزش استفاده از موشک‌هاي فتح 360 را گذرانده‌اند. نقل و انتقالات ميان ايران و روسيه تکميل شده و مسکو احتمالا ظرف چند هفته از آن‌ موشک‌ها در اوکراين عليه اوکرايني‌ها استفاده خواهد کرد».
موضع خصمانه تروئيکا
در بيانيه مشترک تروئيکا که يک نسخه آن در تارنماي وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد، آمده است: دولت‌هاي فرانسه، آلمان و بريتانيا به شدت صادرات موشک‌هاي بالستيک ايران توسط روسيه را محکوم مي‌کنند. اين اقدام که افزايش حمايت نظامي ايران از جنگ تجاوزکارانه روسيه عليه اوکراين بشمار مي‌رود سبب مي‌شود تا موشک‌هاي ايران به خاک اروپا برسد و رنج مردم اوکراين را افزايش دهد.
سه کشور اروپايي، همکاري نظامي ادعايي ايران و روسيه را تهديدي مستقيم براي امنيت اروپا توصيف و به اين بهانه، تحريم‌هاي جديدي را وضع کرده‌اند.
در اين بيانيه آمده است: ما براي لغو قراردادهاي دوجانبه خدمات هوايي با ايران اقدامات فوري انجام خواهيم داد. علاوه بر اين، افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکي ايران و کساني که در زمينه انتقال آن و ساير تسليحات به روسيه نقش داشته‌اند، تحريم خواهيم کرد. همچنين براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران اير کار خواهيم کرد. در پايان بيانيه ادعا شده است: ما از ايران مي‌خواهيم فوراً تمام حمايت‌هاي خود از جنگ روسيه عليه اوکراين را متوقف و توسعه و انتقال موشک‌هاي بالستيک خود را متوقف کند.
اين ادعا درحالي مطرح مي‌شود که مقام‌هاي ايران و روسيه بارها ادعاي همکاري‌ نظامي در ارتباط با جنگ اوکراين را رد و آن را بي‌اساس توصيف کرده‌اند.
ناصر کنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پيشتر در اين باره گفت: همانگونه که بارها تاکيد گرديد، جمهوري اسلامي ايران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سياسي براي حل و فصل اختلافات روسيه و اوکراين و پايان بخشيدن به درگيري‌هاي نظامي حمايت مي‌کند.


کد مطلب: 222823

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/222823/تحريم-های-جديد-ضد-ايرانی-بهانه-جنگ-اوکراين

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir