کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شورای حکام به سمت حل و فصل اختلافات با تهران حرکت می کند؟

تلطيف موضع آژانس درباره ايران

19 شهريور 1403 ساعت 22:47

نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دقايقي پيش با حضور نمايندگان 35 کشور عضو اين شورا در وين آغاز به‌کار کرد.
در اين نشست که تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ايمني هسته‌اي، اجراي توافقنامه پادمان و تقويت فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي آژانس در دستور کار قرار دارد.


گروه بينالملل - هديه گلمحمدي: نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دقايقي پيش با حضور نمايندگان 35 کشور عضو اين شورا در وين آغاز به‌کار کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در اين نشست که تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ايمني هسته‌اي، اجراي توافقنامه پادمان و تقويت فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي آژانس در دستور کار قرار دارد. موضوع ايران نيز يکي از سرفصل‌هايي است که طبق جلسات ادوار قبل، در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستي آزمايي و بازرسي فعاليت‌هاي اتمي ايران در پرتو قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اجراي توافقنامه پادمان بررسي شود.
مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حاشيه نشست فصلي شوراي حکام، بار ديگر تمايل خود را براي سفر و ملاقات با دولت جديد ايران اعلام و ادعا کرد که براي حل‌وفصل مسائل باقي‌مانده تلاش خواهد کرد. وي همچنين عنوان کرد که برنامه‌اي براي ارائه گزارش جامع درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، موضوعي که در قطعنامه خرداد ماه شوراي حکام، مورد اشاره قرار گرفته است، ندارد.
گفتني است که اعضاي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نشست دور قبل، قطعنامه‌اي را تصويب کردند که در آن ادعا شده است، در صورت عدم «همکاري لازم، کامل و بدون ابهام ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي حل و فصل همه مسائل پادماني باقيمانده» ممکن است از مديرکل آژانس خواسته شود که يک «ارزيابي جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور يا استفاده از مواد هسته‌اي اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقي مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته‌اي ايران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پاسخ به سووال ديگري درباره دورنماي سفر وي به ايران هم ابراز اميدواري کرد که اين برنامه پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريکا در ماه نوامبر انجام شود. وي اضافه کرد که قراري براي ملاقات او با رئيس جمهوري ايران در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک برنامه‌ريزي نشده است. گروسي در بخش ديگري از سخنان خود پيرامون فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، گفت که طي سه ماه گذشته تغيير چشم‌گيري در فرآيند غني‌سازي رخ نداده است. او گفت: تعدادي سانتريفيوژ اضافه شده و کارها (در ايران) ادامه دارد اما روندي را مشاهده نمي‌کنيم که خيلي سريع در حال حرکت باشد.
سياسي کاري آژانس
شوراي حکام در نشست دور پيش که خرداد ماه برگزار شد، به قطعنامه پيشنهادي سه کشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان، عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان راي موافق داد. در اين قطعنامه، بدون اشاره به همکاري‌هاي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از تهران خواسته شده تا براي حل و فصل مسائل ادعايي پادماني «اقدامات ضروري و فوري» صورت دهد.
اين قطعنامه همچنين از ايران مي‌خواهد بيانيه موسوم به 4 مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقيمانده بين ايران و آژانس را «بدون تاخير» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ايران براساس حقوق حاکميتي مصرح در ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احيا کند.
در بخش پاياني قطعنامه نيز ادعا شده است که در صورت عدم «همکاري لازم، کامل و بدون ابهام ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي حل و فصل همه مسائل پادماني باقيمانده» ممکن است از مديرکل آژانس خواسته شود که يک «ارزيابي جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور يا استفاده از مواد هسته‌اي اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقي مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته‌اي ايران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.» اين چهارهمين قطعنامه شوراي حکام پس از اجراي برجام و بسته‌شدن پرونده ادعاهاي پادماني عليه برنامه صلح‌اميز هسته‌اي ايران بود که کشورهاي غربي با صحنه‌گرداني رژيم صهيونيستي، عليه ايران ارائه کردند.
پيش از آغاز راي‌گيري، کشورهاي موسوم به گروه همفکر، با صدور بيانيه‌اي مشترک، تصويب قطعنامه عليه ايران را اشتباه محاسباتي خوانده و هشدار دادند که چنين اقدامي نتيجه معکوس خواهد داشت. آن‌ها از اعضاي شورا خواستند که در برابر تلاش‌ها براي سياسي کردن مسائل پادماني مقاومت کرده و به اين قطعنامه راي موافق ندهند.
در همين حال، سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين طي سخناني نسبت به پيامدهاي منفي اين قطعنامه بر فضاي مثبت مورد نياز در تعاملات ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هشدار داد و گفت: اين قطعنامه نه مي‌تواند توجه جامعه بين‌المللي را از قصد واقعي تروئيکا براي فرصت کافي دادن به رژيم اسرائيل براي ادامه نسل‌کشي در غزه با مصونيت کامل، منحرف کند و نه بر ايران فشار آورد تا از حقوق خود و پيگيري برنامه صلح آميز هسته‌اي کشور، صرف نظر کند.
محسن نذيري اصل تاکيد کرد: بدون شک اين قطعنامه به‌شدت بر فضاي مثبت مورد نياز براي کار در زمينه اقدامات بيشتري که بايد ميان ايران و آژانس بصورت متقابل توافق شود، تأثير مي‌گذارد و تروئيکا بايد مسئوليت هرگونه عواقب آن را برعهده بگيرد.
گفتني است، ادعاهاي پادماني درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ريشه در اسناد جعلي رژيم صهيونيستي دارد که با هدف امنيتي سازي پرونده اتمي ايران، در اختيار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.
جمهوري اسلامي ايران ضمن رد ادعاهاي مطرح شده و تاکيد بر اينکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نيست، اسفند 1401 در جريان سفر دو روزه رافائل گروسي به تهران، به صورت داوطلبانه با فعاليت‌هاي راستي آزمايي و نظارت بيشتر بازرسان اين سازمان، در چارچوب قانون راهبردي مجلس (قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران) موافقت کرد؛ توافقي که بعدا بيانيه مشترک 4 مارس شهرت يافت.
در پي اين توافق جلساتي در سطح کارشناسي برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندين موضوع فني بين ايران و آژانس حل و فصل شد. جمهوري اسلامي ايران نيز همواره تاکيد کرده است که همکاري خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان پيگيري کرده و مسائل باقي‌مانده پادماني نيز با رويکرد حرفه‌اي و بدون جانبداري آژانس قابل حل است.
رافائل گروسي مديرکل آژانس هفته پيش در يک گفت‌وگوي تلويزيوني بيان داشت که از طرف مسعود پزشکيان رئيس جمهوري ايران نامه‌اي را درباره تداوم مذاکرات پيرامون آنچه «رسيدن به ضمانت‌هاي معتبر درباره ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران » ناميد، دريافت کرده است.
بر اساس برنامه اعلام شده، وي امروز در افتتاحيه جلسه شورا، سخناني را درباره آخرين فعاليت‌هاي آژانس ارائه خواهد کرد. او سپس طبق رويه هر دوره، در جمع خبرنگاران حاضر خواهد شد تا به سووالات پاسخ دهد.

مکاتبه گروسي با پزشکيان
 
مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حاشيه نشست فصلي شوراي حکام، بار ديگر تمايل خود را براي سفر و ملاقات با دولت جديد ايران اعلام و ادعا کرد که «رويکرد من اين است که سعي کنم مسائل را حل کنم و چشم اندازي از يک اقدام تنبيهي در مقطعي در آينده نداشته باشيم. ايده من اين است که تلاش کنم تا همکاري (با ايران) را به نتيجه برسانم.»
وي همچنين عنوان کرد که برنامه‌اي براي ارائه گزارش جامع درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، موضوعي که در قطعنامه خرداد ماه شوراي حکام، مورد اشاره قرار گرفته است، ندارد.
رافائل گروسي روز دوشنبه طي سخناني در نخستين روز برگزاري نشست فصلي شوراي حکام گفت: پس از انتخابات در ايران، من با رئيس جمهور پزشکيان مکاتبه کردم و تمايل خود را براي ديدار با او در تهران براي از سرگيري گفتگو و همکاري بين آژانس و ايران نشان دادم.
وي با اشاره به اينکه رئيس جمهوري ايران، پذيرفت که در فرصتي مناسب با او ملاقات کند، افزود: من ايران را تشويق مي کنم که چنين نشستي را در آينده‌اي نه چندان دور تسهيل کند تا بتوانيم گفت‌وگوي سازنده‌اي را برقرار کنيم که به سرعت به نتايج واقعي منجر شود. مديرکل آژانس در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تدابير جبراني ايراني در برجام، ادعاهاي سياسي درباره برنامه صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان را تکرار کرد و مدعي شد: ذخاير اورانيوم غني‌شده ايران تا غلظت 20 درصد و 60 درصد همچنان در حال افزايش است و ايران تعداد آبشارهايي را که براي غني‌سازي اورانيوم استفاده مي‌کند، افزايش داده است.
وي ادامه داد: بيش از سه سال و نيم از زماني که ايران اجراي تعهدات مرتبط هسته‌اي خود تحت برجام، از جمله اجراي موقت پروتکل الحاقي خود را متوقف کرده است، مي‌گذرد و در نتيجه، آژانس تداوم دانش خود در رابطه با توليد و شمار سانتريفيوژها، آب سنگين و کنسانتره سنگ اورانيوم را از دست داده است.
مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با تکرار ادعاهاي پادماني که در اسناد جعلي رژيم صهيونيستي براي امنيتي‌سازي پرونده اتمي ايران ريشه دارد افزود: هيچ پيشرفتي در زمينه حل و فصل مسائل پادماني باقي مانده صورت نگرفته است. ايران مي‌گويد همه مواد، فعاليت‌ها و مکان‌هاي هسته‌اي مورد نياز را طبق توافقنامه پادمان اعلام کرده است. با اين حال، اين بيانيه با يافته‌هاي آژانس در مورد ذرات اورانيوم با منشاء انساني در مکان‌هاي اعلام نشده در ايران مغاير است. آژانس بايد مکان(هاي) فعلي مواد هسته‌اي و/يا تجهيزات آلوده مربوطه را بداند.
وي ادامه داد: ايران هنوز کد 3.1 اصلاحي را که يک تعهد قانوني براي ايران است، اجرا نمي‌کند، زيرا اعلام کرده است که اجراي اين قانون را به حالت تعليق درآورده است. اين مسائل پادماني باقيمانده ناشي از تعهدات ايران ذيل توافقنامه پادمان جامع است و بايد حل شود تا آژانس بتواند تضمين دهد که برنامه هسته‌اي ايران منحصراً صلح آميز است.


کد مطلب: 222761

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/222761/تلطيف-موضع-آژانس-درباره-ايران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir